• Anonym (konfunderad)

skuldsatt upp över öronen, hur ska det sluta??

Är det någon som vet vad reglerna är för skuldsanering!! Jag blev helt förstörd idag när jag pratade med Kronofogden om mina problem. Jag vet inte om jag missförstod damen jag pratade med eller om det verkligen stämde det hon sa. Jag har privata skulder på 530 000:-  Jag hjälpte mitt ex som jag var tillsammans med under ca 10 år att bygga upp ett företag som han sedan drog ner i skiten, ( han är spelberoende, vilket jag inte visste innan jag hjälpte honom )
    150 000:- skatteskuld på vårt HB - uppkommit genom brott efter att jag lämnat honom, har polisanmält mitt ex
    314 000:- + ränta i 2 år ca 550 000:- - uppkommit genom brott, efter att jag lämnat honom, har polisanmält mitt ex. Det sistnämnda är ett förtag som stämt vårt fd handelsbolag och detta ligger jag i tvist med nu där jag är den enda personen som dom kan komma åt .( mitt ex har gått under jorden ) Eftersom att jag har ett solidariskt ansvarig kommer jag med största sannolikhet förlora och då räknar vi med högre skuldbelopp. Jag kommer att gå under med andra ord.
    Jag försöker få företaget att gå med på förlikning men de har än så länge inte gått med på detta.
    Min fråga är om jag nu blir betalningsskyldig innebär det att jag har skulder på ca 1.2 miljoner kronor men inga tillgångar. Bor hos en kompis och äger inget, men har ganska ok lön. I dagsläget kan jag betala av på de privata skulderna jag har pga av mina föräldrar har belånat sitt hus så att jag kunde ta ett lån på banken med mycket lägre ränta. Nu säger hon på kronofogden att de inte tar hänsyn till min privata skuld om jag skulle få igenom en skuldsanering vilket då innebär att om jag får leva på existensminimum på 4500:- och beloppet jag betalar till banken varje månad är 4000:- innebär det att jag kommer att ha 50:- kvar att leva för. Alternativ att jag utsätter mina föräldrar att beloppet hamnar hos kronofogden för att jag inte kan betala och då blir dom betalnigsansvariga. Snälla hjälp mig förstå detta?? Jag är ganska förvirrad nu. Vill ju göra rätt för mig och ta ansvar för de privata lånen som jag tog under de åren jag var tillsammans med mitt ex ( det kan jag leva med och ta). men dom andra som uppkommit genom brott måste där ju finnas andra regler...

• Svar på tråden skuldsatt upp över öronen, hur ska det sluta??
  • Anonym (Sofia)

Kära snälla vän, du har blivit lurad och grymt utnyttjad här och du är inte ensam, men det är en alldeles för dyr läxa att betala för de flesta kvinnor.

Man ska ALDRIG gå i borgen/bli ansvarig för nåt annat än möjligen sitt eget företag, om man inte är miljonär och kan dumpa nån miljon utan att det gör ont.

Här är reglerna för skuldsanering, men jag tycker även att du ska kontakta en jurist om du har hemförsäkring som täcker det, och utreda om du kan kräva ditt ex på något skadestånd för vad han har gjort med det bolag som ni båda ansvarar för, efter att ni gick skilda vägar.

www.kronofogden.se/4.4bf45f331098492fe0e80001212.html

Lycka till, och gör nu aldrig om denna tragiska dumhet igen, lova oss det!

• Waldo

Privata skulder ingår inte i skuldsanering eftersom dom inte "existerar" på pappret. Dom finns inte utan det är något som skett mellan två personer
    För att få det att ingå i en skuldsanering måste man skriva ett skuldebrev  och allra helst låta det förfalla

När det sedan gäller dina andra skulder säger du att dom uppkommit genom brott. Lagen om skuldsanering är idag utformad så att att av kriterierna är att man INTE kan bli godkännd om skulderna uppkommit genom brott eller skadestånd

I allt elände kan jag då avsluta genom att säga att dina skatteskulder däremot har en absolut preskripstionstid på 5 år.
    Är dom inte betalda inom den tiden avskriv dem

• Anonym (konfunderad)

Jag pratade med kronofogden igen eftersom jag inte kände att jag fick ett korrekt svar, att hon missuppfattat mig.
    Personen jag pratade med sa att i en skuldsanering får man lägga i hop alla skulder man har. De privata skulderna som står på mig privat som  jag har på banken ( 530 000:- ) samt skatteskuld och de belopp jag blir tvingad att betala om jag förlorar tvisten. Dom kommer att göra en beräkning på alla och de behöver inte ha gått vidare till kronofogden som jag trodde först. Har läst en hel del om detta och hade missförstått att löneutmätning och skuldsanering är inte samma sak. Jag berättade även detta för personen jag pratade med andra gången om att jag blivit utsatt för brott men att jag kan bli dömd till att betala ändå pga att jag är solidarisk ansvarig och då sa hon ingenting om att kriterierna är att man INTE blir godkänd om skulderna uppkommit genom brott eller skadestånd, men jag har för mig att jag läste det också någonstans som du säger Waldo. Det du skriver om skatteskulden... är det inte så att skatteverket kan begära att jag ska betala detta genom en indrivning med löneutmätning? skulden är från 2008.

Ska vara ärlig och säga att jag har kommit till det stadiet nu att jag känner mig maktlös,  kan inte göra något åt det och får låta ödet avgöra om mitt ex ska komma undan allt detta helvete han utsatt mig för usch!!! Så blåögd och naiv man kan vara när kärleken är så stark att inget annat existerar i ens hjärna....

