Min son vill ha en rosa overall från PoP
Jag tänkte köpa en skaloverall till min fyraårige son att ha nu till våren. Han gillar overall bättre än jacka/byxa och PoP är en av få affärer som har i hans storlek (110 cl). De finns i grönt, rött och rosa och kostar 1000 kr ca.
Jag är intresserad av genusfrågor, försöker låta bli att styra utifrån hans kön och låta honom välja själv där det är lämpligt.
Jag frågade honom således vilken färg han ville ha på sin overall och han svarade rosa, vilket jag blev lite nöjd över eftersom det visar att han inte ännu spårat fast i kön/färg-tänkandet.
Men sen blev jag lite tveksam, sannolikheten är stor att något annat barn på dagis kommer tala om för honom att rosa är en tjejfärg och att han därmed kommer komma hem och tvärvägra använda sin tusenkronorsoverall. Jag vet inte om varken jag eller han är starka nog att stå emot 'grupptrycket' som kan tänkas uppstå.
Hur skulle ni ha gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 21:29
Tack för alla kloka och intressanta inlägg!
Ni har stärkt mig och jag tror sonen kommer få följa med till affären och prova/välja overall. Vill han då ha den rosa så köper vi den.
Jag är jätteglad att mitt inlägg skapat debatt och även om jag inte svarat i tråden så läser jag allting och har lärt mig en hel del om genus och jämställdhet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-27 22:11
Idag kom frågan upp igen och jag frågade sonen vilken färg han vill ha på en våroverall (jag tror inte han minns att vi öht diskuterat frågan förut). Idag fick han välja fritt av alla färger och då ville han ha en i guld.... Jag påpekade försiktigt att de kanske kan bli svårt att hitta, så då valde han en svart - med vitt skelett på.
Det kan mao bli hur som helst, fortsättning följer....