LillaMammis skrev 2011-02-10 13:46:40 följande:
Min dotter född -05 har fått diagnosen skolios. Hon har även olika långa ben vilket gör att sned rygg+olika längd på benen gör att hon felbelastar sitt högerben och har fått ledproblem.
Dom misstänker även reumatism. Har idag tagit blodprover och får svar nästa vecka.
Hon är väldigt glad för mat som tur är

Får just nu bara Brufen mot att mjuka upp muskulaturen. Vi ska öva rörelser hemma så att hon inte stelnar till. Är stel i kroppen på morgnarna.
Hur är längden på era barn?
Min dotter är väldigt kortvuxen. Ligger på näst understa strecket i bvc journalerna, men kurvan över i vikten.
Vore trevligt att prata med fler föräldrar som har detta att kämpa med.
läste ditt inlägg och MÅSTE bara tipsa dig om samband mellan olika långa ben, skolios, relaterade sjukdomar (t ex reumatism)!
Du berättar att din dotter har olika långa ben; detta leder till att hennes höft/bäckenet/korsben blir snedd vilket i sin tur väldigt ofta leder till skolios och förskjutningar i ryggraden. Skolios/ryggradsförskjutningar i sin tur leder till att vissa spinalnerver (som försörjer hela kroppen och alla organ) kan komma i kläm vilket då kan leda till relaterade sjukdomar (som är så många att jag inte vill lista upp dem här, reumatism och tillväxtstörningar tillhör där också).
Tänk dig helt enkelt du bygger ett torn med Lego klossar och börjar med ett snett fundament, hur det kommer gå längre upp kan du tänka dig...
Det är en kedjereaktion där allt hänger ihop. Vad kan man göra då?
Jo, för det första är 80-90% av alla benlängdsskillnader 'funktionella' dvs ej medfödda och kan avhjälpas väldigt lätt! Jag säger väldigt lätt för jag vet och gör det nästa dagligen på folk av alla åldrar. Med lika långa ben kan man rätta till höften/bäckenet (igen ganska enkelt) och sen jobbar man på skoliosen (kräver mycket hemövningar). Hamnar ryggens symmetri rätt igen så kan och kommer diverse problem försvinna för spinalnerverna blir fria.
Terapin/metoden som jobbar med detta heter Dornmetod/terapi och kommer från Tyskland och det finns en handfull terapeuter i Sverige som jobbar med detta.
Jag förväntar mig absolut inte att du tror på allt detta MEN innan ni blir övertalad att göra eventuella operationer etc på din dotter bör ni kolla upp det här, för det kan vara helt i onödan. Metoden är fantastisk vilket jag kan se fungera i praktiken så gott som dagligen.