• Smultronbaby

Vilken tid är rimlig för en 8 åring att lägga sig ?

Sonen på 8 läggs nu vid 20 tiden, innan har han fått läsa lite eller tittat lite på tv men klockan 20 ska det släckas.
    Han går upp kl 7 en skoldag och på helgerna har vi ingen tid.
    Men det är när han ska till skolan dagen därpå att vi märker att han har svårt att somna så tidigt.
    Brukar bli att han somna till slut runt 21.00-21.30, är det för sent ?

Han brukar inte ha några problem att gå upp på morgonen och sällan man behöver tjata.

Jag själv hade aldrig som skolbarn problem att gå upp och min mamma sa jämt att hon inte fattade att jag orkade upp med lika gott humör ständigt, sonen kanske är som mig att han inte behöver lika mycket sömn som andra 8 åringar ? 

Så hur gör ni andra med era skolbarn runt 7-9 år ? 

Emil 030128 & Molly 100728 & Lilla bullen i magen BF 121104
  • Svar på tråden Vilken tid är rimlig för en 8 åring att lägga sig ?
  • Shininganne

Min dotter som blir 9 i sommar har samma tider som din son.
    Klockan 20 ska det vara släckt och klockan 7 går hon upp när det är skola. Hon somnar bums och är ändå trött när hon ska upp på morgonen. Hon är väl en morgontröttis precis som mig

Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • alvias78

Min 7-åring (blir 8 i dec) går och lägger sig ca kvart i åtta. Hon får läsa tills hon somnar vilket brukar vara ca till halv nio oftast tidigare. Ibland kan hon ha jätte svårt att somna, hon kommer då upp och säger det men jag följer henne tillbaka till sängen och hon brukat somna då. Men då kan kl vara nio. Hon har inte heller några som helst att gå upp på morgonen. På helger somnar hon sist av sina syskon men är alltid uppe först.

• Busbellan

Det där med sömnbehov varierar ju jättemycket

Min 11-åring kräver mer sömn än både 7-åringen och 3-åringen
    7-åringen har knappt något sömnbehov alls. Han somnar 22-23 på kvällen och vaknar av sig själv vid 6.30-7 nångång

Mamma till Nora, August och Ella
  • Smultronbaby

Tack för era svar och syn på det

Får nog prova oss fram vilket som kan passa honomn och inte gå efter "så ska det vara"  men tänkte kan vara kul och se hur andra gör.

• Mälaröbo

Min snart 9-åriga dotter lägger sig 19,30-20. Hon är jättemorgontrött och somnar oftast ganska snabbt på kvällarna också.
    Sonen, som snart är 6 lägger sig samma tid, men är pigg som en lärka varje morgon och skulle säkert klara att lägga sig senare.

• Twilight

Min 8-åring lägger sig 20.30 på vardagar, och går upp 6.
    På helgerna brukar läggdags bli runt 22, och hon sover till hon vaknar (typ 9)

Hon är en extrem kvällsmänniska precis som jag och pappan, och har ofta väldigt svårt att somna 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Annsofie82

Min 7 åring (8 i april) har svårt att komma til ro om kvällarna. Ca 19.15 läser vi saga. Halv 8 ligger han i sin säng, typ. Sitter alltid å pysslar med nåt. Sen somnar han äntligen vid 21. Spelar ingen roll om vi lägger han senare, det tar den tiden det tar ändå.
    Hans lillebror som är året yngre somnar så fort man vänt ryggen åt honom =)

• Smultronbaby
    Annsofie82 skrev 2011-02-10 08:48:24 följande:
    Min 7 åring (8 i april) har svårt att komma til ro om kvällarna. Ca 19.15 läser vi saga. Halv 8 ligger han i sin säng, typ. Sitter alltid å pysslar med nåt. Sen somnar han äntligen vid 21. Spelar ingen roll om vi lägger han senare, det tar den tiden det tar ändå.
    Hans lillebror som är året yngre somnar så fort man vänt ryggen åt honom =)
    Ja vi har märkt samma här därför försök vi alltid att få på honom pyjamas vid 19 för att han ska få tiden att varva ner och han får tid att pyssla med nåt som du säger.

