• Mamma till 7

När anser du att man är högutbildad?

Som ruriken lyder, när anser du att man är högutbildad eller har en högre utbildning?

Är det när man läst på högskolan? Spelar det någon roll om det är enstaka kurser eller program? Måste man ha en högskoleexamen för att räknas som högutbildad? Annat? Måste utbildningen vara en viss längd, visst antal poäng eller ha skett på en viss skola?

• Svar på tråden När anser du att man är högutbildad?
  • Linda1976

Nån typ av examen iaf, men jag skulle ju inte kalla en förskollärare, sjuksköterska eller bibliotekarie högutbildad. Läkare, jurist, civilekonom osv - ja, de är högutbildade.

Jag har högskolepoäng, dock ingen examen. Jag kallar mig inte själv högutbildad, men inte lågutbildad heller...  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Mamma till 7
    Linda1976 skrev 2011-02-11 22:59:53 följande:
    Nån typ av examen iaf, men jag skulle ju inte kalla en förskollärare, sjuksköterska eller bibliotekarie högutbildad. Läkare, jurist, civilekonom osv - ja, de är högutbildade.

Jag har högskolepoäng, dock ingen examen. Jag kallar mig inte själv högutbildad, men inte lågutbildad heller...  
    Varför är inte en lärare högbildad? En läkare kan ha lika lång utbildningstid som en lärare (5,5 år)
  • Anova

Är civilekonom och kallar mig inte högutbildad, jag är "normalutbildad". Högutbildade är de som fått någon examen på forskarnivå.

• Cremo

När man tagit någon sorts examen från högskola/ universitet, eller läst motsvarande mängd fristående kurser.

Att ha läst 5p "Stadens historia" räcker inte... Och inte JÖK:en heller.

• Linda1976
    Mamma till 7 skrev 2011-02-11 23:02:06 följande:
    Varför är inte en lärare högbildad? En läkare kan ha lika lång utbildningstid som en lärare (5,5 år)
    En förskollärare har oftast 3 års utb. Jag säger inte att det jag tycker är absolut sanning, bara vad jag tycker.
  • Cremo
    Anova skrev 2011-02-11 23:02:38 följande:

Är civilekonom och kallar mig inte högutbildad, jag är "normalutbildad". Högutbildade är de som fått någon examen på forskarnivå.

Det här vill jag ju hålla med om, trots det jag skrev nyss. Nu blev det svårt att bestämma sig.
  • Linda1976
    Cremo skrev 2011-02-11 23:04:34 följande:
    När man tagit någon sorts examen från högskola/ universitet, eller läst motsvarande mängd fristående kurser.

Att ha läst 5p "Stadens historia" räcker inte... Och inte JÖK:en heller.
    JÖK? Jag är antingen trött eller trög, haha!
  • Linda1976

Juridisk översiktskurs kom till mig som från ovan. Kanske inte är rätt iaf

• Bottis
    Linda1976 skrev 2011-02-11 22:59:53 följande:

Varför är inte en lärare, bibliotekarie etc. högutbildade? Knepigt resonemang du för. Du ska ha examen men inte vilken som helst?
  • cey

Är civilingenjör och anser mig inte högutbildad. För det krävs (enligt mig) examen på forskarnivå, dubbla examen eller liknande.

Har man en högskoleexamen är man utbildad.

Svar på tråden När anser du att man är högutbildad?