Berätta för nära arbetskamrat att jag är förälskad i honom/henne, eller avstå?
Vill bara ha tips och råd, hur skulle du ha tänkt i min respektive kollegans situaion? Väljer att inte avslöja kön på någon av oss, för att fler ska kunna tänkta sig in i situationen.
Frågan/frågorna är: Jag har starka känslor för min kollega, och tycker det är svårt att inte kunna säga något. Ska jag tala om detta för kollegan, eller inte? Vi arbetar nära varandra, och måste kunna samarbeta bra dagligen.
Kommer det att vara lättare eller svårare för oss att arbeta tillsammans om känslorna från min sida är tydligt uttalade? Vad tror du?
Skulle du, om du tänker dig in i kollegans situation, vilja få reda på att en nära arbetskamrat är förälskad i dig?
Bakgrundsinformation: Vi har båda långvariga förhållanden, och det är av olika anledningar inte aktuellt för mig att bryta upp. Älskar min partner djupt. När det gäller min kollega vet jag förstås inte säkert, men jag antar att kollegans relation med sin partner är stabil och bra. Det finns vissa saker som tyder på att kollegan har känslor för mig också, men jag är inte så bra på att tolka sådant.
Det känns som att min utgångspunkt är, att jag vill kunna dela med mig till min kollega angående hur fantastisk jag tycker att han/hon är, och samtidigt undvika missförstånd. Kanske beter jag mig konstigt ibland, eftersom känslorna blir så starka.
Tacksam för råd från er som varit med om liknande situationer!