• sommar 77

Fler som gjort kubtest och fått högrisksiffra?

Hej,

Jag väntar mitt tredje barn. Då jag fick missfall förra året så har jag varit väldigt orolig att detta ska gå vägen och valde att göra ett kubtest. Det gjorde jag igår. Bebisen sprattlade och hjärtat slog MEN jag fick en siffra på 1.202.
    Hög risk för down syndrom alltså.

Så nu ska jag boka tid för fvp men är sjukt orolig för att det ska bli missfall då av det testet.

Någon i liknande situation, behöver prata av mig!!!

• Svar på tråden Fler som gjort kubtest och fått högrisksiffra?
  • dianmant76

Jag fick en risk på 1:194 (är 34 år) Så vi valde att göra fostervattensprov. Men det visade sig att det inte fanns några kromosomfel. Väntar en friskt flicka. Risken för missfall är väldigt liten och dom som gör proven är väldigt duktiga. Det enda var att jag hade lite ont i magen efteråt...som kraftig mensvärk.
    Kram

• Ronjas mamma

Vi fick ett tal på 1:36(pga att blodprovet drog ner) valde att inte göra fvp utan har fått en massa ekstra ultraljud var de har gått igenom hela hennes kropp nu i alt 6 gg. Alla mått ligger innanför normalkurvan, alla hennes organ utvecklas som de ska och hon har alla fingrar och tår mm.. De kan ju inte garantera att vi får en frisk flicka men sista ultraljudet sa läkaren att hon kunde inte se något som indikarede på att vi inte skulle få en frisk flicka. Vi valde att inte göra fvp eftersom vi kände att vi inte kunde välja bort vårt barn, detta är också vårt tredje barn. Men jag ville gärna veta att hon inte hade något stort hjärt eller organfel eftersom detta vill kräva många operationer, och är inte säker på att jag ville bjuda mina andra barn som fortfarnde är små den belastning som det är i en familj att få ett barn som ska på sjukhus hela tiden.

• sommar 77

Hej, tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Här var det samma som du skrev Ronjas mamma, att det är mitt blod som drar ner. Nackspalten var perfekt (1.3mm) och allt annat såg bra ut. Jag fyller 34 år i sommar och är iaf inte lastgammal:)

Jag vet knappt om jag ska vara glad eller inte längre åt det lilla pyre som växer i magen, då jag inte vet hur det står till med allt. Min sambo och jag är överens i dagsläget om att ta bort barnet om det har DS. Inte för att jag inte tycker om "sådana barn" för jag har länge jobbat på särskolan och brinner för att jobba med utvecklingsstörda barn, men få ett krävande barn själv då jag redan har två barn som kräver sitt, det känns inte juste mot mina barn. Dottern har dessutom ev asperger syndrom, ev light, men hon behöver extra engagemang och vår tid!

Dianmant76, vad skönt att höra att det gick bra för dig, när väntar du din flicka? När är bf?

Jag är så nervös inför fvp men känner att vi måste få veta helt säkert hur det står till med bebisen i magen,,,,

• Ronjas mamma

Jag trodde också att jag ville göra abort men efter att ha varit till ultraljudet så kunde jag bara inte tänka tanken. Min första läkare sa också att så fint som allt såg ut så ville han önska han inte behövde berätta eftersom han inte trodde annat än att blodprovet lurade som de kan göra, men eftersom talet var så dåligt så var han ju tvungen. Förstår att du har svårt med att glädja dig jag har gått och gömt mig i min vinterjacka och inte berättat för andra än dem som var tvungna att se mig utan, först nu när halva graviditeten har gått och jag har sett att hon inga allvarliga organfel har har vi berättat. Jag ska vara ärlig och säga att jag har ingen aning om hur min reaktion blir om hon har DS känner ingen med DS barn har typ träffat en handfull så det får tiden visa men som det är nu efter missbildnings ultraljudet glädjer jag mig till vår flicka och räknar med hon är fullt frisk och allt annat får vi ta därfån vi står. Känner en annan som var till KUB och fick att veta att allt såg bra ut men så visade det sig att hennes dotter hade ett annat kromoson fel så det är ju ändå inte allt de kan se..

• Charlott29

Hej,
    Jag gjorde KUB-test i min nuvarande (andra) graviditet. Jag hade också missfall innan och jag lite extra hispig.
    Fick väldigt lågt på T21 (1:10200) men på T13 + T18 fick jag 1:303 och det var mitt blodprov som drog ner det.

Jag var helt hysterisk och ledsen, paniken kom direkt.
    Efter mycket funderingar och vånda så beslutade jag mig för att strunta i fpv/mkp. Allt såg bra ut på UL både vid KUB och vid RUL. Än vet jag inte om min bebis trots allt är sjukt men de har inte kunnat hitta något som tyder på det, bebis beräknas i maj.

Jag kände ganska direkt att det var rätt beslut för mig, och när jag väl bestämt mig kändes det helt rätt. Det är svårt och man ska göra det som känns bäst för en själv. I mitt fall var det 99,7 % chans att bebisen är frisk (från dessa trisomier ska väl tillägga) och jag har valt att fokusera på det. Det finns ju så mycket andra sjukdomar, som bebis kan ha både i magen och när den väl kommer ut som man inte kan se vare sig på fpv eller andra tester så jag valde att stanna där.

Lycka till!

• Ronjas mamma

En killkompis till oss vände det också med en gång och sagde ja men så är det ju inte mer än 3 % risk att ni får ett DS barn och 97 % att ni får ett friskt barn Skönt med härliga vänner.

• sommar 77

Nu har jag ringt en barnmorska på ultraljudskliniken och pratat av mig lite. Hon sa att det inte är MITT blod som drar ner värdet utan det är graviditetshormoner och andra hormoner....jaha, det visste jag inte, för jag har innan gått och funderat på vad för dåligt blod jag har.
    Hon undrade om jag inte ska göra moderskapsprov istället, det är likadant bara att man får göra det tidigare, hmm, kanske man ska göra det istället`?
    Jag bad henne skicka hem testresultaten.

Ni som struntar i fvp , jag önskar jag också kunde tänka så, men då vet jag att jag kommer oroa mig hela graviditeten.

Svar på tråden Fler som gjort kubtest och fått högrisksiffra?