• Sashimi

Tål vanliga keramikskålar ugnen?

Jag har vanliga keramikskålar som jag använt till yoghurt/musli (ni vet såna vanliga?) och jag undrar om de tål ugnsvärme? Jag är inte rädd om skålarna med det vore synd om maten jag tänkt gratinera i de söta små skålar ifall skålarna spricker och det blir mat överallt (och synd om mig som måste städa ugnen ). Eller måste jag köpa särskilda skålar för ugnen?

• Svar på tråden Tål vanliga keramikskålar ugnen?
  • Lena

tål de micro brukar de tåla ugn. Ofta tål keramikskålar ugn men inte alltid

• Sashimi
    Lena skrev 2011-02-10 16:31:28 följande:
    tål de micro brukar de tåla ugn. Ofta tål keramikskålar ugn men inte alltid
    Då ska jag testa att micra i dem! Kan ju hälla i vatten som jag ska micra..
  • Stormorsan

Om det är riktig keramik så bränns det i ca 1000 grader i tillverkningen så det är inga problem med ugnstemperaturen om de inte är spruckna eller skadade.

Däremot tål de inte kraftiga temperaturväxlingar, direkt från t ex kylskåp till varm ugn.

• Sashimi
    Stormorsan skrev 2011-02-10 16:38:22 följande:

Om det är riktig keramik så bränns det i ca 1000 grader i tillverkningen så det är inga problem med ugnstemperaturen om de inte är spruckna eller skadade.

Däremot tål de inte kraftiga temperaturväxlingar, direkt från t ex kylskåp till varm ugn.

Det är dessvärre billiga keramikskålar, det är därför jag undrar lite.. Körde nu vatten i micron på full effekt i 5 minuter, vattnet blev kokhett och skålen är hel - då kanske de funkar i ugn? Jag ska bara gratinera lite snabbt i ugn så skålarna ska ju inte stå i ugnsvärme jättelänge, bara tills osten har smält.
Svar på tråden Tål vanliga keramikskålar ugnen?