• Rainbowglow

Cambridgekuren.. Ett djävulens påfund?????

Är inne på min tredje dag och motivationen är NOLL!!. Tänker på mat oavbrutet och vill bara ÄTA..  Går i tankarna att jag hellre är fet än utsätter mig för detta, känns som tortyr!!

Är 166 cm lång och väger nu 76.. Tappat 2 kg (som antagligen bara är vätska).

Första dagen tänkte YES nu ska jag gå ner till 59 - 60 kg. Andra dagen... njae.. det får räcka med under 70-strecket.. Nu tredje dagen... 75 kg kanske blir bra..!! 

Ni som verkligen fullföljt era 3-veckorskurer (och kanske ännu längre) hur har ni lyckats hålla er motiverade???

• Svar på tråden Cambridgekuren.. Ett djävulens påfund?????
  • gladare

Jag har kört lite längre o har kanske klarat det för jag tycker cambridge viktprogram är en bra metod som hjälper mig istället för att tycka det är djävulens påfund. Ingen tvingar dig liksom...

• gladare

Glömde om det inte framgick att det mesta handlar om inställning med rätt inställning kan du nå ditt mål på 59-60 kg med

• Rainbowglow

Det där med Djävulens påfund sa jag med glimten i ögat!!

• Rainbowglow

Ja jag tror jag har fel inställning. Allting ska gå lätt och smidigt.. Men det gäller väl att kämpa!
    Kände du dig aldrig omotiverad eller var din motivation på topp hela tiden?

• Alice i Umeå

Det är från början det är som värst, håll ut!!! Du kommer att må mycket bättre snart!! Tycker också att det är jobbigt, hellst dag 3 men sen vänder det. Är på dag 5, inte hungrig, inte mätt, bara NÖJD! Kom ihåg att du måste dricka VÄLDIGT mycket vatten första dagarna, minst 3 liter. Jag hällde nog i mig ännu mer. Visst, man får springa och kissa varje halvtimma men det är det värt! Det blir också bättre sen, man behöver faktiskt inte dricka lika mycket som i början!! Efter en vecka studsar jag av energi, min man fattar inte hur det är möjligt, äter typ inget men är hur pigg och glad och på bra humör!

Vissa dagar känns det som om man kan hålla på med soppor hur länge som hellst, vissa dagar känns det lite motigare, hellst när man ser supergod mat men vad är 3 veckor av ditt liv? Det kommer att gå av bara farten bara du håller ut nu!!

Kämpa på!!

Alice 051230 och Elsa 080426
  • Rainbowglow

Tack Alice!!! Precis den peppningen jag behöver!!!! Längtar tills jag kan känna så som du gör nu.
    Hur länge har du tänkt köra ren kur?

• Alice i Umeå
    Rainbowglow skrev 2011-02-11 12:10:48 följande:
    Tack Alice!!! Precis den peppningen jag behöver!!!! Längtar tills jag kan känna så som du gör nu.
    Hur länge har du tänkt köra ren kur?
    Varsågod!! Vet precis hur du känner och då är det ju lättare att motivera andra Skrattande

Just nu vet jag faktiskt inte, men 2 veckor till blir det iaf... Började i måndags när jag insåg att jag vägde 72 kg... Jag är väl nöjd någonstanns runt 55. Körde kur för 2 år sedan och gick ner till 55 kg. Kändes otroligt bra! Sen har jag tyvärr dålig karaktär när det gäller godsaker och sånt... Lovad mig att jag inte skulle gå upp igen men tyvärr så är jag där igen Rynkar på näsan Så nu blir det kur ett tag!
  • Petriss

Körde ren kur i 3 månader efter dottern. Har aldrig varit mer alert och pigg nånsin, jag var aldrig heller hungrig. Du måste hålla ut några dagar till så kommer det bli mycket lättare för att sen flyta på utan problem! Lycka till

• gladare

Men så länge du kör ren kur så är det lika viktigt att du varje dag dricker dina 3 liter vatter utöver det du blandar påsarna med o kaffe, var alice fått att man inte behöver dricka lika mycket senare det vet inte jag för det är inget cambridge står för utan då kan du bli sjuk. Vattnet är ju liksom a och o i ren kur o även efter att man då håller de liter man ska dricka då

• Alice i Umeå
    gladare skrev 2011-02-11 14:20:52 följande:
    Men så länge du kör ren kur så är det lika viktigt att du varje dag dricker dina 3 liter vatter utöver det du blandar påsarna med o kaffe, var alice fått att man inte behöver dricka lika mycket senare det vet inte jag för det är inget cambridge står för utan då kan du bli sjuk. Vattnet är ju liksom a och o i ren kur o även efter att man då håller de liter man ska dricka då
    Nu är det ju kanske så att jag kanske dricker mer än 3 liter första dagarna och sen kan jag minska... Jag känner i alla fall inte lika stort behov av vatten efter ett tag. Första dagarna är jag ju TÖRSTIG, efter några dagar är jag inte lika törstig. Självklart ska man dricka mycket vatten men det kanske är olika hur mycket man behöver fortsätta dricka. Dricker man för lite så blir man ju ganska fort förstoppad, trött, sugen mm så det känner man väl själv vilket behov av vätska man har. JAG tror att det är ganska induviduellt, och det är även det min konsulent har sagt till mig.
  • Alice i Umeå
    gladare skrev 2011-02-11 12:27:11 följande:
    Nej jag kände aldrig så o har inte gjort det denna gång heller
    Det är väldigt mycket som är olika från person till person. Har tillochmed en vän som faktiskt inte gick ner ett gram på en veckas kur, det trodde jag var omöjligt. Men som sagt, alla kroppar svarar inte lika dant.
  • mammalicious

Jag hamnade på sjukhus med hjärtstopp när jag åt cambridge. Dietisten där berättade att jag var den andra kvinnan hon träffat som hade fått hjärtstopp under kur med cambridge. 
    Vill inte skrämma nån, bara varna. Sådana kurer ska egentligen inte ske utan läkares övervakande, även om de allra flesta klarar det hur bra som helst..  

