• Fru Karlsson

Har inte rätt till Havandeskapspenning :(

Är det någon som kan hjälpa mig eller som är i en liknande sitution??
    Är i v 21 och precis fått mitt moderskapsintyg och satt hemma och funderade på hur jag skulle ansöka om Hp.
    Har sysselsättning genom af och får ersättning från försäkringskassan och städar heltid.
    Både jag och min bm trodde att jag hade rätt till Hp men när vi åkte in till försäkringskassan och skulle ha hjälp med intygen så sa hon att man bara kan få det om man är anställd och har en arbetsgivare som kan skriva under.Jag anses som arbetslös! Är så besviken och förvirrad just nu för jag hade tänkt att ta ledigt med Hp 30 April.Inom städ det jag gör nu är tungt och mycket lyft och fysikt krävande jobb så jag kan inte vara där till slutet.
    Om jag tar ledigt som planerat 30 April så måste jag ta föräldrapenning,alltså förlora 60 dagar av föräldradagarna.De vill vi ju spara men i nuläget verkar det som enda alternativet och vet inte riktigt hur man ska göra nu?? Af kan väll inte tvinga mig att vara där till slutet? Jag kan inte riskera min och mitt barns hälsa. 

• Svar på tråden Har inte rätt till Havandeskapspenning :(
  • Småtokig

Vad är det för typ utav sysselsättning? Jobb och utvecklingsgarantin eller någon annan form? Kan Af sätta dig på något annat istället för det du gör just nu?

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Kamomillja

Sjukskrivning?
    Får inte heller, jobbar inom ett yrke med mycket hot och våld. Reglerna är hårdare nu än när jag fick mitt första barn för 2år sedan.
    Andra alternativ?

• MatildaAn

Fast jag fick full hp och jag jobbade i fn reception. Detta var juli 2010, fick det godkänt på 1vecka

• Papayia

Jag fyllde nyss i papprena o minns att där står att man måste ha en sgi för att få havandeskapspenning.
    Får du sjukersättning när du är sjuk? Isf kan säkert bm/ läkaren skriva sjukintyg, för det är nog inte riktigt
    rimligt att förväntas klara ett städjobb på heltid tills man ska föda...
    Hoppas att det löser sig för dig!

• Fru Karlsson

Ja det är jobb och utvecklingsgarantin.Det finns inte möjlighet till omplacering eller göra något annat sa hon innan jag började inom städet.Inget annat som är lämpligt i nuläget och känns rätt meningslöst eftersom det är så kort tid kvar.Men ska prata med henne igen nästa vecka.

Tycker de kan göra ett undantag men de är stenhårda, jag vet.Dessutom kommer jag inte kunna göra så mycket
    om jag ska vara där till slutet så känns väldigt meningslöst.
    Sjukskriva mig utan att man är sjuk eller har krämpor vill jag inte göra och det kommer försäkringskassan nog inte bevilja.

• Fru Karlsson

Papayia: Ja det får jag ju om jag sjukriver mig. Ja jag tycker oxå det verkar konstigt.De kan inte tvinga mig till det tycker jag.
    Det kommer jag inte orka då jag redan är väldigt orkeslös och städjobb räknas ju som tung jobb. 
    Kräver min handläggare att jag inte får ta ledigt utan att norpa på föräldradagarna så får jag försöka sjukskriva mig. 

• Småtokig

Vet inte om din handläggare har informerat dig om att du bara får lov att vara föräldraledig i max 1 år. Är man ledig längre så blir man utskriven från garantin och får ev inte lov att bli återinskriven. Så försök lösa det på något sätt så att du slipper ta Fp de sista 60 dagarna.

Jag är oxå inskriven i garantin och ska påbörja min praktik på torsdag. Men jag får lov att bryta den om jag inte trivs och då får vi komma fram till något annat. Iaf sa min handläggare så till mig.

• Fru Karlsson

Nej det visste jag inte.Då vill man ju verkligen spara föräldradagarna! 
    För min del finns det inget annat jag kan jag göra i nuläget har hon sagt till mig så omplacering går inte.Men om vi avbryter det jag gör nu men fortfarande är inskriven kan jag väll få ersättning som jag har nu tills jag går på föräldraledigt? Tror du de kan går med på det? Ska prata med min handläggare nästa vecka. Är ju helt orimligt de ska tvinga mig in i det sista....
    Har oxå fått veta att jag måste skriva ur mig från af 10 dagar innan förlossning.Stämmer det? 

