• Hjärtat längtar

    Nigeria

    Hej!
    Vi har köat i AC ett år och ska göra utredningen till hösten, så förhoppningsvis har vi medgivande i dec, det är planen. Då har vi köat i nästan två år. Vi ville adoptera från Sydafrika. Men det verkar ligga på Is. Det verkar som de inte skickar ansökningar dit nu på ett tag.

    Därför började jag fundera lite på Nigeria. Det är dyrare och längre vistelsetid och återrapportering till barnet är 18 år.  Ålder på barn: upp till 3 år.
    Finns det någon här som adopterat från Nigeria och vill berätta lite. Hur gamla brukar barnen vara?
    (Vi är även medlemmar i BFA) 

  • Svar på tråden Nigeria
  • annika11

    vill också veta, vi ska snart köra igång med utbildning och hoppasatt vi har klart vårt medgivande i höst och har då köat i över två år.  hur är Nigeria som land att resa i? hur bor man?


    livet är en dans på rosor, en dans med svåra steg
  • Nimbus

    En liten fråga bara: Vad grundar du det på att det inte händer så mycket i SA just nu?
    Ibland stannar det upp lite där pga att de vill matcha fler barn med föräldrar innan de tar emot nya ansökningar. När de sen ger klartecken att ta emot nya ansökningar brukar det flyta på som vanligt igen.
    Just nu uppdaterar inte AC sina listor eftersom de avvaktar för att se hur många sökande de har i registret efter att alla betalat ansökningsavgiften. Detta brukar vara klart i mars.

  • Hjärtat längtar

    I slutet av december var det någon som skrev här på FL,  att det skulle införas nya regler eller nåt sånt i SA, och därför skulle det ta tid innan fler kunde skicka sina ansökningar...jag tyckte det verkade stämma eftersom kölistan för Sydafrika bara ökade.

    Men nu skrev nån i SA-tråden att det börjar rulla in BB, så det verkar ju gå åt rätt håll!! Skrattande

    Jag hoppas att listan är betydligt mindre i mars då!

  • KimKatt

    Jag har en son som är adopterad från Nigeria och är tillika administratör samt moderator för en Facebook-grupp som samlar familjer i Sverige som har adopterat från landet.

    Det bromsade upp under förra året och har nu tagit ny fart. Vi har fått flera nya medlemmar och flera förfrågningar från familjer som är på väg att skicka ansökan. Nigeria är ett mycket vackert med väldigt vackra och trevliga invånare. Vistelsetiden är mellan 1-2 månader där flertalet i vår grupp stannat en månad. Hur man bor beror på vilken delstat barnet kommer ifrån. Men självfallet är levnadsstandarden betydligt lägre än härhemma och då bor man ändå väldigt lyxigt i jämförelse med nigerianerna själva. Man blir väl omhändertagen av adopt.org. men får inte välja själv var man vill bo och man blir körd av chaufför överallt då det ofta är riskfyllt att röra på sig själv ute. Vår son var 10 månader när vi fick BB, det kommer fler små flickor än pojkar, syskonparen har varit i varierande åldrar där jag tror det äldsta varit 4 eller 5. När man är i landet får man ge upp mycket av sin egen kontroll för det är mycket man inte förstår men som har med samhället att göra vilket inte är ngn idé att ödsla energi på. Det mest positiva med att stanna en månad är att barnet har knytit an ordentligt när det är dags att åka hem. Både jag och andra familjer har upplevt det som ganska smärtfritt att komma hem med barnen. Det finns massor med trevliga utflykter att göra. Fråga gärna mer om ni vill-

  • Hjärtat längtar

    Åh tack så mycket för svar Nimbus!
    Det låter ju som ett underbart land att adoptera ifrån. Jag kan absolut tänka mig det som ett alternativ!

    Hur lång tid är det mellan BB och resan?
    Endel barnhem efterfrågar kristna familjer, alltså kanske det kan vara ett plus att vi är det.
    Matchar de barnen eller går de efter en kö?
    Tycker du inte det är jobbigt med återrapporteringen? Hur funkar det?

  • annika11

    kimkatt tack för dina svar.
    hur lång tid efter att man kommit till landet får man barnet? åker man själv eller är det flera familjer samtidigt?


    livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • Nimbus
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-14 13:18:09 följande:
    Åh tack så mycket för svar Nimbus!
    Det låter ju som ett underbart land att adoptera ifrån. Jag kan absolut tänka mig det som ett alternativ!

    Hur lång tid är det mellan BB och resan?
    Endel barnhem efterfrågar kristna familjer, alltså kanske det kan vara ett plus att vi är det.
    Matchar de barnen eller går de efter en kö?
    Tycker du inte det är jobbigt med återrapporteringen? Hur funkar det?
    Det var inte Nimbus utan KimKatt du syftade på tror jag .
  • Hjärtat längtar
    Nimbus skrev 2011-02-14 15:59:37 följande:
    Det var inte Nimbus utan KimKatt du syftade på tror jag .
    Ojdå det blev lite fel, kimkatt menar jag ju! =)
  • Nystart

    Hej!

