• Sagomamma

Vad begär man för lön som nyexad socionom....

...om jag vet att lönespannet på arbetsplatsen ligger mellan 23500-27000?

Jag är nyutexaminerad socionom men eftersom jag är ca 10 år äldre än mina nyutexade kursare så har jag ju inte lika lång tid på mig att jobba upp min framtida lön, varför jag tycker jag borde lägga mig lite högre som ingångslön? Eller?

Naturligtvis är det en förhandlingsfråga men vad tycker ni att jag ska ange för förslag?

• Svar på tråden Vad begär man för lön som nyexad socionom....
  • Nalliwer

Beror väldigt mycket inom vilket område du ska jobba och var i landet du finns.
    En vanlig socialsekreterartjänst här nere i Skåne ligger tex rätt mycket under det lönespannet du nämnde som ingångslön.

• Red Velvet

Bättre att begära för mycket än för lite. Vad ska du jobbar med och var?

• Red Velvet
    Nalliwer skrev 2011-02-10 13:15:29 följande:
    Beror väldigt mycket inom vilket område du ska jobba och var i landet du finns.
    En vanlig socialsekreterartjänst här nere i Skåne ligger tex rätt mycket under det lönespannet du nämnde som ingångslön.
    Vet en nyexad socialsekreterare som fick 25.000 som ingångslön. 
    Det bästa är att kolla med facket vad lönen ska ligga på där du bor. 
  • Sagomamma

Tack för svaren!

Tjänsten är i Skåne som barnavårdsutredare. Och lönespannet hos dem som jobbar där redan ligger som sagt mellan 23500-27000 kronor.  Vill inte lägga mig under de andra och jag vill ju inte ha så kass ingångslön att jag har en normallön först vid 42 års ålder typ (är 32 nu).

• Red Velvet
    Sagomamma skrev 2011-02-10 13:36:18 följande:

Tack för svaren!

Tjänsten är i Skåne som barnavårdsutredare. Och lönespannet hos dem som jobbar där redan ligger som sagt mellan 23500-27000 kronor.  Vill inte lägga mig under de andra och jag vill ju inte ha så kass ingångslön att jag har en normallön först vid 42 års ålder typ (är 32 nu).

Har du några meriter som du kan trycka på? Tidigare myndighetsarbete eller likvärdigt? Jag skulle bett om 26.000.
  • Red Velvet
    Red Velvet skrev 2011-02-10 13:58:48 följande:
    Har du några meriter som du kan trycka på? Tidigare myndighetsarbete eller likvärdigt? Jag skulle bett om 26.000.
    Man får ju heller inte alltid det man ber om - men då kan man förhoppningsvis komma fram till en lön som är okej för både arbetsgivaren och dig. Satsa högt (inom rimliga gränser) är mitt förslag!
  • Sagomamma
    Red Velvet skrev 2011-02-10 13:58:48 följande:
    Ja myndighetsarbete har jag erfarenhet av, inte så mycket mer än sommarjobb och praktik inom social arbete dock eftersom jag är nyexad. 26 säger du? Ja då är jag ju inte helt ute och cyklar som funderar på 25...
  • Sophie81
    Sagomamma skrev 2011-02-10 14:04:38 följande:
    Ja myndighetsarbete har jag erfarenhet av, inte så mycket mer än sommarjobb och praktik inom social arbete dock eftersom jag är nyexad. 26 säger du? Ja då är jag ju inte helt ute och cyklar som funderar på 25...
    Jag tycker du ska säga att du tänkt en lön kring 25 500- 26 000 kr. Det känns rimligt och sen har du ju lite utrymme att pruta om AG tycker du begär för mycket, eftersom jag läser mellan raderna att du skulle vara nöjd med ca 25 000 kr. Glad
    Som jmf så fick jag 22 000 som nyexad socionom år 2005 (var 23 år och hade inte supermkt arbetslivserfarenhet). Jag var mkt nöjd och är ff med min lön (som såklart har ökat sen dessFlört.
    Lycka till!
  • Red Velvet
    Sagomamma skrev 2011-02-10 14:04:38 följande:
    Tryck på det! (vet en som fick högre än de andra nyexade för att hon gjorde så.) Bättre att sikta högt, satsa på 26.000, sedan skulle jag göra det till en fördel att du är nyexad då du kommer in med nya fräscha ögon och ett stort engagemang och kunskap i färskt minne, i och med det så tror du att du kan bidra mycket med ditt arbete. Men det kanske inte ens behövs, ibland slänger dom bara ut ett förslag och inge mer diskussion efter din begäran. Det kan vara så olika. Lycka till och berätta gärna hur det gick och om du blev nöjd!
  • Sagomamma

Tack för hjälpen att peppa upp mig! Förhandlingen slutade på 24000 men jag tog åtminstone inte det lägsta budet!

• havsglimt

Det beror helt och hållet på i vilken kommun du sökt arbete i. Jag arbetar i en kommun som har löner på ca 2000 kr över andra kommuner skåne. Jag har efter 2 år en lön på 25300 kr och arbeter med barnavårdsutredare. I "min" kommun gör de ingen skillnad på ålder utan det är erfarnhet som gäller vilket det också ska vara. Jag vet att i en del lönestatestik tas inte vikariers löner in i beräkningen vilket ger en skev bild. Jag vet exempelvis en kollega som började arbeta i Malmö och fick efter ca 3 års erfarenhet en lön på 23000 år 2010. Självklart skall du bergära något mer än vad du kanske tror att det kommer stanna på men jag tycker du ch många här har höga förväntningar. Jag förstår exemelvis inte varför du skulle få över 25000 om andra nyexande ligger på dryga 23000 om det inte är så att du besitter annan kunskap eller erfarenhet som borde värderas högre.  

• Red Velvet
    havsglimt skrev 2011-02-12 11:14:49 följande:
    Det beror helt och hållet på i vilken kommun du sökt arbete i. Jag arbetar i en kommun som har löner på ca 2000 kr över andra kommuner skåne. Jag har efter 2 år en lön på 25300 kr och arbeter med barnavårdsutredare. I "min" kommun gör de ingen skillnad på ålder utan det är erfarnhet som gäller vilket det också ska vara. Jag vet att i en del lönestatestik tas inte vikariers löner in i beräkningen vilket ger en skev bild. Jag vet exempelvis en kollega som började arbeta i Malmö och fick efter ca 3 års erfarenhet en lön på 23000 år 2010. Självklart skall du bergära något mer än vad du kanske tror att det kommer stanna på men jag tycker du ch många här har höga förväntningar. Jag förstår exemelvis inte varför du skulle få över 25000 om andra nyexande ligger på dryga 23000 om det inte är så att du besitter annan kunskap eller erfarenhet som borde värderas högre.  
    Två nyexade jag vet (i en kommun i norr) fick 25.000 respektive 25.500! Så höga förväntningar? Jag vet inte.
  • Sagomamma

Och jag fick ju 24000 trots att jag är helt ny och bor i Skåne - inte heller har jag lägst lön. Och det bara för att jag ville ha det. Klart man ska värdera sig själv högt, de ville ju gärna ha just mig.

• Red Velvet
    Sagomamma skrev 2011-02-12 19:07:34 följande:
    Och jag fick ju 24000 trots att jag är helt ny och bor i Skåne - inte heller har jag lägst lön. Och det bara för att jag ville ha det. Klart man ska värdera sig själv högt, de ville ju gärna ha just mig.
Svar på tråden Vad begär man för lön som nyexad socionom....