• Koppkaka

Karpaltunnelsyndrom i vecka 14?

Jag får oftast om kvällarna och nätter fruktansvärd värk i min vänsterarm. Det känns ungefär som växtvärk fast värre och alvedon hjälper inte. Det är så illa att jag vaknar om nätterna av värken, sen på morgonen och dagtid är det bra igen.

Kan man få karpaltunnelsyndrom såhär tidigt i graviditeten? Min första tanke var blodpropp men då borde jag ha ont hela tiden, samt att armen är varken svullen eller öm.

Hjälp!

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du
  • Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom i vecka 14?
  • crossfit

Karpaltunnelssyndrom ger stickningar och värk i händerna, inte i hela armen.
    Beror på att det blir trångt i handleden. Kommer oftast på nätterna eftersom man då inte har koll på hur man håller händerna.

• Koppkaka

Nej ingenting är avdomnat. Men om det inte är karp.tun. så blir man ju väldigt orolig vad det kan vara :(

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
  • crossfit

Ja, det är väldigt svårt att råda här på FL. Du får gå till VC eller prata med din BM. Det låter inte som karpaltunnelsyndrom i alla fall.

• Koppkaka

Ja jo, jag vet. Jag tänkte bara kolla om någon varit med om något liknande. Just nu såhär på en helg är det ju i princip omöjligt att få tag på en BM eller läkare, om man inte vill sitta på akuten i 8 timmar och vänta. Så jag ska ringa på måndag.

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
  • Lenilus
    crossfit skrev 2011-02-12 11:11:46 följande:
    Karpaltunnelssyndrom ger stickningar och värk i händerna, inte i hela armen.
    Beror på att det blir trångt i handleden. Kommer oftast på nätterna eftersom man då inte har koll på hur man håller händerna.

Man kan visst få ont i hela armen. Mitt var så allvarligt att hela armen upp till axeln domnade av och gjorde fruktansvärt ont. Riktig smärta. Men då har det gått ganska långt. Men är man inte avdomnad och heller inte har stickningar i handen så är det färmodligen inte karpaltunnelsyndrom.
  • JacobNova

Mitt började med smärta i handen och upp till armbågen sen kom dommningarna nån v senare o nu dommnar hela handen utom lillfingret bara jag pratar i telefon.
    Jag fick skenor till båda händerna för att ha när jag sover o på dagarna om de behövdes men nu e smärtan borta o bara dommningar mest i höger hand o nu e de 15 dagar kvar till BF för mig men de började nog oxå nångång runt v 14-16 o de jag har trodde dom helt klart var karpaltunnelsyndrom

• Bollen82

Jag fick karpal i V.16. 
    Hade ont i hela underarmen.
    Låter dock inte som karpal hos dig om du inte har domningarna..
    Snacka med din BM om det. 

• Kiira

jo viist kan de ge i hela armen!  hade i bägge mina händer och armar större delen av graviditeten! helt sjukt ont gjorde det!  fick tillslut kortisson sprutor i händerna så släppte det lite.

• crossfit

Men karpaltunneln sitter i handleden. Man kan klämma nerver på andra ställen tex i armbåge och vid axeln också men då är det inte karpaltunneln som är för trång. Alltså är det inte karpaltunnelsyndrom om man har ont i armbågen eller hela armen.
    Det kan vara liknande orsak till smärtan dock.

• Bollen82
    crossfit skrev 2011-02-12 19:24:18 följande:
    Men karpaltunneln sitter i handleden. Man kan klämma nerver på andra ställen tex i armbåge och vid axeln också men då är det inte karpaltunneln som är för trång. Alltså är det inte karpaltunnelsyndrom om man har ont i armbågen eller hela armen.
    Jo, det kan sprida sig uppåt i armen, när nerven är starkt påverkad. Det är inte särskilt ovanligt sa kirurgen som opererade min karpal..
    Men sen kan det givetvis vara annat oxå.  
  • Kiira
    crossfit skrev 2011-02-12 19:24:18 följande:
    hur kan jag då ha opererat bägge mina händer pga karpaltunnel och nu har ja inte domningar eller värk i varken mina armar eller händer!

visst kan man ha nerver klämda på andra ställen med men om de är riktigt taight i karpaltunneln så gör de jävligt ont över hela armen!  
  • crossfit
    Kiira skrev 2011-02-13 13:00:27 följande:
    hur kan jag då ha opererat bägge mina händer pga karpaltunnel och nu har ja inte domningar eller värk i varken mina armar eller händer!

visst kan man ha nerver klämda på andra ställen med men om de är riktigt taight i karpaltunneln så gör de jävligt ont över hela armen!  
    Ja, jag har väl fel helt enkelt.
    Skönt att det blev bra med operation
  • Lenilus
    crossfit skrev 2011-02-13 14:38:28 följande:
    Ja, jag har väl fel helt enkelt.
    Skönt att det blev bra med operation
    Ja, för jag har också haft ont ändå upp i axeln pga karpaltunnelnerven.
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom i vecka 14?