• Uliise

Gnisslar tänder!

Min snart 10-månader gamla dotter har börjar med en ful ovana, hon gnisslar sina tänder så det knarrar och knäpper från munnen! Det låter fruktansvärt och jag är rädd att hon ska förstöra sin tänder, hon har två nere och fyra uppe.

Någon med liknande erfarenheter som kan komma med tips?

Majken 100421
  • Svar på tråden Gnisslar tänder!
  • jesse84

Det är vanligt att små barn gnisslar tänder, det är nog ingen fara! Man kan ju ändå inte göra så mycket åt det.
    Sähär står det på 1177.se:
    Det är ganska vanligt att barn gnisslar tänder, troligen förekommer det hos ungefär hälften av alla barn i förskoleåldern. Det kan börja redan i ettårsåldern. Ofta nöts de små och mjuka mjölktänderna snabbt, och det gnisslande ljud som uppstår när barnet sover kan vara väldigt högt. När barnet har fått sina sexårständer så slutar det oftast att gnissla. Barn som gnisslar tänder har troligen lite större sannolikhet än andra att gnissla tänder även i vuxen ålder.

• Birka

Min kille på 11 månader har gjort det en period också, när vi ser det så tar vi lätt i hakan och säger nej, då brukar han sluta för stunden.
    Har hon gjort så länge?

• Uliise
    Birka skrev 2011-02-11 19:24:11 följande:

Min kille på 11 månader har gjort det en period också, när vi ser det så tar vi lätt i hakan och säger nej, då brukar han sluta för stunden.
    Har hon gjort så länge?

Nej hon började för nån månad sedan, men bara lite nån gång på morgonen. Nu senaste dagarna har det varit lite mer, någon gång på dagen också. Men just idag verkar det lugnt, det lite till och från alltså.
    Majken 100421
Svar på tråden Gnisslar tänder!