• Tifaret84

urinvägsinfektion med hög feber & ont i magen?

Har en dotter på snart 3. Vi var på vårdcentralen igår som konstaterade urinvägsinfektion (kollade bara med kissprov på sticka) och gav antibiotika i fem dar. Under kvällen fick hon sen hög feber och ont i magen. Blev rekommenderad att åka till akuten men väl där gjorde de inte ett skit. Gick nu in på vårdguiden och läste att om ett barn har hög feber och ont i magen vid urinvägsinfektion så är det ett tecken på att det gått upp till njurarna och ska i sånt fall behandlas med en helt annan antibiotika och är mycket allvarligare.

Nån som har några erfarenheter? Vill inte vänta för länge men Sös tyckte vi skulle avvakta tills imorrn trots att allt man läser tyder på att det ska behandlas direkt..

• Svar på tråden urinvägsinfektion med hög feber & ont i magen?
  • förvirrande

Sånt är ju inte att leka med.
    Jag har en väninna vars dotter fick njurbäcken infektion. Låååång behandlig och besvärligt trots att de upptäckte det tidigt.
    Smärtorna borde inte nonchaleras så där...
    Stå på dig och kräv att de kikar på henne igen.
    Stackars liten...

• Tessie2022

Ring och kolla med barnakuten på det närmsta sjukhuset (riktiga sjukhuset inte vårdcentralen..) och fråga vad de anser mm..

Det är värre om det går upp i njurarna (min dotter har haft njurbäckeninflammation) och bör behandlas så fort som möljigt så att det inte blir några bestående men (dock är det väl inte jätte vanligt - men förekommer ändå!). ´

Sen tycker jag att 5 dagar verkar vara en kort kur.. Dottern har fått 10 dagar (har lite problem med njurarna - troligtvis medfött men kan likaväl vara pga njurbäckeninflammationen) penicillinkur även när hon hade UVI.. Dock kan det ju vara olika penicilliner mm..

Som sagt - ring sjukhuset och prata med barnläkarna som har hand om just njurar och sådana sjukdommar och be de säga vad de tycker..

Lycka till!!

• USB

Min dotter och även jag själv har haft njurbäckeninflammation. Barnläkaren sa att hög feber och positiv urinsticka var tydliga tecken på att det gått upp i njurarna. Ring och kolla igen! Min dotter åt dubbla antibiotikakurer när hon hade det.

Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden urinvägsinfektion med hög feber & ont i magen?