• Kamomillja
    Lillakarlsson84 skrev 2011-02-12 22:40:00 följande:
    För min del finns det inget annat jag kan jag göra i nuläget har hon sagt till mig så omplacering går inte.Men om vi avbryter det jag gör nu men fortfarande är inskriven kan jag väll få ersättning som jag har nu tills jag går på föräldraledigt? Tror du de kan går med på det? Ska prata med min handläggare nästa vecka. Är ju helt orimligt de ska tvinga mig in i det sista....
    Har oxå fått veta att jag måste skriva ur mig från af 10 dagar innan förlossning.Stämmer det? 
    En arbetsgivare har skyldighet att omplacera om man är fast anställd oavsett vad dem säger. Får man inte havandeskapspenning så är det ju det ända alternativet med omplacering. Måste ju gå att lösa på något sätt, hur har dem gjort med andra som blivit gravida?
  • Grismamman

Jag var i liknande situation, jag orkade helt enkelt inte krångla med försäkringskassa och a-kassa osv. Så jag bet i det sura äpplet och tog av föräldradagarna. Nu har ju jag SGI sedan tidigare och har fortfarande kvar a-kassa så situationen kanske är annorlunda.

• Fru Karlsson

Ja jag vet men han har sagt att jag inte kan vara någon annanstans nu.Då får de låta mig va hemma med betalning ändå om de inte har nåt annat till mig tycker jag!

Pratade med min handläggare idag och hon sa jag var tvungen att vara där så länge som möjligt:(  Har ingen semester eller annan ledighet att ta ut.Känner redan nu att det börjar bli tungt och jobbigt.Vill absolut inte ta av av föräldradagarna.
    Min sambo har oxå pappadagar så i värsta fall får han ge mig några av sina dagar.Det värsta är att han inte alls stöder mig i detta och tycker jag ska hålla ut och vill behålla sina dagar.
    Det är ju inte han som är gravid och ska föda ut ungen sen och mamman har alltid mer rätt att vara hemma med barnet. 

• Småtokig
    Lillakarlsson84 skrev 2011-02-12 22:40:00 följande:
    Det vet jag faktiskt inte. jag va rinskriven på Af fram tom att dotterns föddes. (jag hade BF 24/4 och dottern är född 8/4) Men ingen informerade mig om att man skulle skriva ut sig 10 dagar innan. Det kan ju ha ändrats sedan jag var gravid.

Be din handläggare att verkligen gå igenom och vissa allt på papper(så att de inte hittar på egna grejer).
    Det med föräldraledigt fick jag veta under informationen inför garantin.
    Att du inte skulle kunna omplaceras låter faktiskt lite konstigt, det borde gå att fixa så att du får göra något annat.
  • melkersmamma

hej!
    läste din trådstart och tycker verkligen synd om dig!

själv är jag också lokalvårdare och väntar barn den 18 maj i år, fick brev hem förra veckan att jag inte är beviljad gravid.penningen för att dom ansåg inte att jag uppfyllde kraven på fysiskt tungt arbete osv..

ska skicka in min överklagan idag då jag inte alls förstår hur dom kan säga så..
    vet hur tungt du har det, jag hoppas det löser sig på nåt sätt!

• Fru Karlsson

Fick du inte det beviljat.Vad konstigt.Städjobb är visst fysiskt tungt arbete.Det sa min Bm att jag absolut inte kunde vara kvar sen.
    Tråkigt för din del du som hade rätt till det.
    Tack:) Hoppas det löser sig för dig oxå.
    Hur gör du annars? Är du annställd?

• melkersmamma

hehe ja jag vet inte alls vad dom tänker med.. tycker att mitt jobb Helt klart uppfyller deras kriterier för att bli beviljad.. helt sjukt!

jag är anställd sen flera år tillbaka, vilket jag är glad för nu. om dom nu inte beviljar utifrån överklagan så får jag väl bli sjukskriven och hoppas dom beviljar sjukpenning istället..
    har sjukt ont i ryggen nu för tiden så jag kommer inte heller att kunna jobba länge till!

• Birmabruden

Ts, har du förbrukat alla dina lovdagar då? Du har ju rätt till 20 lovdagar när du är i JOB. Det är ju klart man inte kan få graviditetspenning om man inte är anställd, då är det upp till Af att omplacera dig. Är du på vanlig praktik eller inom fas 3?

Tycker du ska prata med din handläggares chef om hon verkligen säger att du inte kan byta plats eller sysselsättning under sista tiden av grav!

Svar på tråden Har inte rätt till Havandeskapspenning :(