Gelenaglar när man är gravid?
Hej!
Var och gjorde gelenaglar idag och kom o tänka på att det luktar ganska mycket. Någon som vet om det är farliga ångor när man gör naglar?
Tack!
Hej!
Var och gjorde gelenaglar idag och kom o tänka på att det luktar ganska mycket. Någon som vet om det är farliga ångor när man gör naglar?
Tack!
Jag skulle inte göra om det, akryl är inte bra att andas in, nej. Samtidigt - en gång är ingen gång, eller hur?
Akryl luktar mycket mer än gelé, jag hoppas att det är mindre farligt :(
Puff..
Jag går och gör naglar 1 gång i månaden. Vet inte om det är akryl eller gelé..... Visst man känner att det luktar lite när man kommer in i butiken, precis som man känner att det luktar produkter av en mängd olika slag hos hårfrisörskan. Min nagelteknolog har ett rör (som ett dammsugarrör) som hela tiden är igång ovanför händerna. Har inte läst eller hört att det är farligt. Tänker på alla nagelteknologer och hårfrisörskor som är gravida, å såvitt jag vet har man inte sett ett samband mellan icke välmående nyfödda och dessa yrken.
/Månskugga
Det ska inte vara farligt, däremot kan det hända att naglarna håller lite sämre nu!
Ok, tack för svar.
MiniJi, hur vet du att det inte är farligt? Jobbar du med naglar? Jag vågar inte fråga min nageltjej för jag vill inte avslöja att jag är gravid.
Nej det är inte farligt, lika lite som det är farligt att färga håret. Däremot så kan man ju som gravid reagera starkt på vissa lukter och må dåligt av det.
Som MiniJ skrev så kan det hända att naglarna håller sämre.
Blir nog inga mer lösnaglar :( Hittade detta när jag googlade:
Jag jobbar som nagelterapeut och ALLA härdplaster är allergenska, cancer framkallade.(akrylater) . Oavsett om det är luktfritt eller inte. Skulle aldrig göra naglar på en gravid oavsett material
.
Jag har inte jobbat sen jag blev gravid och skulle inte få för mig att göra naglar undergraviditeten.
Jag har ju mina kvar men tänker slippa ner dem eftersom o inte göra nya. Hoppas att jag inte ställt till något när jag gjorde dem :( Massor gör ju naglar gravida men cancer ökar ju så mycket också.
En enstaka gång är inte farligt men att sitta i doften påverkar ju. Samt damm som man andas in.
Dessutom tar det 48 timmar för materialet att verkligen härda, detta innebär att filar man på naglarna innan 48 timmar så är akrylaterna fortfarande aktiva, Dvs skadliga.
Men som sagt är upp till var och en att avgöra vad som är ok. Det finns ju gifter överallt.