Klara av en surdeg!
(Om detta anses vara en lektråd, så flytta gärna på den!)Först och främst kanske jag ska förklara vad en "surdeg" är.
Saker som man skjuter upp i tid och otid kan kallas "surdeg" eftersom man drar sig för att ta itu med det och det är ofta grund till negativa känslor. Man blir indirekt sur eller irriterad över att det inte är gjort.
Jag har på ett annat forum lärt mig en liten "utmaningslek" som på sikt kan göra vardagen lite trevligare och städningen roligare, nämligen att man skriver i tråden vilken "surdeg" man har ogjord och tänker ta itu med, och när den är avklarad så går man in i tråden och checkar av den som avklarad. Det är en liten motivation att göra den så fort man skrivit, eftersom man vet att andra troligen läst om den.. det är ju en sak att skjuta upp saker när ingen vet att man gör det, men när man skriver vad man ska göra så är det en liten mental kick att faktiskt ta itu med saken.
På det andra forumet så fick den som gjort fem eller tio surdegar på viss tid ett omnämnande i trådstarten som "Surdegsmästare" vilket kan vara en liten kick, en bekräftelse att man gjort något bra, om inte för andra så för sig och sitt hem i alla fall :)
Hänger ni med?
Jag gör ett första inlägg så ni får se hur det går till.