skuldsatt upp över öronen, hur ska det sluta??
Är det någon som vet vad reglerna är för skuldsanering!! Jag blev helt förstörd idag när jag pratade med Kronofogden om mina problem. Jag vet inte om jag missförstod damen jag pratade med eller om det verkligen stämde det hon sa. Jag har privata skulder på 530 000:- Jag hjälpte mitt ex som jag var tillsammans med under ca 10 år att bygga upp ett företag som han sedan drog ner i skiten, ( han är spelberoende, vilket jag inte visste innan jag hjälpte honom )
150 000:- skatteskuld på vårt HB - uppkommit genom brott efter att jag lämnat honom, har polisanmält mitt ex
314 000:- + ränta i 2 år ca 550 000:- - uppkommit genom brott, efter att jag lämnat honom, har polisanmält mitt ex. Det sistnämnda är ett förtag som stämt vårt fd handelsbolag och detta ligger jag i tvist med nu där jag är den enda personen som dom kan komma åt .( mitt ex har gått under jorden ) Eftersom att jag har ett solidariskt ansvarig kommer jag med största sannolikhet förlora och då räknar vi med högre skuldbelopp. Jag kommer att gå under med andra ord.
Jag försöker få företaget att gå med på förlikning men de har än så länge inte gått med på detta.
Min fråga är om jag nu blir betalningsskyldig innebär det att jag har skulder på ca 1.2 miljoner kronor men inga tillgångar. Bor hos en kompis och äger inget, men har ganska ok lön. I dagsläget kan jag betala av på de privata skulderna jag har pga av mina föräldrar har belånat sitt hus så att jag kunde ta ett lån på banken med mycket lägre ränta. Nu säger hon på kronofogden att de inte tar hänsyn till min privata skuld om jag skulle få igenom en skuldsanering vilket då innebär att om jag får leva på existensminimum på 4500:- och beloppet jag betalar till banken varje månad är 4000:- innebär det att jag kommer att ha 50:- kvar att leva för. Alternativ att jag utsätter mina föräldrar att beloppet hamnar hos kronofogden för att jag inte kan betala och då blir dom betalnigsansvariga. Snälla hjälp mig förstå detta?? Jag är ganska förvirrad nu. Vill ju göra rätt för mig och ta ansvar för de privata lånen som jag tog under de åren jag var tillsammans med mitt ex ( det kan jag leva med och ta). men dom andra som uppkommit genom brott måste där ju finnas andra regler...