• Toddes mamma

Varför blir det små små hål på alla mina tröjjor på magen?

Fattar noll!! Köpte ett linne för bara en vecka sen, tvättat det en gång och använt det två..nu är det små pytte-hål på magen på det!

Disskuterade detta stora Flört problem med en väninna som hade samma sak med sina tröjor, hon trodde det hade med bältet att göra att det skavde., men jag använder så sällan bälte så för mig stämmer det ej.

Har heller inga mal eller andra smådjur som äter på kläderna för detta blir enbart på mina tröjor och ingen annan i familjen.. Så kom igen ni här på FL ge mig något att gå på... tack tack!!Skrattande

• Svar på tråden Varför blir det små små hål på alla mina tröjjor på magen?
  • Runguska

Jag får så och tror att det är att jag fastnar med dragkedjan på jackan. Förklarar icke varför det händer även på linnen, men på andra tröjor har jag tänkt att det nog är så.

• Toddes mamma
    Runguska skrev 2011-02-10 14:24:59 följande:
    Jag får så och tror att det är att jag fastnar med dragkedjan på jackan. Förklarar icke varför det händer även på linnen, men på andra tröjor har jag tänkt att det nog är så.
    Men linnet har jag ju under en tröja, så det kan det inte va,,
  • Pickeli

Ett jättevanligt problem om du tvättar kläder med dragkedjor i samm maskin!

Google it!
  • Toddes mamma
    Pickeli skrev 2011-02-10 14:29:42 följande:
    Ett jättevanligt problem om du tvättar kläder med dragkedjor i samm maskin!
    Aha!! Kan det va så enkelt!!?
  • Pickeli
    Toddes mamma skrev 2011-02-10 14:30:18 följande:
    Aha!! Kan det va så enkelt!!?
    Ja det kan vara så faktiskt, har hört det flera gånger!
    Google it!
  • elefantmamman

Vi har en mindre silverfiskinvation så jag har trott att det beror på det. För hos oss är det bara vissa tröjor som får det, mina och dotterns, som är i tunnt bommul.

• Hobbysömmerskan

För mig har skärpet, bilbältet och knapparna i jeansen varit en stor bov.

• Toddes mamma
    Pickeli skrev 2011-02-10 14:32:23 följande:
    Ja det kan vara så faktiskt, har hört det flera gånger!
    Tack!! Ska tänka på det då, känns jätte-tråkigt med alla nya tröjor som går sönder med en gång. 
  • Lantani

Precis så fick både jag och sambon på våra tröjor/linnen när vi bodde i vår marklägenhet. Alltid typ mellan naveln och brösten.
    Nu sen vi flyttat så har jag inte fått ett hål, så det måste ju vara tvättmaskinen, men så skumt att det alltid kom på samma ställen för både mig och sambon.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Sugarpaste

fast vänta lite nu- min erfarenhet är att det ofta är pälsängrar. Alltså skadedjur. Har haft det i många lägenheter jag bott i. Väldigt vanligt och ger små hål i kläderna. Googla så får du veta mer.

• Sugarpaste
    Lantani skrev 2011-02-10 14:35:20 följande:
    Precis så fick både jag och sambon på våra tröjor/linnen när vi bodde i vår marklägenhet. Alltid typ mellan naveln och brösten.
    Nu sen vi flyttat så har jag inte fått ett hål, så det måste ju vara tvättmaskinen, men så skumt att det alltid kom på samma ställen för både mig och sambon.
    Jag fick också alltid hål på samma ställe. Det är ju för att man ofta viker tröjor och skadedjuren, dvs pälsängrarna kommer då endast åt att käka på framsidan plagget.

Pälsängrar är jättesmå och svåra att komma åt då de förökar sig snabbt. Finns i gamla hus, i lister, ventilaton och ute i naturen....
  • Sugarpaste

Deras släktingar, fläskängrarna är uberäckliga, dom huserar ofta i kök och käkar gamla matrester i lister osv. Lever på fett helt enkelt. Kan förflytta sig till garderober och äter då kläder som är smutsiga eftersom det då sitter fett i klädfibrerna...

Gahhh. Är så glad att jag flyttat och sluppit dom denna gången...

• Cloudy

Det beror på de mysiga djuren pälsängrar.
    Det finns inga andra som lyckas orsaka dessa typ av småhål i plagg som de djuren gör.

Plocka ur hela garderoben, tvätta eller djupfrys plaggen, torka ur garderoben, dammsug sängen och byt samtliga sängkläder och städa ur skafferiet så blir du av med dem.

• Cloudy
    Sugarpaste skrev 2011-02-10 14:50:44 följande:
    Deras släktingar, fläskängrarna är uberäckliga, dom huserar ofta i kök och käkar gamla matrester i lister osv. Lever på fett helt enkelt. Kan förflytta sig till garderober och äter då kläder som är smutsiga eftersom det då sitter fett i klädfibrerna...

Gahhh. Är så glad att jag flyttat och sluppit dom denna gången...
    Nejdå, de äter glupskt av nytvättade kläder också. Favvorätten är bomull.
  • Sugarpaste
    Cloudy skrev 2011-02-10 14:53:14 följande:
    Nejdå, de äter glupskt av nytvättade kläder också. Favvorätten är bomull.
    Pälsängrar ja, men inte fläskängrarna. Eller visst- de äter väl allt i och för sig. Men jag trodde just fläskängrarna föredrog fett och pälsängrarna bomull...

Äckligt är det iallafall. Och nästan stört omöjligt att bli av med...
  • Bitte3

Det är säkert dragkedjan som gör hål i dina tröjor!!! Alltså den vassa piggen baktill på dragkedjeflärpen. Har precis en tvist med Lindex, eftersom deras jeans har gjort sönder många av mina tröjor och linnen. Har testat genom att vända linnen bak-och-fram. Man kan fråga sig om det är ett bra sätt att sälja fler kläder!!! :-O

Svar på tråden Varför blir det små små hål på alla mina tröjjor på magen?