• Ung kvinna

Bebis med magont.Behöver råd!

Min bebis är 4 veckor nu och har haft magont sen 1 vecka tillbaka ungefär.
    han är gasig och får magknip.
    Han skriker då rakt ut för att det gör så ont i hans lilla mage! :(

Jag har Minifom-droppar åt honom,men jag tycker inte att de hjälper speciellt bra...jag rapar honom ordentligt efter amningen och masserar magen också.

finns det nåt annat än Minifom och vad isåfall? Har ni några tips att ge?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Bebis med magont.Behöver råd!
  • Lady Namárië

Hur ofta masserar du? Cas hade alltid väldigt ont i magen på kvällarna, tills vi bestämde oss för att ge ordentlig magmassage mins tre ggr om dagen. Det tog ett par gadar innan det gav resultat, dock.

Du kan ju höra med bvc om du kan öka minifom-dosen, också.

• Kissekatt

Det tar ett tag innan Minifom börjar göra ordentlig nytta. Man kan också ge lite fler droppar om det skulle behövas. Vi var uppe i trettio droppar till Hanna när hon hade som värst ont. Du kan se över vad du äter om du ammar. Många bebisar reagerar på mjölkprodukter, lök, kål mm. Hanna reagerade på Soja och kolsyra. Annars är nog magmassagen det som hjälpt oss bäst. Även där tar det några dagar innan man ser resultat. När det kniper som värst kan man prova med ett bad. Då brukar bebisen slappna av och det lindrar. Varm vetekudde på bebismagen, Prova att dricka fänkålste. Många säger att det hjälper. För oss hjälpte det också att bära Hanna mage mot mage. Kanske för att det gungar eller för att det värmer. Nu kommer jag inte på mer för tillfället. Hoppas du hittar något tips.

• JRo

Ja förutom det de andra har tipsat om, så hjälpte det oss att bära mycket, mage mot mage. Rörelserna och värmen hjälper matsmältningen. Bästa bärhjälpen är en bärsjal. Massage är också bra - ofta

Sen finns det effektivare receptbelagd medicin mot kolik. Ta upp det med bvc.

Lycka till!

• Ung kvinna

åh tack så hemskt mycket för tipsen!

Det kanske är kolsyran min bebis reagerar på? Jag har druckit rätt mycket läsk nu på sistone. Jag kör med laktosfri mjölk sen igår.
    Vad tror ni ifall man dricker en kopp kaffe om dagen?

Sen funderar jag på det här med socker... Jag använder rätt mycket socker i kaffet och äter chocklad rätt ofta...Kan det påverka hans mage?

Mycket frågor, ursäkta. =)

• Yasmina

Jag har körde först med olja bla.
    men så fort jag körde med minform och messmör blev det genast mycket bättre,

• Alina85

Har hört att man inte ska äta choklad när man ammar jag vet inte vad det har för reaktion, men det kanske kan vara det.

• JRo

Både choklad och kaffe är rätt starka grejer, så det kanske han kan reagera på. Socker är nog ingen fara. Annars tror jag mest att barnet får prickar av choklad.
    Sen reagerar en del på mjölk, men det är oftast inte laktosen utan mjölkproteinet, så om du vill prova måste du utesluta allt med mjölk i, ost, margarin, t.om korv och andra färdigrätter. Det är jobbigt, men håller du upp två veckor så vet du ju sen.

• Ung kvinna

Ojojoj.... Jag har ätit mycket chocklad, och han har faktist fått röda små prickar på kinderna! Kanske beror det på chockladen.. Jag visste inte att det kunde komma prickar av det. Sen så dricker jag ju kaffe ibland,men inte allt för ofta. (svag kaffe)

Jag får ta och sluta med chockladen,läsken och mjölkprodukter och se om det blir bättre.
    Tack för alla svar!

• JRo

Jo, det är tufft, men vad gör man inte för att bebisen ska må bra... De röda prickarna kan dock även vara att han är överkänslig mot mjölk eller som i vårt fall var det mjälleksem.
    Men sluta du med choklad, läsk och mjölk i några veckor och se om det blir bättre. Jag tyckte det gick ganska smidigt med den mat man lagar själv eftersom det finns så många bra mjölkfria produkter, men det var värre att vara ute och fika och inte kunna äta några kakor t.ex eftersom alla var bakade på margarin. Eller äta ute överhuvudtaget.
    Lycka till!

• hogga

Hej du kan gå in och titta i min pres där finns lite tips.

Svar på tråden Bebis med magont.Behöver råd!