• Anonym (Orolig mamma)

Sängvätning

Hej!

Min fråga gäller sängvätning, jag har en son som fyller 8 år nu i mars och han har problem med att hålla tätt på nätterna och även ibland på dagarna.

Vi har varit på vc och på barnmott. men fick inte direkt någon hjälp där eftersom att vi och läkarna inte tror att det är någe medicinskt utan att det är mera psykiskt.

Han har varit blöjfri sen han var drygt 3 år och det har ju gått bra till och från. Men dom senaste åren så har det blivit mer. Han kan vara torr en vecka men sen nästa vecka kan det vara varje natt och dag.

Ska tillägga att jag bor inte med pappan utan vi separerade när han var 2 år. Han har bott varannan vecka sen dess.

Både jag och pappan har träffat nya, men det är bara jag som har skaffat barn med nya sambon. Vilket min son tycker är jätte roligt, han har velat ha små syskon men visst tycker han det är jobbigt ibland också.

Min fråga är egentligen den att eftersom han bor varannan vecka kan det vara en av sakerna som gör att han kissar på sig?

Jag har frågat honom om han tycker att det är jobbigt att åka fram och tillbaka, rent spontant första svaret jag får så säger han att han tycker de och han vill bo här med oss. Men sen ändrar han sig för han vill ju vara med pappa också. Jag har sagt till honom att han får ju självklart träffa pappa när han vill och går även om han skulle bo här. Han är väldigt kluven vill inte göra mamma eller pappa ledsen.

Är det helt fel att försöka prata med pappan om att ändra boende för honom?
    Är det att riva upp hans trygghet eftersom han har åkt varannan vecka i så många år?

Just nu så känns det som vi har testat allt utom medicinering, och just därför skulle jag vilja pröva med "ett" hem åt min son och se om det är därför han blir/är orolig och kissar på sig innan vi sätter honom på medicinering är det fel tankesätt av mig?

Hans pappa har svårt att låta våran son säga vad han tycker och känner pga pappan tycker han är för "liten" så de har lett till att sonen inte säger så mycket om vad han vill, det gäller inte bara denna situation utan det gäller allt.

Är så rädd att han sa bli mobbad och retad i skolan pga av detta. För dom flesta olyckorna på dagarna är just på skolan.

Tacksam för svar och råd

Mvh Orolig mamma

• Svar på tråden Sängvätning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att en förändrad livssituation förmodligen skulle ställa til det ännu mer. Han har trots allt vant sig vid detta och känner inte till något annat, precis som du resonerar. Att bo växelvis, som han gör, med bestämda dagar fungerar ofta bra för alla, dvs barnen och föräldrarna.
    Men det finna naturligtvis undantag. Detta är dock svårt för mig att bedöma.

Även om hans sängvätning är av psykologisk karaktär så är det viktigt att ni får hjälp. Som du nämner blir detta ett problem inte bara för er utan även för honom, då det påverkar hela hans liv. 
    Förmodligen skulle han vara hjälpt av regelbunda kissvanor, kontrollerat vätskeintag och kanske till och med larmlakan nattetid. För bästa resultat krävs det naturligtvis att både du och pappa är engagerade i detta, kanske även skolan initialt.

Mitt råd är att du tillsammans med pappa bokar en tid på barnläkarmottagnigen för samtal kring detta. Är läkarna fortfarande inne på att de inte kan göra något, kan de åtminstone hjälpa er att få kontakt med en barnpsykolog.

Jag är övertygad om att ni kan få hjälp och klara detta, speciellt om både du, pappan och er son är motiverade.

MVH Christine

Svar på tråden Sängvätning