• Anonym (Undrar)

Förskola med långa öppettider, finns det?

Min son kommer börja på förskolan när han är ca 18 månader. Både min sambo och jag har oregelbunda arbetstider med mycket kvällsjobb, men vi kommer ha möjlighet att vara lediga då och då (förhoppningsvis några fredagar i månaden).
    Vi jobbar enbart på provsion bägge två så att vi skulle gå ner på halvtid eller deltid är tyvärr inte aktuellt då det inte funkar så i vår bransch (som för många egenföretagare).

Måste barnen gå samma tid varje dag på förskolan eller kan man ha barnet hemma om man lyckas vara ledig nån dag?
    Det kanske är olika från olika förskolor?

Vi ska försöka hämta honom så tidigt vi kan från förskolan, dock blir det tyvärr en hel del dagar när vi inte kan hämta före 19-20 - vet nån om det finns någon förskola i Stockholm där det är ok?

Annars är ju lösningen för oss att ha nanny som hämtar på dagarna, men vill bara veta om nån vet nån bra förskola med flexibla öppettider?...

Någon som har nanny/barnflicka i Sthlms-området som vet på ett ungefär vad man ska räkna med att de tar i timmen? Vi kommer även behöva hjälp på söndagar då vi jobbar 4-5 timmar var (tyvärr) så det blir en del timmar. (Vi har tyvärr inte mor-farföräldrar som har möjlighet att hjälpa oss)...

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Förskola med långa öppettider, finns det?
  • Näckrosen

I Stockholm måste det finnas dygnet-runt-öppna förskolor.
    Vi har det i den kommun jag bor i och det är bara en kommun på 21.000 inv,

De flesta tror jag har en gräns runt 21, att man måste ha hämtat före dess, för att inte störa sömnen för de som ska sova över natten.

Man kan ha olika tider varje dag på förskolan, men de kan begära att få ett schema i förväg på tiderna.
    Får man en ledig dag mitt i veckan ska man ha sitt barn hemma, eftersom förskolan bara är till för barnen när föräldrarna har behov av omsorg.

• Anonym (Undrar)
    cicci2 skrev 2011-02-10 21:46:37 följande:

I Stockholm måste det finnas dygnet-runt-öppna förskolor.
    Vi har det i den kommun jag bor i och det är bara en kommun på 21.000 inv,

De flesta tror jag har en gräns runt 21, att man måste ha hämtat före dess, för att inte störa sömnen för de som ska sova över natten.

Man kan ha olika tider varje dag på förskolan, men de kan begära att få ett schema i förväg på tiderna.
    Får man en ledig dag mitt i veckan ska man ha sitt barn hemma, eftersom förskolan bara är till för barnen när föräldrarna har behov av omsorg.

Tack för svar! Jag har letat men inte hittat mer än en på södermalm som inte verkade passa oss...borde ju finnas i sthlm tycker jag?

Jag vill hämta honom så tidigt som möjligt, innan 21 definitivt. Jag kommer inte kunna lämna schema på tider då det är olika dag till dag hur jag (o min sambo) jobbar - vi är mäklare bägge två och ofta blir tyvärr kontrakten på kvällarna när kunderna slutat jobbet (orättvist kan kännas). Lyckas jag ta ledigt en dag i veckan ibland vill jag ha honom hemma, så jag hoppas att förskolan godkänner det utan att man lämnar in schema innan...:/
  • Linastrumpan

