Ikväll har jag berättat för mina föräldrar.
Lite bakgrund: De bor 60 mil bort, vi träffas inte så ofta. Särskilt min mamma är väldigt speciell, det är en lång och komplicerad historia. De har väldigt svårt att visa känslor, och min mamma tror alltid att allting ska gå fel. Jag tror kanske att det beror på dåligt självförtroende, min mamma tror inte att min sambo "duger". Hon målar upp en bild av honom som inte stämmer, och har sagt att hon kan ligga vaken på nätterna och gråta för att vi är tillsammans. Vi har varit tillsammans i sex år, så jag är delvis van.
Telefonsamtalet: Jag var jättenervös. Mamma svarade. Jag bad henne hämta pappa så att jag kunde berätta för båda samtidigt. Hon ville inte, men jag tjatade och så kom pappa och tog luren. Jag berättade. Jag kommer inte ihåg vad han svarade, han lät glad och bekymrad på samma gång. Och så sa han att -Då ska man bli morfar. -Ska det bli en flicka eller pojke? Jag: Men pappa, det vet man inte än. -Det var inte så oväntat. Det är normalt. Hur länge har ni varit tillsammans nu igen? Efter ett tag fick jag prata med mamma: tystnad. Jag: Hur känns det? Mamma: Det känns inget speciellt, som vanligt. Vilken vecka är du i? Jag: 11. Sen berättade jag lite om kroppsliga saker, att de upptäckt att min ena njure är hälften så stor som den andra t.ex. Då blir det lättare för mamma att visa att hon bryr sig om mig.
Pappa pratade lite med Johan, men att mamma skulle göra det kunde man bara drömma om.
Summa summarum: Det känns skönt att ha berättat. Det blev ingen katastrof. Ingen började gråta. Innerst inne tycker de nog att det är roligt, men de har svårt att uttrycka det. Johans föräldrar kommer fråga : Åh, vad sa dina föräldrar? Hur ska man förklara så att de förstår?