• astronomy

P-spruta ? Någon som vet ?

Ja har tagit en p-spruta, och skulle ha tagit den andra nu i januari. Men ja strunta i de pga att ja och min sambo vill ha barn.

Nu till min fråga.

Kan nån svara på hur lång tid de tar innan mens och sånt kommer tillbaka ? Nån som varit me och samma sak ? Har haft nån enstaka liten blödning nån dag i veckan men inget mer, och har börjat få mensvärk men ingen mens kommer.

Är jätte tacksam för alla svar :)
  • Svar på tråden P-spruta ? Någon som vet ?
  • Poison

Jag tog 2 sprutor (sista för snart 1år sen), hade ingen mens under tiden men den kom direkt efter sista sprutans 3 månades passerat.

Det sägs ta allt mellan 6-18 månader innan ägglossningen kommer igång efter sista sprutan. Jag kan inte dela erfarenheter av ägglossningen efteråt eftersom jag bytte till ett annat preventivmedel direkt efteråt.

Det jag läst mig till är att många fått vänta länge på mensen, månader och år.

P-sprutan är ett riktigt helvete, enligt mig.

• astronomy
    Poison skrev 2011-02-09 21:39:57 följande:

Jag tog 2 sprutor (sista för snart 1år sen), hade ingen mens under tiden men den kom direkt efter sista sprutans 3 månades passerat.

Det sägs ta allt mellan 6-18 månader innan ägglossningen kommer igång efter sista sprutan. Jag kan inte dela erfarenheter av ägglossningen efteråt eftersom jag bytte till ett annat preventivmedel direkt efteråt.

Det jag läst mig till är att många fått vänta länge på mensen, månader och år.

P-sprutan är ett riktigt helvete, enligt mig.

Hej!
    Tack för svar. De är att ja bara har tagit 1 spruta så undra mest om de ändå så kan ta jätte lång tid innan de kommer igång för mig. Första sprutans 3 månader gick ju ur den 27 januari då ja skulle ha tagit den andra. Men ingen mens har kommit ändå :( Tyckte att psprutan va kanon då ja inte fick nån mens, men ja rekomenderar verkligen inte att nån ska ta den om dom vill ha barn inom en snar framtid.
  • eliten

Poison: varför är den ett helvete? Jag har just tänkt ta min första, därför jag undrar :)

• ErikaS

Ja är hel nöjd med p-spruta. Började med den efter första sonen -03. Behändigt att man bara behöver komma ihåg var tredje månad ist får p-piller som man ska ta varje dag. Ja är dålig på att komma ihåg sånt:-/ Ja tog p-sprutan i ca 5 år sen slutade ja med den och det tog ca 6 månader så blev ja gravid igen, var helt inställd på att de skulle ta längre tid. Har fått 2 barn sen dess och nu har jag börjat med p-spruta igen. Har tagit 2 st nu och mensen börjar utebli, vilket som är jätte skönt att slippa den.

• Dr Mupp
    ErikaS skrev 2011-02-10 06:46:40 följande:
    Ja är hel nöjd med p-spruta. Började med den efter första sonen -03. Behändigt att man bara behöver komma ihåg var tredje månad ist får p-piller som man ska ta varje dag. Ja är dålig på att komma ihåg sånt:-/ Ja tog p-sprutan i ca 5 år sen slutade ja med den och det tog ca 6 månader så blev ja gravid igen, var helt inställd på att de skulle ta längre tid. Har fått 2 barn sen dess och nu har jag börjat med p-spruta igen. Har tagit 2 st nu och mensen börjar utebli, vilket som är jätte skönt att slippa den.
    Oj, sprutan är inte tänkt att användas i flera år utan det rekommenderas att användas i max 2 år eftersom det urlakar skelettet.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Poison
    eliten skrev 2011-02-09 22:24:38 följande:
    Poison: varför är den ett helvete? Jag har just tänkt ta min första, därför jag undrar :)

Det kan ta allt mellan 6-18 månader innan ägglossningen kommer igång igen. Därför är det inte det opptimala preventivmedlet om man vill ha barn inom en snar framtid. 

Efter jag sluta med p-sprutan läste jag om andras erfarenheter och många är missnöjda. Många har fått vänta på mensen i månader eller år, jag fick dock mensen direkt. Många har haft hemska biverkningar, och viktuppgång är väldigt vanligt bland dom erfaranheter jag läst.

Jag gick upp 6 kg - ej uppskattat. Har lyckats gå ner alla 6 kilon men jag var ändå smalare efter jag fött barn (gick upp 10kg under graviditeten) än efter 2 p-sprutor.

Man måste förstås prova för att se hur olika preventivmedel påverkar en själv.
    Jag kommer aldrig någonsin använda p-spruta igen.

• Poison
    Dr Mupp skrev 2011-02-10 08:34:00 följande:
    Oj, sprutan är inte tänkt att användas i flera år utan det rekommenderas att användas i max 2 år eftersom det urlakar skelettet.
    Det gäller främst de i 20 års åldern och yngre, vad jag läst mig till.
  • eliten

Okej tack, vill helst inte gå upp i vikt men inte heller ha fler barn :)
    P-spruta för killar? Ja tack!

