• silver82

Havandeskapspenning

Sitter här och försöker skriva en ansökan för havandeskapspenning/graviditetspenning.
    Och nu har jag försökt att redogöra för hur en arbetsdag på mitt jobb ser ut.
    Jag skulle bara vilja ha lite feedback på om den är lätt för andra att förstå
    Tack på förhand!! 
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     Vi börjar kl 7.00 och är som oftast 2 personer ibland 3.

Vi arbetar i ett högt tempo eftersom att i stort sett alla varor som vi fått på morgonen ska vara uppackade innan kl 9. Oftast blir det så att en person packar upp kyl och frys och en person packar upp frukt och kött.

Det brukar oftast var 1-1½ pall med kylvaror vilket innebär ca 60-120 lådor med varor.
    När man packar upp kylvaror så måste man se till att det bästa datumet hamnar underst, vilket betyder att har jag tex fått 2 lådor med korv och det står 2 lådor i hyllan måste jag först lyfta bort de i hyllan för att ställa in de med nytt datum sen ställa tillbaka de två lådorna med äldre datum i hyllan. Så även om det är 80 kolli på en pall så lyfter man minst det dubbla antalet lyft.

Frukt och grönt packas också upp varje morgon och brukar var ca 2-3 pallar med ca 80-130 lådor på.
    Det gäller samma regler på frukten att det nya ska stå underst. Så man tar bort alla lådor som finns på hyllan innan man ställer upp det nya.
    Man går även igenom all frukt som är från dagen innan och kollar färskheten.

När kyl och frukt är uppackat är det dags att ta hand om köttet ca 40-60 lådor och frysvaror ca 40 lådor. När man packar upp frysen så är det vissa artiklar som också ska packas upp efter datum, så där är man tvungen att plocka upp tex alla påsar med kycklingklubbor ur frysboxen innan man kan lägga ner de som levererats den dagen.

Vi öppnar butiken kl 9, då sitter en person i kassan samt plockar upp torrvaror (ca 300-500 lådor) när det inte är någon kund i kassan. Vissa artiklar i torrsortimentet ska oxå packas upp så att det bästa datumet hamnar underst, då innebär det precis som i kylen och frukten att det blir minst det dubbla antalet lyft.

Den andra personen packar också upp torrvaror fram till kl 10.30 då det ska göras beställningar,(kyl, torr, frys, kött, mjölk) de ska vara klara kl 12.
    Efter det så kontrolleras fruktens färskhet igen, man går även igenom kyl och kött och tar bort tomma kartonger samt fyller på om någonting tagit slut.

När alla beställningar är gjorda och torrpallar klara så går man igenom restpallar på lagret det kan vara helpallar med dricka eller tex konservburkar mm.

Vi arbetar hela tiden i ett högt tempo eftersom att vårat schema är så tight planerat.
    När kvällspasset börjar så ska man ha hunnit så mycket som möjligt så att de hinner med sina rutiner.

Wilma 25/8-07 Leah 3/6-09 BF 11/6-11
  • Svar på tråden Havandeskapspenning
  • Krusbäret

Jag förstår, men så är jag också hemma med havandeskapspenning från mitt butiksjobb!

I min ansökan skrev jag dock mycket om hur jobbet påverkar mig, varför det är svårt att jobba med en stor mage och angav vikt på sakerna jag lyfter.  

• silver82

Ja jag har bifogat en lista med lite exempel på vad olika artiklar väger.

Jag har ett A4 till, em det blir för mycket att kopiera in i tråden
    har skrivit mer på kvällpasset hur vissa saker påverkar mig och vad som är svårt att göra när man är gravid.

Det svåraste tycker jag är att räkna ut hur många lyft man gör per dag..

Wilma 25/8-07 Leah 3/6-09
  • Bebis i februari

Jag jobbar med operationssjukvård och har också havandeskapspenning. Jag tycker att du har förklarat väldigt tydligt vad du gör men påpeka också om det är så att du inte kan få avlösning av kollega om du behöver och att du inte kan variera arbetsställningen.

Lycka till!

• silver82

Fick en smärre chock igår när jag öppnade brevet från fk och läste att jag bara blivit beviljad 1/4 havandeskapspenning.
    Så nu sitter jag o försöker knåpa ihop en överklagan...sådär kul...

• sara79

Hej!

Jag har oxå just öppnat brevet från fk och fått beviljat 1/4 havandeskapspennnig....är redan sjukskriven på 50% och det känns jättetungt redan nu...jag jobbar inom handels och vi står 100% av arbetsdagarna och jag har både foglossning och hemska åderbråck mellan benen...men det spelar tydligen ingen roll :(

Känner mig uppgiven vet inte om jag orkar överklaga... gjorde det med min första tjej men det var för 7 år sen och då blev det tillslut 50% havandeskap och 50% sjukskrivning men efter en massa tjorv.... med andra tjejen tog jag föräldrapenning och semester och nu när jag jobbar 100% i butiken ingen tänkte jag att jag måste ju försöka iallafall men det känns som det inte spela någon roll...

Lycka till med överklagan!!! :)

• silver82

Vad tråkigt att du inte heller fått mer beviljat än så.
    Jag håller på o försöker förtydliga vad jag gör på en dag, samt att jag oxå går och står hela dagen. Med undantag för rast och toalettbesök.
    Mina senaste 2 graviditeter så har jag fått beviljat 100% utan problem och jag har ju fortfarande exakt samma arbetsuppgifter.
    Men hon som jag pratade med på FK sa att de har blivit hårdare i sin bedömning...
    Och när jag saatt en kollega till mig med exakt samma tjänst som jag fått 100% HP bara för ca 3 veckor sedan så hade hon inga svar på det.. :-/ 

• Fanny

Jag jobbar på Mcdonalds och fick helt avslag på min ansökan. Har överklagat och väntar på nytt besked..

• Emmin

Jag tycker det var väldigt bra skrivet, bra mycket mer än vad jag skrev.

Jag jobbar också i butik och fick som du också bara beviljat 1/4 graviditetspenning. Har tid hos läkare för att jag har mycket sammandragningar på jobbet så jag hoppas jag blir sjukskriven resten. Orkar bara inte med att överklaga, känns som dom har bestämt sig.

Fick också full graviditetspenning med mina första barn, hade samma jobb då. Visst är det helt otroligt att dom kan bli så mycket hårdare. Inte kul att behöva känna stress över att klara jobbet när man är höggravid :(

Svar på tråden Havandeskapspenning