• Oktober84

Ge mig era tips inför min bloggstart!

Hej, jag planerar att starta en blogg så att våra nära och kära som är utspridda över hela världen ska kunna följa oss nu, men framförallt när liten kommit sen.
     Så nu har jag en del frågor som ni kanske kan besvara utifrån vilken sida er blogg ligger på. Vet nämligen inte om jag ska ha en blogg.se eller var jag ska registrera den. Så utgå gärna från dessa kriterier, men skriv även var ni har er blogg och vad som är bra med den sidan och vad som är mindre bra!

1: Jag vill ha en lösenordsskyddad blogg, bara för att kunna publicera vilka bilder jag vill, och kunna känna mig säker att bara de jag bjudit in kan se dem. 
    2: Jag vill kunna lägga in bilder från mobil, dvs mobilblogga.
    3: Någorlunda lätthanterade menyer när man vill styla bloggen

Skulle bli så glad om ni hjälper mig med detta!
    Glöm inte att skriva var ni har er blogg!

Mvh
    Linda 

• Svar på tråden Ge mig era tips inför min bloggstart!
  • Korp

1. Blogger.com eller Blogg.se
    2. Blogger är lättast för det ändamålet
    3. Hmm.. blogg.se har flest gratisdesigner ute som man får ta, men jag tycker ändå Blogger.com är simpelt att lära sig efter lite pillande!

(Blogger är samma som Blogspot, många tycks inte veta det)

Jag bloggar på blogger, allt är perfekt förutom att när man laddar upp bilder kan man inte välja storlek på bilden (eller jag har åtminstonde inte hittat den funktionen?!). På blogg.se kan man ladda upp en bild och välja hur bred den ska vara när den laddas upp. Det är det enda negativa jag kommer på med blogger!

• Auctoritas

Wordpress är ett av de kraftfullaste bloggverktygen därute och finns både så att du kan ha det själv på din egen server, med egen domän etc, eller som en gratistjänst på den här sidan.

sv.wordpress.com/ 

Argumentum ad rem
  • Binary
    Auctoritas skrev 2011-02-13 02:53:24 följande:
    Wordpress är ett av de kraftfullaste bloggverktygen därute och finns både så att du kan ha det själv på din egen server, med egen domän etc, eller som en gratistjänst på den här sidan.

sv.wordpress.com/ 
    Håller med föregående talare. När man blir lite mer avancerad i sin design och vill göra egna funktioner, vilket troligen kommer lite senare in i bloggandet, så är både blogg.se och blogger för låst.

Jag själv har flertalet wordpress installationer, både på egna servrar och på webbhotell och bland de system som jag testat har wordpress varit överlägset bäst. Man kan som sagt använda hostad wordpress på wordpress.com, den är inte dålig men lite begränsad. Blogg.se kör all kod genom en wrapper vilket kan skapa problem med mediafiler och blogger.com är googlebaserad, vilket innebär mer och mer insamlande av dina aktiviteter av google för att "kunna ge dig bättre reklam"
    vuxna.skriker.nu - En sida för vuxna
  • fiamiaria

På 1 & 2 säger jag WORDPRESS.com
    på 3 säger jag WORDPRESS.org

Allvarligt wordpress.com klarar det du efterlyser, dock är du lite begränsad till att ändra i designen. Antingen betalar du för att komma åt css- filerna eller så köper du eget webbutrymme samt namn & klr det själv. Finns massvis med guider & hjälp hur du installerar,

Kör du wp.com så kan du sen enkelt exportera allt innehåll ifall du börjar på eget utrymme.
    Du kan ge olika lösenord till olika inlägg om du så vill. vet inte hur det funkar på ex blogg med det.

Enkelt att blogga från androidtelefon =)

• Binary
    fiamiaria skrev 2011-02-13 18:55:35 följande:

Allvarligt wordpress.com klarar det du efterlyser, dock är du lite begränsad till att ändra i designen. Antingen betalar du för att komma åt css- filerna eller så köper du eget webbutrymme samt namn & klr det själv. Finns massvis med guider & hjälp hur du installerar,

Kör du wp.com så kan du sen enkelt exportera allt innehåll ifall du börjar på eget utrymme.
    Du kan ge olika lösenord till olika inlägg om du så vill. vet inte hur det funkar på ex blogg med det.

Alternativt prata med någon snäll FL person som faktiskt driver egna servrar och arbetar dagarna i ända med att korrigera folks misstag i wordpress :-P
  • feministbrud
    fiamiaria skrev 2011-02-13 18:55:35 följande:

Jag har en wp.com-blogg och betalar 15 dollar per år för att ändra fritt i css:en. Inte så blodigt dyrt kan man tycka. Jag tycker att den funkar superbra, förutom att man inte kan installera google analytics eller statcounter på den.
  • fiamiaria

Analytic & statcounter är ju skoj men inte livsnödvändigt Obestämd
    15 dollar var inte så blodigt för att kunna ändra css.en & ändå ligga hos en annan.
    Driftstopp eller problem?

Jag kör själv eget men har en wp.com som jag kollar lite i & testar vad det dinns för funktioner där Drömmer

• feministbrud

Nej inga direkta problem mer än att några grejer som vi ändrat plötsligt ändrades tillbaka igen. Men det har bara hänt en gång.

• Binary
    cookieslayer skrev 2011-02-18 11:28:12 följande:
    Wordpress - bästa bloggverktyget!
    självklart.

Är iofs så mkt mer än bara ett bloggverktyg. Men det finns egentligen inga större hinder för nånting med en custom installation av wordpress på antingen webbhotell eller egen server. Föredrar dock på egna servrar då jag inte begränsas av lika funktioner som tillexempel shared hosting kan blockera.
  • Binary
    Momalicious skrev 2012-01-28 12:12:11 följande:
    Veeet att det är en gammal tråd, men seriöst, jag förstår inte ett skit på wordpress.com. Och jag är skapligt duktig på såntdär men hela sidan känns bara så sjukt rörig.
    Har inte kört wp.com på bra många versioner, så det är ett tag sedan jag var inne på deras egna sida,
    men har man väll kommit in i sitt administrationssystem för just den egna bloggen lär det inte vara mycket annorlunda än en wp.org installation. Skälet till att många tycker att det är rörigt är att man har så pass mycket som man kan göra, och det kan då bli för mycket information.

Undrar om man skulle bygga en liten wp skola kanske
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
Svar på tråden Ge mig era tips inför min bloggstart!