Nu har vi börjat med Omega3 & 6 för att förhoppningsvis hjälpa honom att koncentrerar sig lättare i skolan. Dessa ska ju även tydligen hjälpa till med att få barn bli lugnare och ge dem en bättre sömn (nu sover ju sonen gott när han väl somnar) så vi håller tummarna här hemma.
    Efter 5 dagar ser vi redan att han inte brusar upp så lätt när det går emot honom så ..... *håller tummarna*

Ja det är nog så att man får anpassa efter vart barns sömnbehov  
  • Annsofie82
    Smultronbaby skrev 2011-02-10 09:07:12 följande:
    Ja vi har märkt samma här därför försök vi alltid att få på honom pyjamas vid 19 för att han ska få tiden att varva ner och han får tid att pyssla med nåt som du säger.

Nu har vi börjat med Omega3 & 6 för att förhoppningsvis hjälpa honom att koncentrerar sig lättare i skolan. Dessa ska ju även tydligen hjälpa till med att få barn bli lugnare och ge dem en bättre sömn (nu sover ju sonen gott när han väl somnar) så vi håller tummarna här hemma.
    Efter 5 dagar ser vi redan att han inte brusar upp så lätt när det går emot honom så ..... *håller tummarna*

Ja det är nog så att man får anpassa efter vart barns sömnbehov  
    Omega 3 och 6? Vill du berätta mer om det? Hade också behövt något som lugnar ner honom här hemma och i skolan....
  • JuliaåRonjasmammis

Det är ju svårt att säga generellt, eftersom alla barn är olika och även alla familjers situationer. Vår snart 9-åring brukar lägga sig runt 21, men har ingen fast tid egentligen. Han kommer själv och säger "nu går jag och sover", borstar tänder, packar skolväskan och så säger vi godnatt. Två minuter senare sover han oftast. Han går upp någon gång mellan 7 och 8, beroende på dag.

På helgerna har vi inga tider alls, men han brukar somna mellan 21 och 22, om det inte är något speciellt.

Don't mess with my integrity!
  • morochmer

Det beror på barnets sömnbehöv såklart. Så det varierar mellan ca 19-21 för oss.

• Smultronbaby
    Annsofie82 skrev 2011-02-10 09:10:09 följande:
    Omega 3 och 6? Vill du berätta mer om det? Hade också behövt något som lugnar ner honom här hemma och i skolan....
    Ja jag sökte på nätet eftersom jag hade läst att Omega skulle vara bra till barn med hetsigt humör och koncentrationsproblematik.
    Sonen har det kämpigt i skolan med att komma igång med arbeten och sen tappar han lätt orken, han har sämre finmotorik vilket innebär att han lätt blir "trött" och ger då upp...
    Han har även ett sjuhelsiket till temperament, vilket jag tror kan skyllas på både mig och hans pappa
    men däremot är det ju inte från oss han ärvt att han klappar till den som står nära då han blir arg...

Vi köpte MorEpa mini junior på  http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/ efter läst några trådar här på FL att de skulle funka fint, visst de är lite dyrare men tror det beror på den höga halten av omega och då räcker det med en mindre dos.
    Här är en tråd om omega till barn
    www.familjeliv.se/Forum-24-95/m39439172.html
  • förvirrande

Jag har en 7-åring och en 10-åring som lägger sig klockan 9. De ligger antingen och läser eller lyssnar på talbok en liten stund. På vardagar väcks de klockan 7.

Ibland kan de ha svårt att somna men här hemma har vi det som att man måste inte somna - bara man ligger ner i sin säng och vilar. Ett MÅSTE SOMNA kan vara mycket stressande.

Men som tidigasre skrivits så är ju barns sömnbehov mycket individuellt.

• myway

Min 7åring (8 i dec). Lägger sig ca 21.00 sen somnar han ofta kort där efter, ibland är han dock uppe till 22.30 ungefär. Eller uppe och uppe, han är vaken vill säga.. Han går upp 07.00 varje skoldag och det är nästan aldrig några problem..

jag säger bara vad jag tycker
  • Kodia

Min 8-åring går och lägger sig klockan 8, och vaknar av sig själv vid 6.30 - perfekt! (10-åringen har samma tider.)

