• Floff

Gå ner i arbetstid till 50%?

Visste inte riktigt om detta var rätt plats att lägga tråden, men tyckte inte det passade någon annan stans.

Nåväl..

Min son på 15 månader ska snart börja på förskola (ev. kommentarer om detta kan vi ta i en annan tråd..) och jag ska börja jobba. Jag skulle helst vilja jobba 50% för att sonen ska få så korta dagar på förskolan som möjligt.

Jag har läst att man har rätt att gå ner i arbetstid hur mycket man vill tills barnet fyller 18 månader, oavsett om man tar tjänstledigt eller FP resterande tid. Men efter att han fyllt 18 månader vill jag gärna fortsätta jobba 50%. Hur vanligt är det att arbetsgivare inte godkänner det? Är det mer regel än undantag om man säger så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 17:51
    ...jag vet också att man har RÄTT att gå ner till 75% efter att barnet fyllt 18 månader, men jag vll ju som sagt gärna gå ner mer i tid.

• Svar på tråden Gå ner i arbetstid till 50%?
  • K med lilla E

Du har rätt att fortsätta vara ledig 50 %  mockså efter barnets 18-månaders dag men du måste ta ut föräldrapenning i motsvarande omfattning, och din arbetsgivare kan ha synpunkter på hur du förlägger dina 50 %.

• Floff

Okej, men när FP-dagarna är slut då, är det då helt kört att vara tjänstledig 50%? Eller är vissa snälla och godkänner det ändå?

• K med lilla E

Ja efter 18 månader så är det upp till hur hygglig arbetsgivaren är, det kanske går att ta in en vikarie för dig på 50 %? Jag vet många som gått ner mer i arbetstid än 25 % efter att barnet är 18 månader.

• Floff

Skönt att höra! Jag jobbar som konsult på ett bemanningsföretag och uppdraget jag hade innan jag gick på föräldraledighet är slut. Så egentligen förlorar de ju ingenting på att låta mig gå tjänstledig. Min chef är dessutom en supergullig tjej som själv var föräldraledig på heltid i lite mer än 2 år, så jag hoppas på hennes förståelse.

• K med lilla E

Då håller jag tummarna för dig!

• Tygtiiger

Tänk bara på att din SGI påverkas om du inte har försörjning upp till 100% - din föräldrapenning, sjukpenning etc kommer att minska om du jobbar 50% utan att fylla upp med fp. Lägstanivådagarna funkar utmärkt att använda att fylla upp sin sgi med.

Räkna på det i förväg så du vet vad du har att röra dig med om du inte kan få en heltidstjänst innan nästa barn. För 80% av 50% av din heltidslön är inte jättemycket pengar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Floff
    Tygtiiger skrev 2011-02-10 18:33:51 följande:
    Tänk bara på att din SGI påverkas om du inte har försörjning upp till 100% - din föräldrapenning, sjukpenning etc kommer att minska om du jobbar 50% utan att fylla upp med fp. Lägstanivådagarna funkar utmärkt att använda att fylla upp sin sgi med.

Räkna på det i förväg så du vet vad du har att röra dig med om du inte kan få en heltidstjänst innan nästa barn. För 80% av 50% av din heltidslön är inte jättemycket pengar.
    Tack, jo SGI-problematiken har jag också funderat på, men känner ändå att min son är värd detta ett tag framöver. Jag TROR inte att det är några problem för min chef att gå ner till 50% och senare tillbaks upp till 100% men ska självklart förhöra mig om den saken. Hur lång tid innan nästa barnledighet behöver man gå upp på heltid igen för att få tillbaks SGI'n? Och lägstanivådagarna, får man fördela dem som man vill eller är de öronmärkta hälften var till mig och min man?
  • Billabong
    Floff skrev 2011-02-10 18:40:58 följande:
    Tack, jo SGI-problematiken har jag också funderat på, men känner ändå att min son är värd detta ett tag framöver. Jag TROR inte att det är några problem för min chef att gå ner till 50% och senare tillbaks upp till 100% men ska självklart förhöra mig om den saken. Hur lång tid innan nästa barnledighet behöver man gå upp på heltid igen för att få tillbaks SGI'n? Och lägstanivådagarna, får man fördela dem som man vill eller är de öronmärkta hälften var till mig och min man?
    Om du har en SGI kvar när du blir gravid igen så måste du gå upp till heltid MINST 6 månader du beräknar påbörja föräldraledigheten för att höja din SGI tillbaka till heltidsnivån. Och arbetsgivaren kan låta dig vänta i en månad innan du får lov att gå upp i tid, så det kan bli tajt att hinna jobba 6 månader heltid.

Lägsta nivå-dagarna är inte fördelade hälften/hälften utan ni kan själva bestämma hur ni vill fördela dem mellan er.
  • pigglet
    Floff skrev 2011-02-10 18:40:58 följande:
    Du behöver ha för avsikt att hinna jobba heltid minst 6 månader innan nästa ledighet.

