• grönräv

Varför inte välling vid 4 månader?

Hej! Jag undrar varför alla vällingsorter är från 6 månader och uppåt?
    Borde man inte kunna ge lite välling precis som man ger lite smakportioner gröt?
    Eller kan man göra gröten till "välling" oh ge genom flaska.. så att det blir som ett "tillägg" ifall maten inte rikigt räcker till?

• Svar på tråden Varför inte välling vid 4 månader?
  • Lady Sylvanas

Du kan ge välling från 4 månader.

• Ionea

Vår minsta är nu 5 månader och fick välling från 4-mån. Han mår fantastiskt bra än så länge, jag tror inte att det är några problem med att ge välling vid 4-mån.

Här kan man skriva något fyndigt om man är smart.
  • grönräv
    Lady Sylvanas skrev 2011-02-10 18:18:55 följande:
    Du kan ge välling från 4 månader.
    men det står ju 6 månader på paketet?
  • grönräv
    Ionea skrev 2011-02-10 18:20:12 följande:
    Vår minsta är nu 5 månader och fick välling från 4-mån. Han mår fantastiskt bra än så länge, jag tror inte att det är några problem med att ge välling vid 4-mån.
    mmm.. det är ju tunnare än gröt och borde fungera likadant som smakportion i början..
  • Lady Sylvanas
    grönräv skrev 2011-02-10 18:20:38 följande:
    men det står ju 6 månader på paketet?
    För att tydligen tror en del människor annars att man måste byta ut ersättning mot välling vid sex månader.
  • grönräv
    Lady Sylvanas skrev 2011-02-10 18:34:28 följande:
    För att tydligen tror en del människor annars att man måste byta ut ersättning mot välling vid sex månader.
    jaha.. jag tänkte att magarna inte tål välling eller nåt sånt..
    men är du säker på att det är så ?
  • Frida g

frågade på på bvc igår. Hon sa att man ska introducera gluten försiktigt. Så helst inte välling för tidigt. Men man kan säker börja med "smakisar" av välling lika bra som gröt men man ska nog inte ge en hel flaska direkt.

• Abby76

Frågan brukar ju komma upp här lite då och då. Jag har för mig att det fanns välling från 4-månader ridigare, men sedan rekommendationen om helamning ändrades från 4 till 6-månader, så finns välling endast från 6-månader. Frågan är väl om den välling som nu är från 6-månader har samma recept som den som tidigare fanns från 4-månader. Kanske ingen jätteskillnad, men t.ex. gröt som är märkt med 4 respektive 6-månader är ju inte samma sak. De verkar ha lite olika fiberinnehåll och kanske förhållandet mellan mjölk och mjöl är olika.

• annawvw

man kan testa med majsvälling från 4 mån. Skonsammare för magen. Börja med att 1/3 välling och resten bröstmjölk alternativt ersättning. Sen kan man öka dosen välling om magen verkar ok och barnet tar emot den nya smaken.

• PerG

Frågan är väl vad syftet med det är. Om det är för glutenintroduktion/smakportion eller för att "mätta"?

Man ska ju inte ge välling istället för bröstmjölk/ersättning utan ge den som ett enstaka mål (precis som gröt).
    Så därför är det ju bättre att ge ersättning än välling om man nu vill sluta amma t.ex... Välling och gröt ska ju (tillsammans) inte ges mer än 2-3 ggr/dygn heller.

• grönräv
    PerG skrev 2011-02-10 22:27:36 följande:
    Frågan är väl vad syftet med det är. Om det är för glutenintroduktion/smakportion eller för att "mätta"?

