• Skrutt85

Gasig mage på natten - Minifom eller semper magdroppar??

Min lilla tös har svårt med gaser på nätterna... hon vaknar varannan timme och försöker fisa men lyckas oftast inte och blir då jätte ledsen!! Vi har kört med minfom sen hon var 2 månader och tycker inte att det verkar fungera längre... är semper magdroppar bättre?? Någon som haft liknande problem?? Några goda råd?? kanske använda båda??

• Svar på tråden Gasig mage på natten - Minifom eller semper magdroppar??
  • LizethV

gör kolikmassage på henne.. massera magen ordentligt och rulla hennes höfter genom att hålla henne runt låren så hon viker benen o sen rullar du helt enkelt..eller tryck upp de vänstra knät snett upp mot magen o dra ner den högra armen ner mot vänstra benet samtidigt..sen gör du samma sak fast tvärtom med högra benet o vänstra armen. du kan även låta henne ligga över din arm med huvudet i armvecket. bara o skriva till mig privat om du har lust o prata eller vill ha tips.

• MOLLYLUCIA

om man buffar på rumpan brukar fisarna komma,, ja jag rapar alltid pojken efter måltiderna och det har fungerat jätte bra.. aldrig magknip.

• francesca

Semper fungerade bra för min bebis. Jag tykte att han blev bärre när vi testade Minifom så vi slutade med den efter några veckor.
    Jag ammar och dricker en te gjord av: halv liter vatten, 1 tsk fänkål, 1 tsk anis. Min lille får några tsk också (min BM sade att det var helt ok) och han har blivit mycket bättre! Du kan väl prova och se vad som händer.

• merenwen

Vi provade också Minifom när sonen hade problem med gaser, men de är värdelösa. Helt verkningslösa.

Men Semperdroppar funkade kanonbra! Han är helt problemfri nu! Glad

• Sarazang

Jag ger både semperdroppar och minifom och det har helt tagit bort magstrulet. Hur många droppar ger du och hur ofta?

• Fröken Susidus

Vår pojke hade kraftig kolik, vi gav minifom och det hjälpte jättemycket.
    Vi såg faktiskt en pryl som verkade bra idag på babyland, en slags pysventil för små pruttiga bebisar där man helt enkelt hjälper dem att få ut gasen med små engångsventiler. Ingen aning hur de funkar men det kan väl vara värt att testa

• Nessan22
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-02-13 21:01:47 följande:
    Vår pojke hade kraftig kolik, vi gav minifom och det hjälpte jättemycket.
    Vi såg faktiskt en pryl som verkade bra idag på babyland, en slags pysventil för små pruttiga bebisar där man helt enkelt hjälper dem att få ut gasen med små engångsventiler. Ingen aning hur de funkar men det kan väl vara värt att testa
    pysventilen för småfisar är  fin fint :) har annvänt det på lilleman när han inte gick ut. Windi heter de. Men dom funkar ju bara för stunden. Men när det var riktigt illa annvände vi den.

Vi annvänder både semper och minifom. Det är klart mycket bättre..men nu fiser han som en galning. Men bättre att de kommer ut än dom får ont i magen.
    Miguel 11-01-05 <3
  • Skrutt85

Minifom tycks inte hjälpa tillräkligt så vi ska nog prova semper magdroppar nu... vill prata med bvc först!! har provat alla förslag (massage, te osv osv osv och varit mjölkfri osv osv osv) och ändå vaknar hon nu på nätterna och gråter pga fisarna... börjar känna mig trööött!! får hoppas att semper hjälper lite...

• Sarazang

Fick veta av min BVC sköterska att 10 droppar är en väääldigt liten dos som nästan aldrig hjälper. anledningen att det står så på flaskan är att det säljs receptfritt sa hon.. hon sa åt mig att börja med att ge 20 droppar varje amning. Hon tyckte också att jag skulle fortsätta med semper dropparna men att jag skulle ge dem BÅDE morgon och kväll (5 droppar per gång). Hoppas det blir bättre snart!

• Lillaliten

Vi ger oxå både minifom och Sempers men killen e fortfarande jättegasig! När brukar magen bli stabil?

Svar på tråden Gasig mage på natten - Minifom eller semper magdroppar??