• Anonym

Bostadsbidrag? För stor lägenhet?

Har precis blivit singel, och bor i en lägenhet med min 2 åriga son. Jag vill bo kvar i lägenheten dels på grund av att de är ett fint område och för att det är helt omöjligt att få lägenhet i den här staden.

Jag är timanställd och har ca 12 050 i handen  och har en hyra på 6100 i månaden inräknat el.
    Lägenheten är på 83 kvm.

Tror ni att det är möjligt för mig att få bostadsbidrag?

kan även tillägga att eftersom jag är timvikarie så vill ingen privat hyresvärd hyra åt mig.

• Svar på tråden Bostadsbidrag? För stor lägenhet?
  • Anonym

de kollar årsinkomst och hyra och barn.
    så ansök!

• Anonym

Tack ska söka, men läste i ett papper att man inte får ha en större lägenhet än 80 kvm för ett barn :( men ska testa i alla fall

• Dr Mupp

Du kan inte få bidrag på hela hyran.

Om har ett barn så är:
    Max bidraggrundande hyra 5300 kr
    Max bidraggrundande bostadsyta 80kvm.

Detta är till för att man inte ska kunna sitta på onödigt dyra och stora bostäder och sen få bidrag för dem istället för att gå ner i bostadskostnad.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym

ja det förstår jag, men om man inte kan flytta? får man inge hjälp med hyran då?

• Knasråtta

Jag TROR du får hjälp med hyran, men som ovanstående skriver så får du "bara" beräknat på x antal m2 och ett "tak" på summan.

Ex: Vi bodde i en lägenhet om 77 m2 med en hyra på 5500 kronor och fick 1400 i bb
    Nu har vi flyttat till en lägenhet om 112 m2 och en hyra på 7500 men får FORTFARANDE 1400 i bb.

Förstår du?

• Anonym

aha okej så även fast jag har en på 83 kvm så får jag för 80 kvm?

• Anonym

okej underbart tack så mkt :) det underlättar mycket

• Anonym

En till fråga! I summan ovanför ingår även motorvärmare. måste man ta bort den eller får man ha kvar den?

Är ett måste under vintern annars går inte min bil igång

• Jandy

Hej

Jag får bostadsbidrag trots att jag bor i ett bostadsrättshus på 140 kvm (+ källare). Jag har två barn. FK räknar ut vad jag är berättigad till och så får jag bidrag för det.

Ang. vad som ingår i hyran o.s.v.så löser det sig när du skickar in hyreskontrakt och avi, är ngt oklart så tar FK kontakt med hyresvärden. Klart du får ha kvar motorvärmen, MEN du kanske inte får bidrag för den så att säga.

Om du uppger att du tjänar MER än vad du egentligen gör kan du få extra pengar tillbaka. Om du uppger att du tjäntar MINDRE än vad du egentligen gör så kommer de att kräva pengar tillbaka. För inkomståret 2009 får massor av människor nu krav om att betala tillbaka eller får ut extra pengar för sitt bostadsbidrag. FK kollar med skattemyndigheten så var noga med att ändra din inkomst varje gång den ändras för annars står du där med krav på att betala tillbaka två år senare... FK vill ha din beräknade årsinkomst för året du söker BB, vilket ju är jättesvårt att uppge som timmis (jag vet), därför är det så viktigt att hålla koll att man ligger i fas med den årsinkomst man uppgett (ex.vis 200 000/år = i genomsnitt 16666:- i månaden.) Du ska ange din årsinkomst innan skatten är avdragen.

Jenny

• Anonym

Tack så mkt Jenny :)

Jo jag har uppgett 200 000/ år och då tänkte jag även kolla ifall jag kan ta bort bostadsbidraget för juli, augusti och september då jag mest troligt har full lön. Jobbar nu vara 80 % så har inte så mkt pengar att leva på.

• gullican
    Anonym skrev 2011-02-12 15:41:43 följande:
    Tack så mkt Jenny :)

Jo jag har uppgett 200 000/ år och då tänkte jag även kolla ifall jag kan ta bort bostadsbidraget för juli, augusti och september då jag mest troligt har full lön. Jobbar nu vara 80 % så har inte så mkt pengar att leva på.
    Nej, du kan inte ta bort några månaders bostadsbidrag. Det fungerar inte så utan du ska uppge hela din årsinkomst och bostadsbidraget räknas ut på ett år men betalas ut månadsvis. Det har ingen betydelse om du en månad får ut väldigt mycket i lön och en annan lite utan du får - och har rätt till - bostadsbidraget varje månad ändå. ALlt handlar om din totala inkomst för året.
  • Anonym

aha okej tack så mkt då vet jag :)

Svar på tråden Bostadsbidrag? För stor lägenhet?