• Anonym (Rosa)

Min son vill ha en rosa overall från PoP

Jag tänkte köpa en skaloverall till min fyraårige son att ha nu till våren. Han gillar overall bättre än jacka/byxa och PoP är en av få affärer som har i hans storlek (110 cl). De finns i grönt, rött och rosa och kostar 1000 kr ca. 

Jag är intresserad av genusfrågor, försöker låta bli att styra utifrån hans kön och låta honom välja själv där det är lämpligt.

Jag frågade honom således vilken färg han ville ha på sin overall och han svarade rosa, vilket jag blev lite nöjd över eftersom det visar att han inte ännu spårat fast i kön/färg-tänkandet.

Men sen blev jag lite tveksam, sannolikheten är stor att något annat barn på dagis kommer tala om för honom att rosa är en tjejfärg och att han därmed kommer komma hem och tvärvägra använda sin tusenkronorsoverall. Jag vet inte om varken jag eller han är starka nog att stå emot 'grupptrycket' som kan tänkas uppstå.

Hur skulle ni ha gjort? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 21:29
    Tack för alla kloka och intressanta inlägg!

Ni har stärkt mig och jag tror sonen kommer få följa med till affären och prova/välja overall. Vill han då ha den rosa så köper vi den.

Jag är jätteglad att mitt inlägg skapat debatt och även om jag inte svarat i tråden så läser jag allting och har lärt mig en hel del om genus och jämställdhet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-27 22:11
    Idag kom frågan upp igen och jag frågade sonen vilken färg han vill ha på en våroverall (jag tror inte han minns att vi öht diskuterat frågan förut). Idag fick han välja fritt av alla färger och då ville han ha en i guld.... Jag påpekade försiktigt att de kanske kan bli svårt att hitta, så då valde han en svart - med vitt skelett på.

Det kan mao bli hur som helst, fortsättning följer....

• Svar på tråden Min son vill ha en rosa overall från PoP
  • Anonym

Jag skulle säga att overallen inte fanns i hans stl och säga att han fick välja mellan grönt och rött.

• Modesty Blaise

Hur hade du gjort om du köpt den i grönt och någon sagt att den var ful och han tvärvägrat att använda den?

Hur jag skulle ha gjort? Jag skulle köpt en rosa overall på Blocket.  

• Anonym

Jag hade tänkt som du och köpt den gröna overallen. Men gärna köpt rosa mössa och vantar till honom istället.
    Som sagt 1000kr liksom....

• HonSomVet

Och jag säger kör på. Sedan kanske det handlar om hur din son är också. Men ett av mina syskon har en pojke som när han var i din sons ålder fick välja en jacka helst själv. Han valde en rosa med blommor på och en rosa keps. Och han bar det med stolthet. Tragiskt nog var det främst vuxna som kommenterade det. Vad jag tycker om det låter jag vara osagt.

Vad jag vet var det väldigt få barn, om något som kommenterade det på dagis. Eller så går han på ett väldigt bra dagis.

• Anonym (Rosa)
    Anonym skrev 2011-02-11 21:00:52 följande:
    Jag skulle säga att overallen inte fanns i hans stl och säga att han fick välja mellan grönt och rött.
    Precis vad min man föreslog! (och säkert där vi kommer hamna) Känns safe men lite tråkigt, jag önskar nog att vi skulle våga....
  • Anonym

Jag skulle köpt en rosa och tagit risken! Annars skulle jag känna mig som att jag var den första som "talade om" (om än indirekt) att rosa INTE är okej för honom.

Det behöver ju inte bli så som du är rädd för. Och även om det blir så så kanske det är EN som säger så och flera andra som inte bryr sig alternativt faktiskt säger den är FIN.

(Min lillebror gick i spetsstrumpbyxor till "lekis" i början av 70talet när han var 5 år. Min mamma skickade med vanliga "kalasbyxor" just för att han kanske skulle bli "korrigerad" av någon kompis. När hon hämtade satt strumpbyxorna fortfarande på. Hon frågade en förskollärare som berättade att "alla killar har varit jätteavundsjuka och ville också ha såna" !!!)

• Anonym
    HonSomVet skrev 2011-02-11 21:03:23 följande:
    Och jag säger kör på. Sedan kanske det handlar om hur din son är också. Men ett av mina syskon har en pojke som när han var i din sons ålder fick välja en jacka helst själv. Han valde en rosa med blommor på och en rosa keps. Och han bar det med stolthet. Tragiskt nog var det främst vuxna som kommenterade det. Vad jag tycker om det låter jag vara osagt.

Vad jag vet var det väldigt få barn, om något som kommenterade det på dagis. Eller så går han på ett väldigt bra dagis.
    Ja ofta får man faktiskt höra sånt av vuxna. Min son har rosa nappar och folk frågar "Det är väl en pojk" "HAr du köpt rosa nappar till honom". Ja det har jag, dom hängde längst ut på pinnen i butiken....
  • Anonym (Rosa)
    Modesty Blaise skrev 2011-02-11 21:01:54 följande:
    Hur hade du gjort om du köpt den i grönt och någon sagt att den var ful och han tvärvägrat att använda den?

Hur jag skulle ha gjort? Jag skulle köpt en rosa overall på Blocket.  
    Det är faktiskt en väldigt bra jämförelse! Då hade jag sagt till honom att han ju fick välja själv och sen tvingat honom att använda den, sannolikt. Säkert för att jag skulle känna att jag själv skulle ha lättare att ta en ev fight med ett annat barn (eller dess föräldrar) om det hade sagt att min son hade fula kläder.
  • Anonym
    Anonym (Rosa) skrev 2011-02-11 21:04:10 följande:
    Precis vad min man föreslog! (och säkert där vi kommer hamna) Känns safe men lite tråkigt, jag önskar nog att vi skulle våga....
    Jo, låt honom ha andra kläder i rosa om han verkligen gillar den färgen. Mössa, tröja osv. Det skulle bära mig emot att klä en son i rosa (ja, jag är en hemsk människa) men hade jag en son som verkligen ville skulle han få några rosa tröjor.

Har en grabb som gillar lila och det är inga problem. Snyggt med mörklila på killar.
Svar på tråden Min son vill ha en rosa overall från PoP