• SubmissiveBitch

upplysning.se Publicera personuppgifter utan tillåtelse

Hej

För någon dag sedan så fick jag nys om sidan http://www.upplysning.se/ där det tydligen skulle finnas personuppgifter publicerade med namn, adress, personnummer (XXXX-XX-XX-****) på de flesta personer som är bosatta i Sverige.

För skojs skull kollade jag om mina egna uppgifter fanns publicerade på sidan genom att söka på mitt för- och efternamn samt ort. Och där kom allting fram, fullständigt namn, personnummer (med de fyra sista siffrorna cencurerade) och adress.

Jag har p.g.a. tidigare händelser via mitt jobb skaffat hemligt mobiltelefonnummer för att försöka vara så anonym som möjligt. Jag känner mig inte alls bekväm med att dessa uppgifter finns tillgängliga för vem som helst.

Nu har jag två funderingar kring detta.
    1. Kan jag be dom radera mina uppgifter på hemsidan? Om ja, hur går jag tillväga?
    2. Är det lagligt enligt PuL att publicera dessa uppgifter på detta sätt?

Med vänliga hälsningar
    Ellen

PS. Jag vet inte om tråden hamnade i rätt kategori. DS.

• Svar på tråden upplysning.se Publicera personuppgifter utan tillåtelse
  • Caranlachiel
    www.ratsit.se är en liknande sida där man även får information om personens civilstånd samt om personen har eget företag t.ex.

Såhär står det på www.upplysning.se:

Går det att få sin personliga information bortplockad från Upplysning.se?

Tyvärr har vi inte möjlighet att plocka bort, ändra eller lägga till information. Den informationen som visas är offentlig och kommer från olika myndigheters offentliga register. Informationen uppdateras med automatik mot dessa myndighetsregister och kan ej förändras. Med offentliga uppgifter menas att vem som helst kan höra av sig till respektive myndighet och få ut samma information där. Samma informationen som presenteras på Upplysning.se och Birthday.se går att finna på många hemsidor eller via telefon/datorer hos lokala kontor hos Skatteverket. Skyddad identitet är den enda möjligheten som finns att dölja sin adress och övriga personuppgifter hos myndigheterna, och således även hos oss, och det får mangenom Polismyndigheten. När ett beslut om skyddad identitet tagits döljs uppgifterna automatiskt i vårt system.

Varför tillhandahåller ni den här informationen på Upplysning.se?

Vi vill göra det enklare för privatpersoner och företag att kontrollera personer de planerar att göra affärer med. All information som vi förmedlar är offentlig och kommer från olika myndigheters register.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • SubmissiveBitch

Tack för svaret. Hade kunnat navigera mig till det där själv men tog den bekväma vägen och lät någon annan göra det. Men tack så väldigt mycket.

/E

• PiaSofia

Vaddå utan tillåtelse? Personnummer är offentliga uppgifter. Vem som helst kan ringa till skatteverket och uppge namn och efternamn fpå den personen man vill ha personnumret till.

• sirisdotter

Birthday.se finns också adresser -  och förstås födelsedatum  (ej de 4 sista siffrorna i personnumret).   Har hemligt telefon nummer eftersom jag inte vill att vem som helst ska hitta mitt   boende.   Snopet att det ligger utlagt så lättillgängligt ,,,,,

• sarsparis

Nu måste man ju logga in för att se mer informatin än födelsedag och adress. Allt sånt är redan offentliga uppgifter. Tänkte också precis att på tex birthday.se kan man också se dessa uppgifterna. inget konstigt faktiskt. har man behov av att skydda sig får man ornda med skyddad adress/identitet.

Svar på tråden upplysning.se Publicera personuppgifter utan tillåtelse