• wavve83

Hur gör man??

För en vecka sen bestämde jag och min sambo att vi ska gå skilda vägar... Problemet som tillkommer för mig nu är att jag är egegn företagare och kommer bli tvungen att lägga ner företaget. Huset ska säljas och han vill inte hjälpa till med barnen...
    Antar att man får slå en signal till socialen... Man vill ju såklart ha ett nytt jobb vilket inte lär bli så lätt då jag inte har någon utbildning och inga släktingar som kan hjälpa med barnen så jag kommer bara kunna jobba månd-fred mellan ca 7-17....

Till råga på allt så mår min äldsta (fyller sju) väldigt dåligt och har gjort ganska länge vilket säkert beror mycket på kontakten far-son emellan...
    Vad säger man till barnen? Yngsta är tre...

Jag är mest rädd för att jag inte kommer ha någonstans att bo, inte kunna ge mina barn mat och kläder..

Men jag kan omöjligt vara ensam om att gå igenom det här och behöver prata med folk som har gått igenom liknande..
    Eller bara få tips och råd.

• Svar på tråden Hur gör man??
  • LillaH2O

Hej

Ta tag i det praktiska med full kraft så kommer du ut på andra sidan.

Be om hjälp av alla i din omgivning. Familj, släkt, vänner, bekanta och nya bekanta. Många bäckar små...
    Om man bara frågar är det många som är beredda att göra mycket, inte alla men då frågar man vidare.
    Be alla dra i trådar och kontakter för jobb och boende.
    Alla kan göra något, bjuda er på middag, ärva kläder och möbler, lyssna...

Du behöver inte flytta ur huset med barnen innan ni har ett annat fungerande boende ordnat.
    Flytta inte förrän allt är ordnat, överenkommelser gjorda, allt skrivet på papper.
    Vill han inte vara med längre är det hans val men han kan inte sätta dig på gatan utan försörjning.

Skaffa dig en advokat - värt varenda öre - hör dig för efter en bra skillsmässoadvokat.
    Man får rättshjälp = hjälp med en del av kostnaden för advokaten om man har låg inkomst.
    Ta hjälp med bodelningen.

Via BVC och skolhälsovården kan du be att få en kontaktperson på BUP som kan ge dig råd och stöd för att kunna göra det så bra för barnen som möjligt. De kanske också kan hjälpa dig med kontakter till ett fungerande boende.

Måste du lägga ner företaget? I så fall gör det omgående och gå till arbetsförmedlingen.
    Börja plugga? Barnen är tillräckligt stora för att det skulle kunna gå.

Sätt dig och tänk efter hur du vill ha det. Var vill du bo? Vad vill du jobba med? Långsiktigt mål och sen ta hjälp av tillfälliga lösningar på vägen.
    Ta kontrollen! Go girl!

• wavve83

Vi är ju överrens om separationen och det är inte han som kastar ut mig utan vi kommer båda flytta och huset ska säljas... Det var jag som tog initiativet till beslutet..

Företaget kan jag inte lägga ner förrän jag har ett nytt jobb (eller blir tvungen att flytta) för annars kan jag inte betala mina räkningar jag har nu...

Känner ändå att jag är stark men det är alltid pengar som avgör tyvärr.
    Känner inte heller att vi behöver hjälp av advokat.

Funderar absolut på att plugga och kikar lite på vad som skulle kunna vara aktuellt, har inga stora skulder hos CSN så det är bra.

Ja BVC kan jag absolut vända mig till. Har problem med ena barnet som är på utredning nu och det kommer vara tungt att ta hans problem ensam, så därför kommer vi bo nära en släkting till barnen.

• Maria33

Vart i Sverige bor du? Jag finns i sthlm's området och hjälper dig gärna med vad jag än kan, jag har möbler att donera och andra husgeråd, min tid, jag har körkort och tillgång till bil och jag kan hjälpa till att vara barnvakt.
    (Om du undrar varför det inte står något i min profil så är det för jag är helt ny och vet inte vad jag ska skriva än)

God bless you dear, don't worry everything will be fine because Jesus love's you and he holds you in his arms and he will not forsake you, so go in peace! You are a beautiful and precious woman in God's eyes!

• Habaladabala
    Maria33 skrev 2011-03-14 18:24:04 följande:
    Vart i Sverige bor du? Jag finns i sthlm's området och hjälper dig gärna med vad jag än kan, jag har möbler att donera och andra husgeråd, min tid, jag har körkort och tillgång till bil och jag kan hjälpa till att vara barnvakt.
    (Om du undrar varför det inte står något i min profil så är det för jag är helt ny och vet inte vad jag ska skriva än)

God bless you dear, don't worry everything will be fine because Jesus love's you and he holds you in his arms and he will not forsake you, so go in peace! You are a beautiful and precious woman in God's eyes!
    Vilken helgo människa du verkar vara som erbjuder en främling massa hjälp utan att tveka. Fler som du så fanns inga fattiga. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hur gör man??