• Blackie

Skygg kattunge, HJÄLP!

Hoppas att någon kattvan människa kan ge mig lite tips o råd! Vi har idag hämtat en 12 veckor gammal kattunge. Problemet är att han är jätte skygg! Han har legat under soffan sen vi kom hem (vid 13.30). Han fräste åt min andra katt när han ville lukta. Min andra kise är super snäll men jag fick släppa ut honom för att försöka locka fram kattungen. Vad ska jag göra? Tips o råd behövs.

• Svar på tråden Skygg kattunge, HJÄLP!
  • TrollHelga

när vi fick hem yatzy så låg han under soffan hela dagen! gjorde inget försök att få fram honom utan lät han känna att under soffan är man trygg. Tillslut kom han fram av sig själv men han går o lägger sig där än idag när han vill vara själv. Tänk dig själv att bli hämtad från din trygghet o inte veta var du hamnat, klart det är jobbigt första tiden. Så ta det lugnt du, han/hon kommer fram när den märker att det inte var så farligt.

• Bonaparte

De brukar vara skygga första tiden. Ge kisen lite mer tid att komma till rätta så kommer det lösa sig själv.

• hailey

Han kommer ut när han är redo. Det är mycket nytt att vänja sig vid men ta det bara lugnt så kommer han nog till er sen, lycka till

• Halime

Håller med om det som de andra har svarat.
    Låter du kattungen vara, så blir den modigare och modigare. Den kanske rent av tassar fram i natt när ni alla sover, för att sen gömma sig igen imorgon bitti.
    Men stunderna den gömmer sig blir kortare ju tryggare den känner sig.

• Blackie

Jag har tänkt på att det måste vara jätte jobbigt att komma till ett nytt hem med nya lukter och ljud. Har jätte dåligt samvete för att jag har tagit honom ifrån mamma och syskon!
    Tycker bara så synd om honom. Vill ju att han ska äta och hitta kattlådan osv. Men jag ska låta honom va då. Tack för tipset.

• Katten Ceasar

När vi skulle hämta våran katt så var han nog inte mer än 9 veckor gammal eller nåt sånt. Vi var förberedda på att nu kommer han vara skygg och krypa in under allt han ser. Men det var precis tvärtom. Han var väldigt nyfiken och gick runt och tittade överallt.
    Samma kväll så fick vi besök av min sambos kompisar och Ceasar var inte alls rädd för dem. Han gick fram till dem och undrade vad dte var för filurer.

Men jag tror att vissa katter kan behöva lite mer tid på sig. Ta den tid han behöver så kommer det nog att lösa sig ska du se.

• Runguska

Våran katt var likadan, han satt i lådan eller under en sol hela första dygnet i princip. Det släppte dock då han fick ta det hela i sin takt.

• Tussetösen

hej hej... har massa katter ocg varit med om samma som du cirka hmm 14 gånger... låt dom ta sin tid..!!!enkelt och lätt men man ska aldrig tvinga en katt och dom andra katterna i hushållet måste visa sin plats där hemma...!!! såvidare det tar mer än en vecka typ... då kanske du ska prata lite eller ta fram honom och klappa.... men lycka till...!!!

• villhabebis

Har inte läst nåra andra svar...
    Men du ska låta katten ligga där den lagt sej...sen får han ta det i sin takt...å kommer fram när han vill...

• hailey

Har katten börjat utforska sitt nya hem än, hur går det?

• Blackie

Han låg under soffan till vi gick för att sova. Då började han jama och kom in till oss i sängen för att kela. Vi blev såå glada!! Han sov i vår säng fram till morgonen då vår andra katt kom in, då gömde han sig igen.
    Idag har min hund kommit hem (han har varit iväg för att katten skulle få nosa runt utan att bli skrämd. KAOS!! Katten fräste och flög mot hunden. Vovve blev förvånad och jagade katten upp i en garderob. Ska tillägga att katten aldrig har sett en hund innan. Han måste vara livrädd. Några tips någon?????????!

• giz
    oj ni skulle haft hunden hemma.....
    vad ni än gör så tvinga dom inte att hälsa utan nonchalera bara.
    jag släppte helt sonika ner vår kattunge bland hundarna då jag klev in genom dörren å sen vaka jag i ögonvrån, efter 30 min spöa katten upp jyckarna å tog makten.
    kanske ska tillägga att varken katt eller hundar är vana med det andra.
    låt det ta den tid det tar å låt katten bara va.
  • Bonaparte
    Det blev kaos bland mina katter också när de först träffade hunden. Du får försöka låta dom sköta det själv, och acceptera att det kommer att TA TID, ha tålamod. Jag har bara haft min vovve i 4månader, och med ena katten går det jättebra, de är bästisar, men den andra katten är inte lika lättflirtad. Men din katt e ju en liten unge, och de är anpassningsbara till tusen. Se till så att vovven inte går på för hårt bara
  • Blackie

Tack för råden.
    Vovven går och kikar upp mot garderoben hela tiden. Klappar jag kisen börjar hunden morra. Jag har en katt och en hund sen innan och de fungerar ju bra ihop. Nu är jag orolig att hunden ska bita ihjäl katten om den gör utfall mot honom igen (eftersom han har morrat lite mot den nu). Hoppas detta löser sig snart.
    Lite jobbigt att hunden är så nyfiken och leksen bara. Han vill ju fram till den lilla o nosa men kattungen är livrädd.

• giz

låt katten va ifred där uppe...... det är den som ska komma till er å inte tvärt om, får den allt servat där uppe så kommer han bosätta sej där.

• Blackie

Okej. Är rädd att om katten hoppar ner för att äta så springer hunden efter och skrämmer honom, och då blir det slagsmål.

• Blackie

Ville bara tacka för era råd. Allt börjar gå mycket bättre redan! Just nu ligger kisen i knäet och hunden bakom ryggen. Den lilla kattungen är boss här hemma nu .

• Julie1e

Här hemma bor 4 hundar och jag har under detta året skaffat mig 3stycken katter.. Jag tycker de har varit lättast att introducerat katterna som inte sätt en hund innan.. De har fått lära känna varandra helt på egen hand och de har gått bra.. Man får låta det ta tid även fast de kanske hade varit bäst om hunden hade varit hemma från början.. Jag tror de kommer att gå bra en av mina katter tog de 3veckor innan hon riktigt kände sig hemma bland alla hundarna men nu älskar hon dom alla.. Låt det ta den tid det tar de löser sig ska du se.. Katten i fråga är det ju inget fel på.. den har ju till och med sökt sig till er så oroa dig inte ;) de löser sig bara han får den tid han behöver!

Svar på tråden Skygg kattunge, HJÄLP!