• annacec

Underhåll, från vilken månad

Jag ska föda barn själv och är itne ihop med pappan.
    Från när kan jag begära han ska betala underhåll, månaden innnan barnet är fött eller månaden efter barnet är fött?

Hur gör man? Bara säger till att detta är vad du ska betala, eller skickas något från försäkringskassan?

• Svar på tråden Underhåll, från vilken månad
  • Mundt

du måste ha ett faderskapserkännande först innan du kan kräva underhåll men du kan bara få underhåll från den månad du skickade in ansökan. Erkännner fadern barnet som sitt redan från födseln och du skickar in pappren till försäkringskassan samma månad som barnet födds så får du från den månaden.

Underhållet kan ni antingen själv komma överens om eller så kan du få försäkringskassan att sköta den delen men dom beräknar fram en summa beroende på hur mycket fadern tjänar och som dom sedan betalar till dig och sedan kräver in från fadern.

• Jenny Hä

Du får underhåll från den dagen barnet är fött. Antigen kommer ni överens tillsammans om vilken summa han ska betala o han ger dig den summan varje månad , eller så anmäler du till Fk att du ska ha underhållsbiodrag så betalar dom ut det till dig o han betalat till FK

• annacec

Ok,, tack för svar.

Men vad är det för blankett jag ska fylla i och skicka in?

• Gotlandsunge

Blanketten heter FK5012 på Försäkringskassans hemsida.
    Du kan få underhållsstöd tidigast från och med månaden efter barnet är fött, eller månaden innan ansökan inkom. Försäkringskassan betalar ut underhållsstöd i förskott. Alltså det du får den 25 februari avser underhållsstöd för mars.
    Du har alltid rätt till 1 237 kronor mer månad. Hur mycket barnets pappa ska betala till Försäkringskassan beror på hans inkomst för inkomstår 2009, men detta påverkar inte ditt underhållsstöd.
    Mvh handläggare underhållsstöd, Försäkringskassan

• annacec

Tack igen! Vad bra ha en expert här.

Jag hade dock tänkt att vi skulle komma övrens och att det skulle bara underhållsbidrar, inte underhållsstöd. Han tjänar ca 25 000 kr i månaden så jag tycker han med den lönen borde kunna betala sin del. Jag bara undrar hur det ska gå till...liksom ska jag bara ringa honom och säga hej, sätt in 1273 kr varje månad på mitt konto...

• Gotlandsunge

Jo, det kan du ju göra.
    Det är ju alltid bäst om pappan betalar direkt till mamman istället för att gå via Försäkringskassan.
    Säger han nej kan du ju söka via FK.
    Sen är det ju alltid bra att skriva ett avtal om underhållsbidrag, som ni skriver på ska gälla tills barnet fyller 18år. Mall för det finns också på FK. Det kan vara bra om ni i framtiden kanske skulle bli osams eller så.

Svar på tråden Underhåll, från vilken månad