• carroegirl84

stånkar och bökar i sömnen nattetid

Har en liten grabb på dryga två månader som VARJE natt bökar knölar och stånkar i sömnen under flera timmar. Han bökar aldrig så när han sover på dagarna eller första delen av natten. oftast sätter det igång nångång mellan 01-02 och fram til 06-07 nångång. Han verkar sova igenom det. kankse lite oroligare sömn men han vaknar inte och är inte ledsen. nån som har liknande erfarenheter? håller på att gå sönder av sömnbrist känns det som.

Har provat semperdroppar och minifom men märker ingen direkt skillnad. Han äter ersättning. Nan ha 1.

Funderar nästan på att flytta in honom i eget rum för att få sova. Brukar gå och lägga mig i gästrummet men då hör jag honom inte lika snabbt som vanligt när han vill ha mat på natten vilket gör att pappan vaknar och blir mer störd än vanligt. (han börjar jobba sju så jag tar matningarna från kl 01 på natten för att han ska få lite sömn innan jobbet) Att ta matningarna stör mig inte då han blivit jätteduktig och skriker efter mat, äter och somnar om på en gång under nätterna. Problemet ligger ju i att jag inte får sova nästan alls av hans bökande...

Han sover även som allra bäst på mage och magläge hjälper en del mot bökandet under natten men då kan jag inte sova av oro över att han ligger på mage istället... nån som vet hur pass mycket farligare det är att lägga honom på mage istället för rygg?

Så tips råd eller bara lite stöttning tas tacksamt emot. Hoppas ni orkade läsa, blev lite långt men behövde nog få ur mig... :)

• Svar på tråden stånkar och bökar i sömnen nattetid
  • carroegirl84

tycker ju så synd om lillkillen samtidigt i det hela och undrar om han störs eller har ont under nätterna.. och vill ju gärna hjälpa honom att komma till ro!

• Kakor

Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag är i samma situation med min 2,5 månaders son. Så jag hoppas vi kan få lite råd. Min son sover på sidan, för på rygg är det omöjligt att få honom att sova.

Jag försöker tänka att det är en kort period och att det går säkert över snart. Får ingen avlastning nattetid men jag ser till att sova på dagarna när han sover så att jag får lite mer sömn.

• förvirrande

Jag har det lite likadant med min kille på drygt 2 månader om jag inte rapar honom ordentligt på natten. Oftast somnar vi bägge två under marningen och då stånkar han tills rapen kommit av sig självt. Kan ju ta lång tid ibland. Men om jag är vaken och rapar honom eftter nattmålet sover han mycket lugnare

• Arvinda

Om han äter på natterna, rapar ni honom efteråt? Min kille kan också bøka runt ibland efter han fått flaska på natten..
    Men så lagger jag honom upp på mitt brøst dar han sover vidare, så brukar det komma en rap eller fis efter en stund.. :)

Så lagger jag honom igen och då sover han vidare som en prins :)

• Kakor

Tack! Ska försöka med det, han är svår att rapa ibland men det är värt ett försök om det får honom att sova lugnare :).

• merenwen

Jag känner igen det där.
    I min sons fall har det absolut med ryggläget att göra. Han sover kasst på rygg, helt enkelt. Han sparkar, fäktar och gnyr.

Så jag låter honom, helt enkelt, sova på mage. Och då sover han som en kung!

Han är 3 månader och jag bedömer att det är ganska riskfritt med magläge. Han är inte för tidigt född, jag röker inte, jag ammar honom, och han är frisk och stark. Kan lyfta på nacken i magläge. Och vi skippar kudde. Så jag känner mig trygg med att ha honom i magläge. Men det måste ju var och en avgöra själv. Kan bara säga att det gjorde under med hans sömn! Glad

• Pumpis

Hej
    min snart 3 månaders dotter var likadan, jag höll på att bli galen vissa nätter, hon stånkade och stönade hela tiden och jag var helt slut på morgnarna.. zzzz det har faktiskt gått över nästan helt nu, hon ligger på sidan, och får miniform. Jag är noga med att rapa henne efter maten , hon får oxå ersättning (Nan 1) samt att jag masserar henne över magen varje kväll på innan hon ska sova. Vet inte om det är något av detta som har hjläpt eller om det bara "vuxit" bort men nu sover vi båda bättre i allafall! Lycka till

• moster helen

Min dotter är nu 5 månader men när hon var som era, runt 2 månader, hade vi samma problem. Inte på dagarna eller ibörjan av natten, men senare delen av natten var det bök och stök hela tiden. Hon gjorde de nog i sömnen, men jag kunde inte sova! Prövade också minifom droppar och såg till att hon rapade ordentligt, men det spelade ingen större roll. Det enda som hjälpte lite var att lägga henne på min mage, då kunde hon fisa ganska mycket! och sen blev de lugnare..har som tur var försvunnit nu och hon sover bra..så de kan nog vara så att tarmen är lite bökig i den åldern! Hoppas de ordnar till sig för er! 