Man ska ju inte ge välling istället för bröstmjölk/ersättning utan ge den som ett enstaka mål (precis som gröt).
    Så därför är det ju bättre att ge ersättning än välling om man nu vill sluta amma t.ex... Välling och gröt ska ju (tillsammans) inte ges mer än 2-3 ggr/dygn heller.
    Min bebis helammas av mig men ibland så verkar det inte räcka till, så jag funderade på att eventuellt ge det "sista han behöver" med lite välling typ innan han ska sova.. Sluta amma vill jag inte göra, för det har jag tänkt fortsätta med i ett par månader till..
  • Leija
    grönräv skrev 2011-02-10 22:39:09 följande:
    Min bebis helammas av mig men ibland så verkar det inte räcka till, så jag funderade på att eventuellt ge det "sista han behöver" med lite välling typ innan han ska sova.. Sluta amma vill jag inte göra, för det har jag tänkt fortsätta med i ett par månader till..
    Då är det bättre att börja med ersättning.
    Den är bättre för en sån liten än välling, just pga gluten.
  • PerG
    grönräv skrev 2011-02-10 22:39:09 följande:
    Om du vill ge lite extra så tror jag nog ersättning är bättre som komplement än välling. Välling är ju egentligen bara "flytande gröt" medan ersättningen ska innehålla rätt näringssammansättning som ska motsvara bröstmjölken.
  • grönräv
    Leija skrev 2011-02-10 22:42:12 följande:
    Då är det bättre att börja med ersättning.
    Den är bättre för en sån liten än välling, just pga gluten.
    mm .. förstår hur du tänker fast kan det inte vara bra att introducera lite välling då och då iallafall samtidigt som man nu ammar ? det inger ju ett visst skydd..tror inte det är mycket som skall till egentligen, när jag har tinat upp mjölk ur frysen som jag frusit in räcker det med ett par isbitar  eller så..
  • grönräv
    PerG skrev 2011-02-10 22:43:57 följande:
    Om du vill ge lite extra så tror jag nog ersättning är bättre som komplement än välling. Välling är ju egentligen bara "flytande gröt" medan ersättningen ska innehålla rätt näringssammansättning som ska motsvara bröstmjölken.
    mmm.. ersättning har givits en gång tidigare då jag var borta några timmar och inte hade hunnit spara mjölk i frysen och det slank ju ner så det kanske är bäst ändå..
  • Leija
    grönräv skrev 2011-02-10 22:44:39 följande:
    mm .. förstår hur du tänker fast kan det inte vara bra att introducera lite välling då och då iallafall samtidigt som man nu ammar ? det inger ju ett visst skydd..tror inte det är mycket som skall till egentligen, när jag har tinat upp mjölk ur frysen som jag frusit in räcker det med ett par isbitar  eller så..
    Jag tror ändå att det är bättre att börja mer ersättning vid så låg ålder, trots att rekommendationer är just bara rekommendationer så finns de ju av en anledning. Jag skulle faktiskt inte riktigt våga chansa heller för OM det nu skulle vara så att barnet blir gluten intollerant eller så, så skulle jag förmodligen aldrig kunna sluta tänka på att det är typ mitt fel...
  • grönräv
    Leija skrev 2011-02-10 22:48:39 följande:
    Jag tror ändå att det är bättre att börja mer ersättning vid så låg ålder, trots att rekommendationer är just bara rekommendationer så finns de ju av en anledning. Jag skulle faktiskt inte riktigt våga chansa heller för OM det nu skulle vara så att barnet blir gluten intollerant eller så, så skulle jag förmodligen aldrig kunna sluta tänka på att det är typ mitt fel...
    sant. där har du en god poäng. Jag har faktiskt ett paket ersättning hemma så jag kan lika gärna använda det ifall.. men det är bra för nu har jag mer en ANLEDNING till varför jag bör vänta med välling.
    Så länge blir det lite smakportioner med gröt, kanske min egen om jag hittar något bra recept.

Tack
  • Leija
    grönräv skrev 2011-02-10 22:51:06 följande:
    sant. där har du en god poäng. Jag har faktiskt ett paket ersättning hemma så jag kan lika gärna använda det ifall.. men det är bra för nu har jag mer en ANLEDNING till varför jag bör vänta med välling.
    Så länge blir det lite smakportioner med gröt, kanske min egen om jag hittar något bra recept.

Tack
    Jag mixade havregryn och kokade som vanligt. Då blir det slätt och fint!
     Det med ersättning, jag tror att de blir lika mätta på det oxå som de skulle bli av välling vid den åldern.
    Blir ju perfekt som tilläggsmatning efter ammning på kvällen.
  • Emmysofia

Min 3 ½ månaders blir inte mätt på sin ersättning så jag blandar nestlés milda havregröt fr 4 månader men mycket vatten och ger som sista mål i flaska på kvällen. Det blir ju som välling.

Svar på tråden Varför inte välling vid 4 månader?