• Annsofie82

Oj vad lite föräldrar här verkar vara som har fritids btw.... Här väcker vi kidsen 5.45.... =(  Det skär i mammahjärtat när dem sover så fint. Vi kör hemifrån 6.30 och börjar jobba 7.00....
    Jag å sambon går upp 5.20.

TUSEN TACK för tipset om omega 3 och 6! Ska genast handlas in för det är klart värt ett försök!

• Smultronbaby
    myway skrev 2011-02-10 09:33:12 följande:
    Min 7åring (8 i dec). Lägger sig ca 21.00 sen somnar han ofta kort där efter, ibland är han dock uppe till 22.30 ungefär. Eller uppe och uppe, han är vaken vill säga.. Han går upp 07.00 varje skoldag och det är nästan aldrig några problem..
    Vi provade igår kväll att låta honom vara vaken till 21, tog sen inte många minuter till han somnade
    Kanske var en engångsförtelse men det märker man ju, för senare tycker inte jag att det ska vara natten. Han ska ju orkar med skolan å.
    Här väntar vi på att vi ska märka av effekten på Omega kapslarna, som sägs ska ge lättare att varava ner inför natten så....
    Annsofie82 skrev 2011-02-11 07:10:32 följande:
    Oj vad lite föräldrar här verkar vara som har fritids btw.... Här väcker vi kidsen 5.45.... =(  Det skär i mammahjärtat när dem sover så fint. Vi kör hemifrån 6.30 och börjar jobba 7.00....
    Jag å sambon går upp 5.20.

TUSEN TACK för tipset om omega 3 och 6! Ska genast handlas in för det är klart värt ett försök!
    Det kan jag tänka att det gör, inge kul att väcka nån som sover gott..... =/
    Håller tummarna för att de kommer att funka !
    Här upplever jag sonen som lite lugnare och han får inga större utbrott men vi får se i långa loppet.
    Nåt som vi märkt iaf är ju att hans blodsocker håller sig på bättre nivå och han frågar inte längre efter något "sött" när han kommer hem från skolan
    Lycka till !

• SOL10

Min somnar ca 22o fixar det bra, behöver inte så mkt sömn!

• m med tre stjärnor

Som många andra sagt så är det ju så olika på barns sömnbehov.

Men det är intressant som du skriver att han somnar mycket snababre när han lägger sig 21.
    Min dotter blir nio i mars och sedan i somras får hon vara uppe till 21 på vardagarna. vi märker samma som er, hon somnar mycket snabbare. När vi någon gång tvingat henne att lägga sig tidigare ligger hon vaken hur länge som helst, kommer upp och gnäller, kan inte sova osv;)

Hennes lillasyster som är född 04 måste absolut vara i säng före 20, oftast sover hon redan 20.

På helgerna har vi inga tider för någon (om det inte är något särskilt som idrottstävling eller så) de får lägga sig när de vill eller somna i soffan.

• Smultronbaby
    m med tre stjärnor skrev 2011-02-14 21:47:22 följande:

Som många andra sagt så är det ju så olika på barns sömnbehov.

Men det är intressant som du skriver att han somnar mycket snababre när han lägger sig 21.
    Min dotter blir nio i mars och sedan i somras får hon vara uppe till 21 på vardagarna. vi märker samma som er, hon somnar mycket snabbare. När vi någon gång tvingat henne att lägga sig tidigare ligger hon vaken hur länge som helst, kommer upp och gnäller, kan inte sova osv;)

Hennes lillasyster som är född 04 måste absolut vara i säng före 20, oftast sover hon redan 20.

På helgerna har vi inga tider för någon (om det inte är något särskilt som idrottstävling eller så) de får lägga sig när de vill eller somna i soffan.

Precis som vi gör, helgerna får han gärna somna i soffan
    Vi har nu i ett par dagar låtit honom somna runt 21, funkar kanon
    Inget spring och gnäll eller smyga under täcket med Nitendo spelet eller Alfons Åberg "ska bara"...
    Skönt för nu blir kvällarna lugnare även fast han lägger sig timmen senare  
    Emil 030128 & Molly 100728 & Lilla bullen i magen BF 111004
Svar på tråden Vilken tid är rimlig för en 8 åring att lägga sig ?