• Egomamma

Klara av en surdeg!

(Om detta anses vara en lektråd, så flytta gärna på den!)

Först och främst kanske jag ska förklara vad en "surdeg" är.

Saker som man skjuter upp i tid och otid kan kallas "surdeg" eftersom man drar sig för att ta itu med det och det är ofta grund till negativa känslor. Man blir indirekt sur eller irriterad över att det inte är gjort.

Jag har på ett annat forum lärt mig en liten "utmaningslek" som på sikt kan göra vardagen lite trevligare och städningen roligare, nämligen att man skriver i tråden vilken "surdeg" man har ogjord och tänker ta itu med, och när den är avklarad så går man in i tråden och checkar av den som avklarad. Det är en liten motivation att göra den så fort man skrivit, eftersom man vet att andra troligen läst om den.. det är ju en sak att skjuta upp saker när ingen vet att man gör det, men när man skriver vad man ska göra så är det en liten mental kick att faktiskt ta itu med saken.

På det andra forumet så fick den som gjort fem eller tio surdegar på viss tid ett omnämnande i trådstarten som "Surdegsmästare" vilket kan vara en liten kick, en bekräftelse att man gjort något bra, om inte för andra så för sig och sitt hem i alla fall :)
    Hänger ni med?
    Jag gör ett första inlägg så ni får se hur det går till.
  • Svar på tråden Klara av en surdeg!
  • Egomamma
    Min första surdeg den 10 februari: Hänga tvätt. Jag HATAR att hänga tvätt. Men det måste ju göras :)
    Återkommer när den är hängd och klar och postar min nästa surdeg i samma inlägg som jag berättar att den förra är avklarad.
  • Annika i Gbg

Vilken bra tråd! Skål Min första surdeg 110210 är en jättedisk. Men jag har varit magsjuk inatt så den där disken lär ta en stund. Återkommer... 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Egomamma

Tvätten hängd! Och faktiskt även en del ren tvätt invikt i skåp också. Tungan ute

Nästa surdeg att klara av den 10 februari blir att bädda alla sängar. Det är något vi gör i perioder, men inte hela tiden, av någon anledning. Beror väl på stress på morgonen kanske.. Idag är det i alla fall obäddat. Återkommer när det är gjort!

Annika helt enkelt: Vad kul att du hänger på. Disk är banne mig inte skoj alltså.. särskilt inte efter magsjuka Kräks
    Jag hejar på dig!
    Kolla gärna min vana i min andra tråd "Mitt bästa hålla-ordning-tips" där finns snart ett diskknep!

• Guldlockis
    Min första surdeg 10 februari, är att plocka ur och i diskmaskinen. TRÅÅKIGT.
  • Egomamma

Sängar bäddade!

Nästa surdeg 10 februari: rensa på skrivbordet i sovrummet. Det är alltid en massa konstiga saker där. Sängkläder som är rena, foton, ljudböcker och hundra andra saker. Fattar inte varifrån allt kommer :D

Hemmafrugan: Håller med, diskmaskinsplockande är trist. Men du är duktig som gör det!!

• Egomamma
    Guldlockis skrev 2011-02-10 15:15:14 följande:
    Disken klar. 

Nästa surdeg 10 februari: dammsuga hela huset 
    BRA GJORT!! {#emotions_dlg.flower}
  • Annika i Gbg

Första surdegen äntligen klar men nu blir det inga fler idag, tog helt slut av detta. Fortfarande ont i magen efter magsjukan. Så duktiga ni är!

• Egomamma
    Annika i Gbg skrev 2011-02-10 16:31:36 följande:
    Första surdegen äntligen klar men nu blir det inga fler idag, tog helt slut av detta. Fortfarande ont i magen efter magsjukan. Så duktiga ni är!
    Du är ju jätteduktig du med. Hade min surdeg varit din jättedisk så hade jag nog inte ens börjat än, disk är ett STORT hatobjekt för mig. Därför tar sambon hand om den för det allra mesta. Å andra sidan dammsuger jag ofta, något som HAN hatar :D
    Bra gjort, med magsjuka och allt.. {#emotions_dlg.flower}
  • Egomamma
    Skrivbordet är äntligen fixat! Två påsar med rent skräp försvann. Inte riktigt vad jag hade väntat mig om jag ska vara ärlig, haha..

Före:

Vissa saker lät jag bli, som att rensa pärmarna ovanpå, och sakerna som var till höger har för tillfället inget anant stället att bo på, men när vi fått bort lite i förrådet (försäljning) så ska det ut dit. Det är hyllplan som inte behövs och ett galler att ha över badkaret för att hänga tvätt. Vi har två torkställningar, det räcker så :D

Efter :

Kartongen under skrivbordet är tömd och lådan rensad samt allt som var på skrivbordet också, whiteboardtavlan och KANTEN på skrivbordet skulle ha torkats av ser jag nu, men det glömde jag..

Jaja. BÄTTRE är det i alla fall! *springer och hämtar tarsa och Ajax..*

Nästa surdeg att ta itu med blir nog att rensa bland lilla killens kläder. Det är mycket som är för litet, han växer som om han käkade gödning Baby

• Egomamma
    Annika i Gbg skrev 2011-02-10 20:26:01 följande:
    Bra jobbat egomamma!
    Tack tack :D
    Idag har jag faktiskt gjort mer än på väldigt länge! Känns bra. Jag blir ju motiverad när jag får skryta lite här, haha.
  • Annika i Gbg

Godmorgon! Idag har jag EN (1) surdag att klara. Orkar nog bara en... 

Dagen surdag 11 februari är att städa mitt sovrum. Ordentligt! Lådorna ska röjas, sängen renbäddas, kläder läggas undan. Efter det blir det ett långt varmt bad men det känns mer som sötebröd! 

Annika 

• Egomamma
    Annika i Gbg skrev 2011-02-11 09:42:50 följande:
    Godmorgon! Idag har jag EN (1) surdag att klara. Orkar nog bara en... 

Dagen surdag 11 februari är att städa mitt sovrum. Ordentligt! Lådorna ska röjas, sängen renbäddas, kläder läggas undan. Efter det blir det ett långt varmt bad men det känns mer som sötebröd! 

Annika 
    Låter som en plan. Jag är kvar på min klädsurdeg från igår för det blev lite rörigt här på kvällen med sjuka barn och sådär. Men på´t igen bara :D
  • Egomamma

Haha, jag är lite off, jag har rensat inne på stora killens rum och fått ihop två fulla påsar med skräp. Men har jag rensat bland lilla killens kläder? Nej. Förstår ni hur mycket jag avskyr klädhantering?!

Ska försöka ta tag i det under eftermiddagen. Får se hur det går :D

Svar på tråden Klara av en surdeg!