• mammamaria1981

hur länge håller sig ersättningen?

jag ger NAN till min son, han är 3v.
    hur länge håller sig maten när den är färdigblandad?
    ibland så har jag ju fixat mat och trott att han varit hungrig men icke och det är så synd att slänga så jag undrar alltså hur lång tid kan man vänta innan jag MÅSTE slänga den? tacksam för svar

• Svar på tråden hur länge håller sig ersättningen?
  • sarsparis

Redan uppvärmd ersättning ca 1h, fädigblandat är det väl typ 7-8 h i kylen.

• mammamaria1981
    sarsparis skrev 2011-02-12 11:45:15 följande:
    Redan uppvärmd ersättning ca 1h, fädigblandat är det väl typ 7-8 h i kylen.
    1tim i rumstemperatur och 7-8tim i kylen?
  • sarsparis
    mammamaria1981 skrev 2011-02-12 11:47:48 följande:
    1tim i rumstemperatur och 7-8tim i kylen?
    Det vet jag nog inte, men jag skulle aldrig förvara uppvärmd eller tillredd för den delen i rumstemperatur i 1 h utan isåfall i kylen.
  • mammamaria1981

ok, hur länge kan den stå i rumstemperatur då?

• sarsparis
    mammamaria1981 skrev 2011-02-12 12:01:45 följande:
    ok, hur länge kan den stå i rumstemperatur då?
    Ingen aning, frågar du mig skulle jag inte ha den särskilt länge i rumstemp, all uppvärmd mat är ju bli en bakteriehärd. Fråga bvc får du säkert ett bra svar.
  • Niiskuneiti
    sarsparis skrev 2011-02-12 11:56:46 följande:
    Det vet jag nog inte, men jag skulle aldrig förvara uppvärmd eller tillredd för den delen i rumstemperatur i 1 h utan isåfall i kylen.
    Fast har man värmt den en gång ska man ju inte värma en gång till. (Menade du kanske inte heller, ville bara förtydliga).
  • mammamaria1981
    Niiskuneiti skrev 2011-02-15 12:45:18 följande:
    Fast har man värmt den en gång ska man ju inte värma en gång till. (Menade du kanske inte heller, ville bara förtydliga).
    under rinnande varmt vatten kan man väl värma?
  • Kallfront

Jag läste att man kan värma upp maten hur många gånger som helst under en timme om bebisen har börjat äta från flaskan och under två timmar om flaskan är orörd.

Håller med om att det är ett jäkla slöseri på ersättning: svårt att veta exakt hur mycket barnet kommer att äta och det är ju dumt att göra för lite och sedan få gå iväg och fixa mer mat till en hungrig bebis, samtidigt som det är onödigt att göra för mycket och sedan slänga en massa (dyr) mat. Hur löser man detta?

• thegoddess

står ju på paketet att man ska koka vattnet å sen låta svalna..
    så man kan ju inte förvara den ovärmd så att säga

• mammamaria1981
    thegoddess skrev 2011-02-21 11:52:52 följande:
    står ju på paketet att man ska koka vattnet å sen låta svalna..
    så man kan ju inte förvara den ovärmd så att säga
    förstår inte vad du menar riktigt. jag kokar mycket vatten som jag förvarar i kylen. kokar så att det räcker för en hel dag.
    värmer lite av vattnet i micron när barnet är hungrigt och häller sedan i ersättningen och skakar om
  • Gunnell
    mammamaria1981 skrev 2011-02-22 12:29:53 följande:
    förstår inte vad du menar riktigt. jag kokar mycket vatten som jag förvarar i kylen. kokar så att det räcker för en hel dag.
    värmer lite av vattnet i micron när barnet är hungrigt och häller sedan i ersättningen och skakar om
    Det står olika på olika ersättningssorter, men på många står det att man ska blanda pulver med kokhett vatten och sedan ska den svalna.

Detta har jag också tänkt på. För om det är på detta sätt så står ju ersättningen framme i flera timmar.

Svar på tråden hur länge håller sig ersättningen?