• Beameria

Hosta sedan november

Hej!
    Har en liten tjej på 1 år som hostat varje natt sedan början på november. Ca. 1 timme 1-2 ggr varje natt. Vi har provat hostmedicin och bricanyl, ingen verkan.
    Har fryst ner och tvättat täcken och kuddar, givetvis storstädat sovrummet regelbundet. Inte ett dammkorn eller kvalster i sikte.
     BVC säger bara att det låter fint när de lyssnar på henne (har varit in 3ggr)
    Vad kan det vara? Vi håller på bli knäppa då vi aldrig får sova ordetligt någon av oss.

• Svar på tråden Hosta sedan november
  • BVC Sköterskan

Hej!

Då det pågått så länge skulle jag kontakta barnläkarmottagningen för eventuell utredning.
    Vare sig det är astma, allergi, upprepade infektioner eller känsliga slemhinnor, så stör det förmodligen både hennes sömn och välbefinnade att hon hostar så mycket, så länge.

Om ni inte redan tänkt på det...Lägg några böcker under sänbenen, så att hennes huvudände höjs och låt henne dricka då hon hostar.

MVH Christine

• Beameria

Tack för dina tips.
    Jo jag tycker fruktansvärt synd om henne när hon hostar.
    Som tur är så hostar hon sällan när hon sover på dagarna. Alltid något...

Vi har varit till 3 olika barnläkare och gjort allergiprov men de verkar inte veta någonting eller vara särskilt intresserade av att hjälpa oss. Alla säger bara att det låter bra i lungorna...
    Sista läkaren ville att vi skulle prova antibiotika men jag är lite skeptisk till att ge henne det då vi inte vet om det är det som behövs, det var en ren gissning från läkarens håll lät det som.
    Uteslutningsmetoden sa han.

Böcker har vi under sängbenen :)

Tänkte mer om du hade hört något liknande tidigare

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Min erfarenhet är, som sagt, att barn som har besvärande hosta under lång tid bör utredas för allergier/astma.
    Andra orsaker till hosta kan naturligtvis vara om barnet lever i en rökig miljö (dvs någon i familjen röker eller att luftcirkulationen gör att till exempel grannens rök kommer in i hennes sovrum) eller att hon känslig för torr luft.

Jag förstår om ni känner uppgivenhet då ni träffat flera olika läkare och hon har fått genomgå flera olika tester. Förhoppningsvis blir det bättre under våren och sommaren Obestämd

/ Christine

Svar på tråden Hosta sedan november