• Anonym (förälskad)

Berätta för nära arbetskamrat att jag är förälskad i honom/henne, eller avstå?

Vill bara ha tips och råd, hur skulle du ha tänkt i min respektive kollegans situaion? Väljer att inte avslöja kön på någon av oss, för att fler ska kunna tänkta sig in i situationen.

Frågan/frågorna är: Jag har starka känslor för min kollega, och tycker det är svårt att inte kunna säga något. Ska jag tala om detta för kollegan, eller inte? Vi arbetar nära varandra, och måste kunna samarbeta bra dagligen.

Kommer det att vara lättare eller svårare för oss att arbeta tillsammans om känslorna från min sida är tydligt uttalade? Vad tror du?

Skulle du, om du tänker dig in i kollegans situation, vilja få reda på att en nära arbetskamrat är förälskad i dig?

Bakgrundsinformation:  Vi har båda långvariga förhållanden, och det är av olika anledningar inte aktuellt för mig att bryta upp. Älskar min partner djupt. När det gäller min kollega vet jag förstås inte säkert, men jag antar att kollegans relation med sin partner är stabil och bra. Det finns vissa saker som tyder på att kollegan har känslor för mig också, men jag är inte så bra på att tolka sådant.

Det känns som att min utgångspunkt är, att jag vill kunna dela med mig till min kollega angående hur fantastisk jag tycker att han/hon är, och samtidigt undvika missförstånd. Kanske beter jag mig konstigt ibland, eftersom känslorna blir så starka.

Tacksam för råd från er som varit med om liknande situationer!

• Svar på tråden Berätta för nära arbetskamrat att jag är förälskad i honom/henne, eller avstå?
  • heliora

Det kommer bli svårare och obekvämt kanske till och med. Säg inget om det inte fyller någon riktig funktion.

• Anonym (förälskad)

Puffar.
    Ingen mer som vill ha en åsikt?

• Lady Sylvanas

Säg inget, finns ingen som helst mening med det.

• Anonym (syfte?)

Nej, varför skulle du säga något?
    Antingen delar kollegan inte dina känslor - det blir pinsamt och obekvämt att jobba ihop.
    Eller också delar kollegan dina känslor - jaha? Vad ska ni göra då? Du tror inte att någon av er vill bryta upp från era nuvarande förhållanden? Det du hoppas på är alltså... vad? En affär? Det kommer sluta med att era respektive förhållanden brakar ändå, en affär på arbetsplatsen går aldrig att dölja, är man förälskad så ser övriga kollegor alltid det, hur duktig man än tror att man är på att dölja det. Och sen är det bara en tidsfråga innan någon av era respektive får veta.

• Anonym (förälskad)

Jag är inte ute efter någon affär. Är inte ute efter något överhuvudtaget, förutom ärlighet! Livet är för kort för att inte uttrycka sina känslor. Men inte till vilket pris som helst... Jag tror ni har rätt att det skulle bli ganska mycket obekvämare att jobba tillsammans, på sätt och vis, men det hela beror ju på hur båda parter klarar att hantera situationen.

Fler åsikter, tankar? Hur ser ni det, om ni tänker er in i kollegans perspektiv?

• heliora
    Anonym (förälskad) skrev 2011-02-11 18:59:28 följande:
    Jag är inte ute efter någon affär. Är inte ute efter något överhuvudtaget, förutom ärlighet! Livet är för kort för att inte uttrycka sina känslor. Men inte till vilket pris som helst... Jag tror ni har rätt att det skulle bli ganska mycket obekvämare att jobba tillsammans, på sätt och vis, men det hela beror ju på hur båda parter klarar att hantera situationen.

Fler åsikter, tankar? Hur ser ni det, om ni tänker er in i kollegans perspektiv?
    Rättelse: livet är för kort för att inte visa sina känslor om det kan leda någonvart eller göra någon skillnad.
  • Anonym (förälskad)

Leda någonvart? Göra någon skillnad? vad menar du, Heliora?

Jag anser att det kan göra någon skillnad för en person att veta att någon annan tycker så mycket om just honom/henne. Det kan också leda till en större förståelse och respekt för varandra, om sådana starka känslor är uttalade. Jag menar absolut inte att man oansvarigt ska häva ur sig sina känslor, utan tänka efter noga och verkligen försöka att inte skada någon annan känslomässigt. Jag förstår att det ändå kan bli en skada, jo. En svår balansgång.

Någon som har en tanke om det jag just skrev?

• Polly S

säg inget.
    du är inte villig att satsa på personen, så att berätta och få respons på dina känslor är bara en egokick.

• Anonym

fy f va arg jag skulle bli om jag fick veta något sånnt från min man, om nån som min man jobbar med.

hur kan man ens tillåta sig att bli kär i nån på jobbet om man har familj och känner att man vill ha dne familjen?!
    riktigt uuääkkkk!!! stackars din man ts! (ja jag utgår att du är en kvinna, ts, tror jag vet vem du är också).. :(

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-12 01:19:04 följande:
    fy f va arg jag skulle bli om jag fick veta något sånnt från min man, om nån som min man jobbar med.

hur kan man ens tillåta sig att bli kär i nån på jobbet om man har familj och känner att man vill ha dne familjen?!
    riktigt uuääkkkk!!! stackars din man ts! (ja jag utgår att du är en kvinna, ts, tror jag vet vem du är också).. :(
    Hur kan du veta det?
Svar på tråden Berätta för nära arbetskamrat att jag är förälskad i honom/henne, eller avstå?