• Anonym (Orkar inte)

Rädd för biverkningar av Sertralin 50 mg

Var idag hos läkaren och fick utskrivet  Sertralin 50 mg mot depression och Attarax 10 mg vid behov mot ångest. Skulle börja med 25 mg Sertralin i cirka 4-5 dagar sedan höja till 50 mg men efter att ha läst om alla biverkningar har jag inte vågat ta några... Vägrar att bli sjukskriven och är rädd att jag inte ska klara av mitt jobb udner tiden jag vänjer mig vid medicinerna...inte för att jag klarar av jobbet som det är nu heller men...

Någon som klarat sig helt utan biverkningar av Sertalin?

• Svar på tråden Rädd för biverkningar av Sertralin 50 mg
  • sidentrosan

Min sambo tar 10mg. Inga biverkningar där inte.

Kör på bara!

/Kram kram

• Anonym (hejåhå)

Hur kan han ta 10 mg om minsta dosen som man kan köpa är på 50mg?
    Och om man delar (som jag gör) blir det 25mg. Delar han 25mg. i två delar eller vadå??

Tar själv 25mg dagligen men funderar på att sluta - fungerar inte på mig, blir bara apatiskt och tråkig,
    tar bort alla känslor och man blir helt intiativlös. Men det är bara min erfarenhet. är ju möjligt att
    det fungerar för många andra.

• Rejzer
    Anonym (Orkar inte) skrev 2011-02-10 14:44:18 följande:
    Var idag hos läkaren och fick utskrivet Sertralin 50 mg mot depression och Attarax 10 mg vid behov mot ångest. Skulle börja med 25 mg Sertralin i cirka 4-5 dagar sedan höja till 50 mg men efter att ha läst om alla biverkningar har jag inte vågat ta några... Vägrar att bli sjukskriven och är rädd att jag inte ska klara av mitt jobb udner tiden jag vänjer mig vid medicinerna...inte för att jag klarar av jobbet som det är nu heller men...

Någon som klarat sig helt utan biverkningar av Sertalin?

Hej,

Om du känner att du behöver dem ska du ta dem. Alla mediciner har en hemskt massa biverkningar, och om jag inte har fel för mig så kan Ipren ge en huvudvärk. Du förstår nog vart jag vill komma.

Jag äter just nu 75mg Sertralin. Skulle testa 100mg efter först börjat med 50mg. Dock började jag känna mig känslolös och likgiltlig så jag självdoserade ner mig, ska ta upp det med läkaren snart.

Så nu känns det bra, har inga tydliga biverkningar. Dock får du vara uppmärksam i början, som min läkare sa så testas det i början efter vilken sort man fungerar bäst med, så bara kontakta din läkare och byt sort om inte Sertralin fungerar för dig. Ge det iallafall 2 veckor.

Attarax har jag ingen egen erfarenhet av men mitt ex använde sig av det, och de hjälpte bra när de behövdes.

• Ellikapellika

Jag äter Sertralin och har gjort så i många år. Den enda biverkningen jag har fått är ett konstant illamående under ett par veckors tid när jag trappat upp dosen. Men det går att avhjälpa med tabletter mot åksjuka, receptfritt eller receptbelagt.
    Numera äter jag 100mg om dagen. Mitt tips för att slippa biverkningar i mesta möjliga mån är att trappa upp låååångsamt. Börja med 25mg & ta det i 1,5-2 veckor innan du höjer till 50mg.
    Du bör vara medveten om att 50mg är en låg dos när det gäller Sertralin, upp till 200mg är inte ovanligt, så om det inte ger den effekt du önskar kan en doshöjning behövas.

Öht tycker jag Sertralin är det bästa SSRI-preparatet jag provat. Jag har fått betydligt fler biverkningar av andra, men det är väldigt individuellt. Funkar inte Sertralin bra för dig så ge inte upp utan be att få prova något annat istället.

Jag har ätit Atarax också. Den största biverkningen på den är dåsighet. För mig funkar den inte bra mot ångesten, jag blir bara slö dagen efter & klarar knappt att köra bil utan att somna.
    Jag har Oxascand (sobril) som jag tar vid behov, mycket sällan.

Svar på tråden Rädd för biverkningar av Sertralin 50 mg