I stockholm är det svårt eller näst intill omöjligt att få barnomsorg på obekväma arbetstider. Det finns mig veterligen bara en kvälls/nattöppen förskola kvar, Rektangeln på södermalm. Man kan under en kortare period få en barnskötare som hämtar på dagis och går hem med barnet tills föräldrarna kommer. Jag frågade för 4år sedan men de kunde inte garantera att jag kunde få det till alla mina arbetspass (jobbar i vården) och det var bara en kortsiktig lösning, så den enda hjälp jag egentligen fick var rådet att byta jobb....
    Så en nanny/barnflicka är nog den lösningen ni får sikta in er på.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Anonym (Undrar)
    Linastrumpan skrev 2011-02-10 21:52:08 följande:
    I stockholm är det svårt eller näst intill omöjligt att få barnomsorg på obekväma arbetstider. Det finns mig veterligen bara en kvälls/nattöppen förskola kvar, Rektangeln på södermalm. Man kan under en kortare period få en barnskötare som hämtar på dagis och går hem med barnet tills föräldrarna kommer. Jag frågade för 4år sedan men de kunde inte garantera att jag kunde få det till alla mina arbetspass (jobbar i vården) och det var bara en kortsiktig lösning, så den enda hjälp jag egentligen fick var rådet att byta jobb....
    Så en nanny/barnflicka är nog den lösningen ni får sikta in er på.
    Attans...det var bara Rektanglen jag hittade....att det bara finns en i sthm känns ju väldigt konstigt..pust..Tack för hjälpen! =)
  • Anonym

en fråga ts hur tidigt hade du tänkt lämna honom när du ska hämta så sent

• Linastrumpan
    Anonym (Undrar) skrev 2011-02-10 21:54:12 följande:
    Attans...det var bara Rektanglen jag hittade....att det bara finns en i sthm känns ju väldigt konstigt..pust..Tack för hjälpen! =)
    Det är ju så att det inte är ett krav för kommunerna att erbjuda barnomsorg annat än "vanlig" arbetstid. Det var för ett antal år sedan två kvinnor som stämde kommunen till regeringsrätten och hoppades på en prejudicerande dom att kommunerna skulle vara skyldig att erhålla omsorg de tider som föräldrars arbete kräver men de förlorade........ Det kändes lite surt för mig som ensam mamma att inte kunna arbeta kvar på ett jobb som jag trivdes med, men det fanns inget annat val än att byta jobb.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2011-02-10 21:56:56 följande:
    en fråga ts hur tidigt hade du tänkt lämna honom när du ska hämta så sent
    Det är också olika - vissa dagar skulle vi säkert kunna lämna honom ca 10.00, andra dagar 08.00-09.00 (vet inte heller om förskolan accepterar at tman lämnar olika tider?). Verkligen inte ultimat att han ska vara på förskolan så många timmar...vi ska göra vad vi kan, men så ser det nog ut.
  • Linastrumpan

En privat dagmamma kanske kan vara ett alternativ?

• Anonym (Undrar)
    Linastrumpan skrev 2011-02-10 21:59:25 följande:
    Det är ju så att det inte är ett krav för kommunerna att erbjuda barnomsorg annat än "vanlig" arbetstid. Det var för ett antal år sedan två kvinnor som stämde kommunen till regeringsrätten och hoppades på en prejudicerande dom att kommunerna skulle vara skyldig att erhålla omsorg de tider som föräldrars arbete kräver men de förlorade........ Det kändes lite surt för mig som ensam mamma att inte kunna arbeta kvar på ett jobb som jag trivdes med, men det fanns inget annat val än att byta jobb.
    Jag förstår att det måste vara supertufft när man är ensamstående och få ihop det med jobb och hämtning etc. Vi har också sagt att nån av oss får byta jobb om vi märker att det verkligen inte funkar..

Förstår att vi inte kan kräva att kommunen ska ha våra barn bara för att vi måste jobba mkt, men tänkte om det kanske fanns nån förskola som var flexibel...
  • Anonym (Undrar)
    Linastrumpan skrev 2011-02-10 22:02:16 följande:
    En privat dagmamma kanske kan vara ett alternativ?
    Jaa...det är ett bra förslag, tack! Ska nog kolla upp hur det ser ut med dagmammor här där vi bor, de kanske kan vara mer flexibla? =)
Svar på tråden Förskola med långa öppettider, finns det?