    BB har börjat trilla in ordentligt  från SA i jan/feb, MEN AC skrev den 16 december att det resan fanns 45 ansökningar på plats och 15 på gång så de skulle avvakta några månader med att starta upp fler. Abba har så många ansökningar de behöver . Men vad "några" månader innebär vet man ju aldrig.

  • Nimbus
    Nystart skrev 2011-02-14 20:51:38 följande:
    Hej!

    BB har börjat trilla in ordentligt  från SA i jan/feb, MEN AC skrev den 16 december att det resan fanns 45 ansökningar på plats och 15 på gång så de skulle avvakta några månader med att starta upp fler. Abba har så många ansökningar de behöver . Men vad "några" månader innebär vet man ju aldrig.
    Det var precis detta jag menade i mitt inlägg, SA brukar göra så ibland och det hände när vi köade till landet också för något år sen. Men det innebär inte egentligen att det är något stopp för när den sen tar emot nya ansökningar så brukar det rulla på extra snabbt.
    Senast detta hände så tog det ungefär 4 månader innan den började ta emot nya ansökningar igen.
  • Emeli
    Nimbus skrev 2011-02-15 07:09:38 följande:
    Det var precis detta jag menade i mitt inlägg, SA brukar göra så ibland och det hände när vi köade till landet också för något år sen. Men det innebär inte egentligen att det är något stopp för när den sen tar emot nya ansökningar så brukar det rulla på extra snabbt.
    Senast detta hände så tog det ungefär 4 månader innan den började ta emot nya ansökningar igen.
    Det är många länder som gör så här då och då. När de för tillfället har tillräckligt många ansökningar tar de inte emot fler på ett tag. Det är normalt, och inget att oroa sig över. När de har hunnit beta av sina köer meddelar de organisationerna att de kan skicka nya ansökningar. Personligen tycker jag att det är mycket bättre än det system som Kina tillämpar, där det är fritt fram att skicka hur många ansökningar som helst som sedan blir liggande i åratal. Det är inte schysst mot de sökande.
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-14 23:20:56 följande:

    Hej!
    Vet du hur många BB ungefär? De 15 som är på gång finns de med på listan tror du? =)


    De 15 som är igångsatta ska inte finnas kvar på listorna, förutsatt att AC har hunnit uppdatera listorna förstås. På listorna ska det bara finnas de som har färdiga medgivanden och som väntar på att bli på gång.
  • Nystart

    Åtminstone 5-6 st. Många kommer hem nu i februari, då syns det i statistiken.

  • KimKatt
    annika11 skrev 2011-02-14 14:13:15 följande:
    kimkatt tack för dina svar.
    hur lång tid efter att man kommit till landet får man barnet? åker man själv eller är det flera familjer samtidigt?
    Man brukar få barnet i sin vård redan dagen efter och ibland samma dag. Sen har man barnet under en prövotid på en vecka som jag mer upplevde som en tid där man kunde få mycket hjälp och tips. Jag tror att de försöker att man ska resa två familjer samtidigt men annars tror jag ganska många alltid brukar träffa på några andra under tiden man är nere. Under vår vistelse i juli 2009 var vi under en veckas tid sex familjer samtidigt, det var jättekul och vi hade tex poolpartyn tillsammans där vi umgicks.
  • KimKatt
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-14 13:18:09 följande:
    Åh tack så mycket för svar Nimbus!
    Det låter ju som ett underbart land att adoptera ifrån. Jag kan absolut tänka mig det som ett alternativ!

    Hur lång tid är det mellan BB och resan?
    Endel barnhem efterfrågar kristna familjer, alltså kanske det kan vara ett plus att vi är det.
    Matchar de barnen eller går de efter en kö?
    Tycker du inte det är jobbigt med återrapporteringen? Hur funkar det?
    Tiden mellan BB och RB varierar, kan variera från två veckor upp till några månader för en del. Nigerianerna är ett religöst folk så jag tror de gillar rent generellt att man framhäver det. De försöker matcha barnen är det enda jag vet. Återrapporteringen är det inte mkt jobb med alls.
  • Hjärtat längtar
    KimKatt skrev 2011-02-23 18:12:43 följande:
    Tiden mellan BB och RB varierar, kan variera från två veckor upp till några månader för en del. Nigerianerna är ett religöst folk så jag tror de gillar rent generellt att man framhäver det. De försöker matcha barnen är det enda jag vet. Återrapporteringen är det inte mkt jobb med alls.
    Ok. Tack så mycket för svar!
Svar på tråden Nigeria