• Waldo
    Anonym (konfunderad) skrev 2011-02-15 21:43:33 följande:
    Jag pratade med kronofogden igen eftersom jag inte kände att jag fick ett korrekt svar, att hon missuppfattat mig.
    Personen jag pratade med sa att i en skuldsanering får man lägga i hop alla skulder man har. De privata skulderna som står på mig privat som  jag har på banken ( 530 000:- ) samt skatteskuld och de belopp jag blir tvingad att betala om jag förlorar tvisten. Dom kommer att göra en beräkning på alla och de behöver inte ha gått vidare till kronofogden som jag trodde först. Har läst en hel del om detta och hade missförstått att löneutmätning och skuldsanering är inte samma sak. Jag berättade även detta för personen jag pratade med andra gången om att jag blivit utsatt för brott men att jag kan bli dömd till att betala ändå pga att jag är solidarisk ansvarig och då sa hon ingenting om att kriterierna är att man INTE blir godkänd om skulderna uppkommit genom brott eller skadestånd, men jag har för mig att jag läste det också någonstans som du säger Waldo. Det du skriver om skatteskulden... är det inte så att skatteverket kan begära att jag ska betala detta genom en indrivning med löneutmätning? skulden är från 2008.

Ska vara ärlig och säga att jag har kommit till det stadiet nu att jag känner mig maktlös,  kan inte göra något åt det och får låta ödet avgöra om mitt ex ska komma undan allt detta helvete han utsatt mig för usch!!! Så blåögd och naiv man kan vara när kärleken är så stark att inget annat existerar i ens hjärna....
    Jag är rädd att jag missuppfattar dig när det gäller den privata skulden
    Är det en skuld som det är taget ett banklån på så är det en officiell skuld som ingår både i en utmätning och i en skuldsanering
    Är det en skuld som du "fått privat, utan papper" ingår den inte.

När det gäller löneutmätning så funkar det så att man får ett sort existensminimum att leva på resten av inkomsten mäts ut och betalas in till borgenärerna, dem du är skuldig pengar
    Här finns inga regler om vad som ingår eller inte

En skuldsanering är något helt annat.
    Där får man ansöka till KFM då man anser att man inte kna göra sig skuldfri inom överskåldig tid 12 - 15 år
    Här finns då regler som man måste uppfylla för att omfattas avskuldsaneringen och det är bla att skulderna inte få ha uppstått genom brott eller skadestånd

En skuldsanering löper på 5 år sedan avskrivs resten av skulderna. En löneutmätning pågår tills skuldrena är betalda, vilket kan vara resten av livet om det vill sig illa

KFM har rätten att företräda en statlig skuld, vilket en skatteskuld är så dom kommer att gå in och göra en löneutmätning på dina skatteskulder.
    Men är dom inte betalda inom 5 år kommre dom att avskrivas.
    Det finns en regel om preskription på dom statliga skulderna vilket är 5 år och det betyder i praktiken att skulden "dör" och kan inte drivas in längre efter dom 5 åren har passerat
  • Anonym (konfunderad)

Den privata skulden har jag på papper som är tagen av ett banklån.

Gällande det andra så om jag förlorar tvisten räknas detta ju som "mina egna" eftersom brottet inte har blivit godkänt eller vad man ska säga, då borde dessa räknas in.

• A7411
    Anonym (konfunderad) skrev 2011-02-16 15:27:58 följande:
    Den privata skulden har jag på papper som är tagen av ett banklån.

Gällande det andra så om jag förlorar tvisten räknas detta ju som "mina egna" eftersom brottet inte har blivit godkänt eller vad man ska säga, då borde dessa räknas in.
    Du kan ta med den privata skulden i skuldsaneringen men som jag förstår det är det dina föräldrars banklån? Du betalar alltså i deras namn så att säga? I så fall kommer dina föräldrar att hamna i klistret om du tar med den skulden i skuldsaneringen. De får hela skulden på sig då. Om du vill betala på den i alla fall får du ta av matpengarna, som du skrev i ts.

När det gäller att skulden inte får ha uppkommit genom brott betyder det skadestånd till brottsoffer som är utdömt i en brottmålsrättegång med en åklagare. Det handlar det väl inte om här?
  • Anonym (konfunderad)

Lånet står i mitt namn med mina föräldras hus i säkerhet.
    Företaget har stämt mitt och min fd handelsbolag som vi hade tillsammans på papper fast det var han som drev företaget då jag hade en fast anställning full tid på ett statligt företag.
    Bakgrund mitt ex har sålt falska fakturor i mitt namn och fått utbetalt beloppen och när sen företaget ska ta betalt från de "falska företagen" finns där inget att hämta då de fakturorna inte existerar. Eftersom vi båda blivit stämda för detta har jag sidan om polisanmält mitt ex. Det struntar så klart företaget i som stämt oss det vill så klart få tillbaka sina pengar som man kan förstå. Eftersom att man är solidarisk ansvarig när man går in i ett bolag så kan man välja att gå på den ena partern om den andre är lönlöst vilket fallet är. Han har gått under gjorden. Jag kan med andra ord bli betalningsskyldig fast jag polisanmält detta, det blir då "mina skulder" och då känns det som att de kan gå igenom skuldsanering, men  jag vet inte säkert och det är därför som jag frågar om någon vet hur reglerna är.

Svar på tråden skuldsatt upp över öronen, hur ska det sluta??