hur göra en våningstårta??
hur gör man en våningstårta utan en ställning? :)
hur gör man en våningstårta utan en ställning? :)
Gör en tårta att ha som botten. Sen på den tårtan lägger du en liten bit kartong eller liknande, man kan behöva stötta upp den med lite pinnar genom den nedre tårtan så att det blir stabilt. Sen gör du en lite mindre tårta och lägger på kartongbiten.
Enklast är om du inte har bakformar i olika storlekar att du gör tex tre tårtor i samma storlek och skär till de två mindre utifrån en mall (tallrik eller annat som har önskad storlek för de två övre våningarna). Gör först den undre största tårtan med klar med fyllning, placera botten på den näst största tårtan ovanpå, gör klart med fyllning och stick sedan ett grillspett igenom i mitten som stadgar upp. Lägg sedan på den översta delen och täck tårtan med önskad dekoration.
Enklast är sedan att ha en "kletig" dekor på som man stryker på för då kan man lätt täcka hela tårtan. Vill man ha marsipan eller sugarpaste brukar jag göra det i omgångar och lägga någon dekor som döljer skarvarna.
Lycka till!!!
hmm tror jag vet hur jag ska göra nu.. men ingen som har någon bild:) vill inte att det ska bli fel:P
tack:D