• mirakel10

sjukskrivning 50% måste man jobba varje dag?

Hej på er!

Behöver er hjälp nu känner jag!Idag har jag blivit sjukskriven på 50% av min läkare hos bm, har aldrig tdigare varit sjukskriven och ringde fk som då sa att man ska jobba 4h om dagen. Finns det överhuvudtaget nått som gör att man kan få ändra på det?? Till saken hör att vi varit med om så tråkiga saker i vår familj, sjukdom, död osv..och jag orkar helt enkelt inte just nu..det har yttrat sig till att jag inte sover på nätterna ligger och funderar och får panikångest! E olidligt rädd för förlossningen denna gången oxå då jag verklgien vet hur ont det kommer göra..och jag hade så gärna velat ha nån/några dagar i veckan som jag bara slapp gå till jobbet få ha 8h för mig själv och bara vara..annars blir det lämna, jobba, åka hem, hämta och jag har 1 mil till dagmamman och jobb vilket blir lite jobbigt! Är så tacksam att jag får vara hemma fler timmar och vila upp mig inte det men undrar om det är helt omöjligt att fk går med på detta!Nån som vet..vet inget om sånt här..nu är lite av oron att sova borta och istället kommer oron kommer fk godkänna min sjukskrivning? TÄnk om vi inte får några pengar va gör vi??!Alltid är det nått..

• Svar på tråden sjukskrivning 50% måste man jobba varje dag?
  • Anonym

Man ska jobba halva sitt ordinarie skift , det är ganska nytt att man måste göra det på en halvtidssjukskrivnig.

• Anonym (murgröna)

Ska börja jobba halvtid på tisdag och jag har kommit överens med chefen om mina tider... Fick alternativet att jobba 3-4 timmar om dan eller få göra egna önskemål!
    Jag tog bort kvällar och ändrade lite granna på dagtiderna, jobbar till 1330 istället för till 16! Jag jobbar inom vården!

Hoppas att de löser sig för dig!

• Anonym

Det man inte får göra är att jobba typ en hel dag o vara ledig en dag , man måste alltså jobba lika många dagar som man skulle ha gjort men halva dom dagarna.

• Anonym

Först vill jag beklaga det du gått och går igenom.

Sen vill jag säga att det är INTE någon ny bestämmelse att du ska arbeta t.ex 4 tim istället för 8 tim. om du är sjukskriven på 50% av en heltids tjänstgöring!!!!

Får man en sjukskrivning på t.ex 50% så beror det ju på att man inte är arbetsför den tiden man är anställd på.
    Så att jobba mycket vissa dagar för att få hel lediga dagar, kommer INTE att låta rimmligt för Försäkringskassan det kan jag säga med en gång.
    Tanken är ju att man inte skall köra slut på sig med långa dagar utan istället dela upp det under vecka så det blir kortare dagar.

Sen vill jag även berätta hur det var för mig:
    Jag blev sjukskriven heltid efter att förlorat mitt barn!
    När jag varit det i 2 månader så skulle jag börja arbeta 50%, då kände jag att det bästa för mig vara att få arbeta hälften av mina dagar.
    Alltså inte 4 timmars dagar.
    Jag orkade inte ta mig till jobbet varje dag, behövde få hel lediga dagar hemma med sovmorgon.

Jag pratade med min chef om detta som förstod mig helt och hållet.
    Chefen kontaktade Försäkringskassan och den handläggare jag var tilldelad.
    Efter chefens samtal med Försäkringskassan var det inga problem!

Så jag förstår verkligen hur du känner, prata med din chef och be sen hon/han i sin tur föra dialogen med Försäkringskassan.

Hoppas snart du mår bättre och att sjukskrivningen löser sig på bästa sätt för dig!

• mirakel10

TILL SAKEN hör att jag jobbar 75% på ena jobbet och 25 % på ett annat..vilket gör det rikigt rörigt..därför tykker jag det bästa hade varit att jobba 2 1/2 dag och vila resten men det kanske inte fk tykker då...

• Anonym
    mirakel10 skrev 2011-02-10 20:18:14 följande:
    jobbar 6h på ett ställe och 2h på det andra om dagen..
    Då blir det ju 3 timmar på det ena o 1 timme på det andra.
  • mirakel10

oki det är det som gäller då känner bara att det kommer bli ett evigt åkande mellan olika platser och sen åka och hämta sonen efter det..men men går det int göra nått åt det så känns det lönlöst att ens ringa fk eller prata med chefen..

• Anonym

Förstår inte varför du resonerar som du gör?
    Varför skulle det vara lönlöst att prata med chefen och hon i sin tur Försäkringskassan?
    Anledningen till din sjukskrivning är väl ett ganska stort skäl till varför du skulle behva hel lediga dagar hemma och vila upp dig på?

Men om man inte ens försöker prata med sin arbetsgivare/chef så är det ju svårt att få igenomFörvånad

• Anonym

Jag var precis i samma situation, jag blev sjukskriven 50% i en vecka. De ville då att jag skulle jobba halva pass, jag klämde då helt enkelt i med att vi har skitlånga pass så 12 timmar på mitt jobb är ett halvt pass!

Svar på tråden sjukskrivning 50% måste man jobba varje dag?