• Zygo

Klart man känner sig bra efter några dagar, kroppen går på svält och börjar utsöndra en massa adrenalin för att orka hålla igång = stress.
    Jag gick på cambridgekuren i sju dagar, var trött de första två dagarna, sen kände jag mig pigg och glad. När jag skulle "börja äta" igen, så åt jag lite kokt ris, fyra timmar senare fick jag mitt livs första gallstensanfall, kroppen tålde inte att få föda igen.
    På denna tid gick jag ned två kilo, inom två veckor hade jag gått upp fyra kilo. Var vrålhungrig den första tiden efteråt.
    Man kan inte svälta sig ned i vikt. Punkt.

• 86ea

Jag testade  också cambrdige kuren innan jag blev gravid med min första dotter, gick då ner 5kg på 1-2 veckor. Jag klarade bara av att köra ren kur i 1 vecka. Jobbar med att laga mat så då fick det vara nog.

Jag prövar nu efter mina två graviditer Gi metoden, funkar kalas . Jag kör efter boken gå ner 6kilo på 6 veckor, har gått ner 4kg på  fyra veckor. Den skulle jag rekomendera starkt ifall man tycker att det är  jobbigt med sopp diet. Så får man ju ändå äta men gå ner i vikt.

Jag tror personligen att det är ett bättre alternativ för att håla vikten sen när dieten är klar. Självklart så måste man ju fortsätta att äta nyttigt men man kan säkert unna sig nått gott på helgen och äta bra i veckorna och träna.

• Alice i Umeå

Vilken tur att vi alla är så olika, annars skulle vi ju inte ha sånna här disskussioner  Flört

• FredrikaoEmil
    86ea skrev 2011-02-11 20:19:12 följande:
    Jag testade  också cambrdige kuren innan jag blev gravid med min första dotter, gick då ner 5kg på 1-2 veckor. Jag klarade bara av att köra ren kur i 1 vecka. Jobbar med att laga mat så då fick det vara nog.

Jag prövar nu efter mina två graviditer Gi metoden, funkar kalas . Jag kör efter boken gå ner 6kilo på 6 veckor, har gått ner 4kg på  fyra veckor. Den skulle jag rekomendera starkt ifall man tycker att det är  jobbigt med sopp diet. Så får man ju ändå äta men gå ner i vikt.

Jag tror personligen att det är ett bättre alternativ för att håla vikten sen när dieten är klar. Självklart så måste man ju fortsätta att äta nyttigt men man kan säkert unna sig nått gott på helgen och äta bra i veckorna och träna.

OT men jag är så sugen på att köpa den boken...är den bra alltså? är det inte bara massa krångliga recept och konstiga ingredienser?

Jag har tidigare ätit cambridge 28 dagar klarade jag sen höll jag på att dö kändes det som, jag mådde typ konstant illa under kuren...jag gick iaf ner 7 kg på den tiden och var faktikst liiite missnöjd för min mamma gick ner 10 på 3 veckor...
  • 86ea

Jag tycker den boken är jätte bra! Enda nackdelen är att det är lite dyrare mat. (iallafall emot det vi brukade köpa innan, så kanske runt en 1000kr i veckan men har inte räknat exakt har ju blöjbarn och barnmatsburks barn här hemma . Vi är två vuxna som har gått på den maten.

Jag tycker att recepten är enkla, men jag har gått hotell och restaurang så det kanske beror på det. Men det tar inte lång tid att göra.

Ja visst är det en del konstiga ingredienser. Vi brukar hoppa över lite specielt det som bara är ganityr. Sen har vi tagit nått annat kött då det ska vara lammytterfile. Men tänker man till lite så kan man ju kolla upp de saker man tycker är konstigt och kolla i hur många recept de återkommer, kommer det kanske 3msk av en sak så kan man ju hoppa över det om man känner för det. 

Vi brukade alltid äta nått på kvällen förut när vi såg på tv, men nu får man inte äta fyra timmar innan man lägger sig. Det kändes tungt i början men nu har man vant sig .

De har gjort så i recepten att lunchen brukar vara för 1person ibland 2. Middagen är i stortsett alltid för 4personer och det tycker jag är lite konstigt. Men det är ju bara att halvera ifall man inte ska ha det till lunch dagen efter.

Lycka till ifall du testar! Jag har iallfall fått en annan syn på mat och fått en bättre uppfattning på hur mycket som ska ligga på tallriken och vilken typ av mat det ska vara. 

Svar på tråden Cambridgekuren.. Ett djävulens påfund?????