Lägstanivådagarna är inte öronmärkta. De 60 dagar man inte kan överlåta till den andra föräldern är sgi-dagar.
  • Floff

Tack för alla svar! Nu har vi inte tänkt skaffa syskon på ett tag så det blir nog inga problem

• Bebbben

Hej!

Förlåt om jag bumpar den här tråden lite, men jag har en fråga och känner att det känns onödigt att starta en ny tråd. Jag har egentligen en följdfråga på TS fråga, eller så är det kanske ett förtydligande.

Vi ska ha barn nu i juni, och min önskan är att enbart jobba 50% under barnets första år (under samma tid kommer min sambo att vara föräldraledig så klart).

Är detta möjligt? Det jag jag kunnat läsa mig fram här i tråden är ju att jag garanterat har rätt att gå ner till 75%, och att jag då ska ta föräldrarpenning för de övriga 25% som det innebär för att gå ner till 50%. Men jag och min sambo har väl inte rätt att ta ut föräldrapenning samtidigt?

Finns det någon möjlighet att bara jobba 50% utan att ta ut föräldrapenning under barnets första 12 månader? Även om den andra föräldren är helt ledig?

Ja, det är lite rörigt för mig det här som ni kanske förstår! :)

• pigglet

Tills barnet är 18 månader jobbar båda föräldrarna så mycket / lite de vill. Vare sig de tar fp eller inte.

Vill man däremot skydda sin sgi så behöver man ha någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka efter barnets 1-årsdag.

Så till 1-årsdagen kan ni båda vara hemma på heltid utan att ta en enda fp-dag. Eller så kombinerar ni ledighet och fp och arbete som det passar er bäst. Den som får ut mest pengar/fp-dag tar mest fp tex. Jämställdhetsbonusen kan ju också vara värd att kolla in.

Det enda ni behöver tänka på är att ni inte kan ta fp för samma tid båda två. Tex kan inte båda begära fp för tisdag fm. Men i övrigt är det bara att kombinera som man vill   :) 

• Tygtiiger
    pigglet skrev 2011-02-21 19:42:14 följande:
    Tills barnet är 18 månader jobbar båda föräldrarna så mycket / lite de vill. Vare sig de tar fp eller inte.

Vill man däremot skydda sin sgi så behöver man ha någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka efter barnets 1-årsdag.

Så till 1-årsdagen kan ni båda vara hemma på heltid utan att ta en enda fp-dag. Eller så kombinerar ni ledighet och fp och arbete som det passar er bäst. Den som får ut mest pengar/fp-dag tar mest fp tex. Jämställdhetsbonusen kan ju också vara värd att kolla in.

Det enda ni behöver tänka på är att ni inte kan ta fp för samma tid båda två. Tex kan inte båda begära fp för tisdag fm. Men i övrigt är det bara att kombinera som man vill   :) 
    Precis.

Man har rätt till tjänstledighet för föräldraledighet på heltid när barnet är under 18 månader - det reglerar ingenting om ersättning, utan bara att du får vara ledig från jobbet utan att få sparken och utan att arbetsgivaren kan neka dig.

Ersättningen från FK kan man inte ta ut samtidigt för samma barn (men mamma kan ta ut för ett barn och pappa för syskonet), men du kan ta förmiddagen och din partner eftermiddagen.

Om du vill behålla din sjukpenninggrundande inkomst så måste du ha någon form av försörjning (arbete eller fp) fem dagar i veckan, men det går bra att kombinera arbete med lägstanivådagarna - tänk bara på att du inte får ta ut några lägstanivådagar förrän du tagit ut 60 sjukpenningdagar.
  • pigglet

Ln-dagarna kan man ta när man tagit 180 sgi-dagar.          (ursäkta rättelsen)

• Tygtiiger
    pigglet skrev 2011-02-21 21:07:19 följande:
    Ln-dagarna kan man ta när man tagit 180 sgi-dagar.          (ursäkta rättelsen)
    Totalt eller per skalle? (Man ska aldrig ursäkta en rättelse - jag väntar mitt andra barn i maj och vi sitter åter och fördjupar oss i föräldrapenningens mysterier... )
  • sommarblomma1

Jag hade en snäll chef som gick med på att jag jobbade 60% efter föräldraledigheten med första barnet! Så hör med chefen om det är möjligt!

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Barbabok
    Tygtiiger skrev 2011-02-21 21:43:13 följande:
    Totalt eller per skalle? (Man ska aldrig ursäkta en rättelse - jag väntar mitt andra barn i maj och vi sitter åter och fördjupar oss i föräldrapenningens mysterier... )
    Totalt av barnets dagar, inte per förälder.
Svar på tråden Gå ner i arbetstid till 50%?