• Illusion

"Torkat, kallrökt eller gravat kött, exempelvis parmaskinka eller salami, bör frysas i tre dygn innan du äter det."

Gäller det även kallrökt lax? Åt det igår, vad kan hända?

• Svar på tråden "Torkat, kallrökt eller gravat kött, exempelvis parmaskinka eller salami, bör frysas i tre dygn innan du äter det."
  • Lovely Miia

skulle tro de ja

Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • Illusion
    Lovely Miia skrev 2011-02-10 12:16:02 följande:
    skulle tro de ja
    Okej. Vad kan hända med mig nu då? 

Någon annan som vet mer om riskerna och om det definitivt eller bara kanske, skulle tro det, även gäller kallrökt lax?

Grejen är den att jag inte får i mig vanlig fisk pga illamående när jag ens tänker på smaken av det (gillade fisk innan grav, ska testa käka det ikväll) så nu tänkte jag ta detta som en nödlösning.
  • La Lola

Nja, fisk som ska ätas gravad eller till sushi fryser man pga ev fiskparasiter.
    De vill ingen så i sig oavsett om man är gravid eller inte.

Ang kallrökt fisk så gäller detta:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Illusion
    La Lola skrev 2011-02-10 12:22:17 följande:
    Nja, fisk som ska ätas gravad eller till sushi fryser man pga ev fiskparasiter.
    De vill ingen så i sig oavsett om man är gravid eller inte.

Ang kallrökt fisk så gäller detta:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Så det spelar ingen roll att jag är gravid egentligen? Det är "intag största försiktighet" som med allt annat helt enkelt? Jag har stark och tålig mage och har aldrig blivit sjuk av någon mat i hela mitt liv. Naturligtvis käkar jag inte gammal fisk :)

Tack för infon. 
  • La Lola
    Illusion skrev 2011-02-10 13:04:19 följande:
    Så det spelar ingen roll att jag är gravid egentligen? Det är "intag största försiktighet" som med allt annat helt enkelt? Jag har stark och tålig mage och har aldrig blivit sjuk av någon mat i hela mitt liv. Naturligtvis käkar jag inte gammal fisk :)

Tack för infon. 
    Nja, alltså skulle du drabbas av listeria så kan det vara fosterskadande.

Fiskparasiterna gör ingen skada på ditt foster.
    Men ingen vill ha såna i sin kropp iaf.
    (blanda inte ihop dessa parasiter med toxoplasmaparasiter som kan finns i tex kallrökt o torkat kött)

Men äter du färsk o fräsch fisk så är det lugnt.
  • Illusion
    La Lola skrev 2011-02-10 13:07:19 följande:
    Nja, alltså skulle du drabbas av listeria så kan det vara fosterskadande.

Fiskparasiterna gör ingen skada på ditt foster.
    Men ingen vill ha såna i sin kropp iaf.
    (blanda inte ihop dessa parasiter med toxoplasmaparasiter som kan finns i tex kallrökt o torkat kött)

Men äter du färsk o fräsch fisk så är det lugnt.
    Okidoki, då får jag hålla mig till fräsch fisk! OM jag mot förmodan skulle fortsätta må illa av bara tanken på fisk, duger omega 3 tillskott istället? I värsta fall alltså. Eller något annat?

Toxoplasmaparasiter? 
  • La Lola
    Illusion skrev 2011-02-10 13:14:35 följande:
    Okidoki, då får jag hålla mig till fräsch fisk! OM jag mot förmodan skulle fortsätta må illa av bara tanken på fisk, duger omega 3 tillskott istället? I värsta fall alltså. Eller något annat?

Toxoplasmaparasiter? 
    Jag kan inget om omega.

Ja...toxoplasmaparasiter som kan finns i det du nämner i din rubrik.....
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
  • La Lola
    Illusion skrev 2011-02-10 13:22:45 följande:
    Okej, tack för hjälpen :)
    Så lite så.
  • karet

Så om jag ätit parma sista dagarna, finns det något jag kan göra åt det nu?

• La Lola
    karet skrev 2011-02-22 22:25:43 följande:
    Så om jag ätit parma sista dagarna, finns det något jag kan göra åt det nu?
    Nä.

Men om du känner dig orolig för att du blivit smittad av toxoplasma så kan du göra ett test hos din BM.
    Dock är det ovanligt att fostret drabbas. 

Från kostråden:
    "Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
  • karet

Jo, läste precis det där på Livsmedelsverkets sida och det var därför jag frågade.
    Ska se till att ringa bm då och höra mig för (har inte ens ringt och meddelat graviditet så lät ju göra det med)

Spelar det någon roll hur långt gången man är gällande toxo?

• La Lola
    karet skrev 2011-02-22 22:35:49 följande:
    Jo, läste precis det där på Livsmedelsverkets sida och det var därför jag frågade.
    Ska se till att ringa bm då och höra mig för (har inte ens ringt och meddelat graviditet så lät ju göra det med)

Spelar det någon roll hur långt gången man är gällande toxo?
    Jag vet inte men de flesta av oss har nån gång under vår livstid blivit smittad redan o då är man immun.
  • karet

Mmm vet det där med immunitet men är ju svårt att veta om man är det.
    Fast iofs, har jobbat mycket som kock så borde ju åkt på det förr :P

Kan men se på proverna om man är immun?

• La Lola
    karet skrev 2011-02-22 22:42:42 följande:
    Mmm vet det där med immunitet men är ju svårt att veta om man är det.
    Fast iofs, har jobbat mycket som kock så borde ju åkt på det förr :P

Kan men se på proverna om man är immun?
    Ja helt omöjligt är det ju inte.
    Man kan ju drabbas om man påtar i jord o planterar oxå tex.

Ja, jag tror det.
  • karet

Ska ringa imorgon :)

Tack för svaren!

(att du ens orkar svara på dessa frågor förvånar mig, ser dig svara i tråd efter tråd när det gäller mat, cred till dig!)

• La Lola
    karet skrev 2011-02-22 22:51:38 följande:
    Ska ringa imorgon :)

Tack för svaren!

(att du ens orkar svara på dessa frågor förvånar mig, ser dig svara i tråd efter tråd när det gäller mat, cred till dig!)
    Gör så. Allt är säkert ok.

Jag kan inte låta bli att svara.
  • Laelia

Illusion:
    Min BM rekommenderade mig att äta omega 3 om jag inte äter mer fisk än 1 gång/vecka.

Svar på tråden "Torkat, kallrökt eller gravat kött, exempelvis parmaskinka eller salami, bör frysas i tre dygn innan du äter det."