• Philippa
    Inte enligt min gynläkare om man är över 30 år....
  • ErikaS
    Ja vet att den kalkar ur skelettet men nu är det så att ja får inte ta vilket preventivmedel som helst, utan det står mellan p-spruta eller minipiller. Så eftersom jag har svårt att komma ihåg att ta en tablett varje dag så är p-sprutan det ultimata för mig. Men ska inom kort tid träffa läkare på kvinnokliniken pga att jag ska göra hysterektomi, så ja slipper preventiv medel.
  • evolyn

Första gången jag tog p spruta hade jag nog bara tagit 2 st sen bestämde jag mig för att byta p-medel men fick aldrig min mens tillbaka, visade sig att jag var gravid.

Andra gången hade jag tagit p-spruta i kanske 1.5 år när vi bestämde oss för att skaffa ett syskon och då tog det 1år innan mensen kom tillbaka och ytterligare 3månader innan jag blev gravid det var lite drygt!

• Lotusblomma

Det är olika men allt från 6 mån upp till 2 år innan man kan bli gravid. Innan det kan du fått igång mens som vanligt...kroppen måste återställa sig o återhämta sig o sånt tar tid efter p-spruta som är dte värsta p-medlet man kan använda om man vill ha barn efter
    JAG VET...hade spruta i 7 år efter min första son föddes 1999. Slutade med sprutan mitten av 05 o maj 07 fick jag min nu yngsta son.
    Nu planerar jag o min "nya" barn o tog sista sprutan i maj så den gick ur i aug 2010 o vi har försökt bli gravida sedan dess utan plus än så länge
    Har haft mens regelbundet o ÄL regelbundet sedan augi då sprutan gick ur.
    Dock fick jag INTE mens innan jag fick min son 07...så det är nog olika o det jag pratat med BM:or om så säger de att det tar tid man måste ha tålamod o ett år efter sprutan är inget konstigt.

• mizz catarina

ALDRIG att jag skulle rek P-spruta. Inte för att jag vet om det beror på den men efter 2 år, av barnlöshet börjar man fundera???

• Lotusblomma
    mizz catarina skrev 2011-02-17 18:04:27 följande:
    ALDRIG att jag skulle rek P-spruta. Inte för att jag vet om det beror på den men efter 2 år, av barnlöshet börjar man fundera???
    Håller med, hade jag vetat det jag vet idag hade jag INTE tagit den nånsin mer i mitt liv!
  • 060902

jag tog min i aug en gång och jag kommer aldrig ta p sprutan nån mer, jag hade aldrig tagit den om jag vetat att det kan ta tid med att bli gravid, i juli gjorde jag oxså en abort och 8 aug tog jag sprutan som jag inte skulle ha gjort.

• Mrs Smith

Usch, har bara dåliga saker att säga om p-spruta. Den borde inte ges till kvinnor som planerar barn inom en överskådlig framtid.

Jag tog en p-spruta och det tog nästan ett år innan jag fick tillbaka mensen. Hade läckande bröst etc etc under tiden. Fuckade up (ursäkta uttrycket men jag blir så arg) hela min cykel, mitt humör, hår, hy etc etc. Nu var det länge sedan och allt är återställt, men minns det som igår. Borde förbjudas om jag får säga vad jag tycker!

Det var så jag kom i kontakt med familjeliv från början. Sökte på Depo provera (eftersom jag hade så hemska biverkningar - får aldrig biverkningar annars) och hittade världens hemskaste tråd, med flera kvinnor som haft problem med att bli med barn sedan de tagit Depo provera.

Läser tråden och ser att mitt omdöme delas av flera.

• werty123
    astronomy skrev 2011-02-09 21:18:33 följande:
    Ja har tagit en p-spruta, och skulle ha tagit den andra nu i januari. Men ja strunta i de pga att ja och min sambo vill ha barn. Nu till min fråga. Kan nån svara på hur lång tid de tar innan mens och sånt kommer tillbaka ? Nån som varit me och samma sak ? Har haft nån enstaka liten blödning nån dag i veckan men inget mer, och har börjat få mensvärk men ingen mens kommer. Är jätte tacksam för alla svar :)

astronomy skrev 2011-02-09 21:18:33 följande:
    Ja har tagit en p-spruta, och skulle ha tagit den andra nu i januari. Men ja strunta i de pga att ja och min sambo vill ha barn. Nu till min fråga. Kan nån svara på hur lång tid de tar innan mens och sånt kommer tillbaka ? Nån som varit me och samma sak ? Har haft nån enstaka liten blödning nån dag i veckan men inget mer, och har börjat få mensvärk men ingen mens kommer. Är jätte tacksam för alla svar :)

hejsan, hur gick det för dig? när fick du tillbaka din ägglossning/mens efter första sprutan? jag tog min första och enda spruta i juli och har försökt bli gravid sen okt men ännu Inge plus, men mens har jag!
  • gumman61

Hejsan 
    Alla här skriver så negativt om P-sprutan. Jag har tagit De-Provera i 15 år och har alltid mått jättebra och inte haft några biverkningar.
    Jag skulle tagit min spruta mars 2012 men har ej gjort det p g av min ålder tror nog inte att jag blir gravid nu när jag är 52 år.
    Man ska inte läsa alla biverkningar för det tror jag är väldigt individuellt.
    Jag har alltid mått jättebra, ingen mens, inga mellan blödningar och har ej gått upp i vikt.
    Om nån skulle fråga mig så skulle jag rekommendera denna.
    Åsa

• nonninonna

Jag har tagit 1 p spruta som " går ut " i morgon. Haft mens och onda bröst genom alla dessa 3 månader.

min rygg full av acne, har inga andra biverkningarna. Men nu har jag och mitt barns pappa återförenas och vi vill ha ett barn till. Ska jag ta p spruta eller ?

Svar på tråden P-spruta ? Någon som vet ?