• anpeli

cellförändringar LIVRÄDD!

Hej!
    Sökte till gyn för blödningar efter samlag samt klåda och vattniga flytningar. Gynekologen hittade svamp och jag fick behandling för det. Vi tog även cellprov då jag missat senaste provet. Nu harp rovsvaret kommit och jag har cellförändringar grad 3 vilket är den värsta . Nu är jag livrädd och tror att jag kommer att dö......har nästan tagit farväl av mina barn! Har sådan rädsla då jag även har blödningar efter samlag att det har blivit cancer! Dum som man är så har man googlat på det här och nu tycker jag mig ha alla symtom på cancer......shit vad jobbigt jag tycker att det här är. Gyn har skickat remiss till sös då det blir konisering. Snälla ni som har varit med om det här kan kanske lugna mig lite? Det konstiga är att cellförändringar ska ju inte ge symtom och det har jag; blödningar, kissar ofta, klåda emellanåt samt det käns som mensvärk ibland. Är det någon som känner igen sig i det här?
    Tacksam för alla svar
    Kram
    / Anna

• Svar på tråden cellförändringar LIVRÄDD!
  • afg01

Hej! jag genomgick en konisering i december efter att ha haft påvisade lätta cellförändringar i 3 år och positivt test för HPV-infektion. Ingreppet gick bra och skedde i narkos, fick åka hem efter några timmar. Jag var också väldigt orolig att det skulle vara cancer, har haft problem med blödning efter samlag. En gynekolog jag träffat trodde inte att det hade samband med cellförändringarna men jag gjorde precis som du, googlade och blev livrädd. Cellförändringar är INTE cancer, och det är bra att förändringarna upptäcks och kan åtgärdas.

Läste att 90% av de som koniseras blir av med sina cellförändringar och de kommer inte tillbaka (tyvärr tillhör jag dock de andra 10 procenten, fick brev hem i fredags:( ).
    Men med tanke på att det är 90 procent chans att det försvinner vid konisering så är oddsen goda för dig:) Ingreppet i sig är inget att oroa sig för, gick snabbt och jag blödde endast lite några veckor efteråt.

Lycka till!

• anpeli

Tack för ditt svar....jag hoppas att du blir av med dina snarast....det här är verkligen otoligt påfrestande för psyket! Fick du vänta länge på att få tid för koniseing? Har fortfarande inte fått kallelse och undrar om det är vanligt att man får vänta en tid på att få komma på operation?
    Håller tummarna för dig gumman
    kram

• The Hermit

Jag tror att det är ganska vanligt med cellförändringar. Jag känner fler som har haft det och dom mår bra allihop och ingen av dom har fått cancer. Min syster hade också grad 3 minns jag. Dina andra besvär är kanske inte direkt kopplade till cellförändringar utan är också de ganska vanliga besvär. 
    Föreslår att du sköter extra bra om dig vad gäller maten och vitaminer. Och glöm inte att det är viktigt att dricka ordentligt med vatten.
    Och se till att få en ordentlig läkarundersökning av hälsan i övrigt.
    Allt i maskineriet skall vara på grej för bästa funktion.

The only person you can change now or ever is yourself
Svar på tråden cellförändringar LIVRÄDD!