• Ilus
    merenwen skrev 2011-02-10 10:00:39 följande:
    Jag känner igen det där.
    I min sons fall har det absolut med ryggläget att göra. Han sover kasst på rygg, helt enkelt. Han sparkar, fäktar och gnyr.

Så jag låter honom, helt enkelt, sova på mage. Och då sover han som en kung!

Han är 3 månader och jag bedömer att det är ganska riskfritt med magläge. Han är inte för tidigt född, jag röker inte, jag ammar honom, och han är frisk och stark. Kan lyfta på nacken i magläge. Och vi skippar kudde. Så jag känner mig trygg med att ha honom i magläge. Men det måste ju var och en avgöra själv. Kan bara säga att det gjorde under med hans sömn! Glad
    Jag fick en aha-upplevelse när jag träffade andra mammor på familjecentralen efter en månad hemma. En tjej berättad att hennes tjej alltid sovit på mage - hon vägrade att sova på rygg/sidan. 
    Vår kille var svår att få att sova vidare när man lade ned honom efter amning. Testade på eftermiddagen att lägga honom på mage och han sov så bra. Lättnad

Har läst att anledningen till att man lägger barnen på rygg för att minska psd är just för att de sover sämre dvs inte lika djupt. Som Merenwen skrev finns det ju många risk faktorer och jag kollade lite med min BVC sköterska och hon tyckte att det var viktigt att både barn och förälder mår bra... Och det var upp till en själv att välja, men påpekade att det var riskfaktorerna inte var några som vi hade (rökar, passiv rökning, dålig inomhusmiljö).

Dessutom är det lättare att fisa och rapa om man ligger på mage!
    Lycka till!
  • merenwen
    Ilus skrev 2011-02-10 13:45:42 följande:
    Jag fick en aha-upplevelse när jag träffade andra mammor på familjecentralen efter en månad hemma. En tjej berättad att hennes tjej alltid sovit på mage - hon vägrade att sova på rygg/sidan. 
    Vår kille var svår att få att sova vidare när man lade ned honom efter amning. Testade på eftermiddagen att lägga honom på mage och han sov så bra. Lättnad

Har läst att anledningen till att man lägger barnen på rygg för att minska psd är just för att de sover sämre dvs inte lika djupt. Som Merenwen skrev finns det ju många risk faktorer och jag kollade lite med min BVC sköterska och hon tyckte att det var viktigt att både barn och förälder mår bra... Och det var upp till en själv att välja, men påpekade att det var riskfaktorerna inte var några som vi hade (rökar, passiv rökning, dålig inomhusmiljö).

Dessutom är det lättare att fisa och rapa om man ligger på mage!
    Lycka till!
    Precis! Folk snöar gärna in på just magläget när de oroar sig för PSD! Men det finns ju fler riskfaktorer: om man röker, om man inte ammar, om bebisen är för tidigt född etc.
    En liten bebis som har legat ihopkurad i mammas mage så länge känner sig säkert utsatt och otrygg på rygg...som en skalbagge som har hamnat på rygg, ungefär. Så resonerar jag, i alla fall.
  • carroegirl84
    merenwen skrev 2011-02-10 14:07:25 följande:
    Precis! Folk snöar gärna in på just magläget när de oroar sig för PSD! Men det finns ju fler riskfaktorer: om man röker, om man inte ammar, om bebisen är för tidigt född etc.
    En liten bebis som har legat ihopkurad i mammas mage så länge känner sig säkert utsatt och otrygg på rygg...som en skalbagge som har hamnat på rygg, ungefär. Så resonerar jag, i alla fall.
    Ja när jag nämner att sonen sover på mage så blir folk helt förskräckta. Men han är inte för tidigt född, stark och pigg och lyfter nacken utan problem, han vänder på huvudet lite då och då när han sover. ingen av oss röker, det enda är väl att jag inte längre ammar då...

Men det är lite svårt att släppa oron... men han sover så bra på mage så jag känner ju att det på något vis även är bra för honom för han behöver ju sin sömn!

Skönt att höra att man inte är ensam med bökandet om natten allafall, bara att hålla ut och hoppas att det vänder snart då :) men är det fler som har tips och råd man kan prova är dom välkomna, man vet ju aldrig riktigt vad som fungerar eller inte för ens lilla, alla bebisar är ju så himla olika!
  • maskros

Men om han inte själv vaknar och verkar lida av knorrandet och bökandet så är väl det enklaste att låta honom sova i ett annat rum? Vår son lät som en liten gris/stor traktor/gisten dörr osv. när han var i den åldern och det gjorde även många av mina bekantas barn. Om han ändå inte vaknar och "frågar efter dig" på natten så tycker jag att du med gott samvete kan sova i ett annat rum. Vi sover avsevärt bättre allihop sen sonen fick eget rum. (Han slipper ju också väckas av att vi fiser, nyser, tänder lampan, springer på toa, snarkar osv.
    Barnafadern kanske kan använda öronproppar så att han inte vaknar så lätt av hungrig-skriken? Du har ju också rätt att få sova.

Svar på tråden stånkar och bökar i sömnen nattetid