• Anonym (NY)

Tapetsera om hyresrätt!

Det är så att jag har ansökt om lägenhetsbyte med en annan och detta har godkännts. Enligt planerna ska vi flytta i april.
    Lägenheten vi ska flytta till byggdes för 2 år sedan alltså är lägenheten ny och fräch. Men hyregästen som har bott där har valt tapeter som jag absolut inte tål att se men i helheten är tapeterna i bra skick, efter hennes flytt kommer det upptå lite hål i väggarna efter uppsätta möbler

Min fråga är: Har jag rätt att få lägenheten omtapetserad i detta fall? Någon som har varit  med om detta innan kanske?

• Svar på tråden Tapetsera om hyresrätt!
  • Anonym

nej,de kommer inte bekosta det..men du får ju göra det själv,om du vill. Bara prata med hyresvärden först.

• Anonym

nej du får tapetsera själv. hyresvärden tapetserar enbart om tapeten är skadad.

• Insatt

Nej du har inte rätt att få den omtapetserad. Vill du tapetsera om själv på egen bekostnad är det bra om du pratar med hyresvärden först så du vet att det är ok.

• J N

Vi bytte lägenhet nyligen. Vi hade inte rätt att få det gjort av dom men vi får göra det själva. Men det måste vara proffisionellt gjort. Annars får ni stå för det när/om ni flyttar :) Lycka till!

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Bebis 2011
  • Anonym (NY)

Tack för alla svar.. det finns alltså ingen chans att dom betalar och vi fixar det själva?

• Zaria

Gör de ingen besikning i lägenhetehn innan du flyttar in, tänkte då på detta med hål och så, när vi flyttade så fick vi laga/täcka hålen själva som vi gjort.

Här kan man få omtapetserat men då kostar det, och sedan sänks den kostanden för varje år, efter 10 år eller något sådant så är det gratis.

Om du väljer att tapetsera själv så kolla att du valt okej tapeter, alla hyresbolag tycker inte att alla tapeter är okej (har en kompis som satte upp en svart-silvrig findvägg i köket) och det var inte okej tydligen.

• Anonym (NY)

Besiktningen ska dom tydligen göra innan vi får nycklarna. Så dom kommer ju se hålen men göra något åt saken vet jag inte men hoppas .

• Zaria
    Anonym (NY) skrev 2011-02-12 14:24:23 följande:
    Besiktningen ska dom tydligen göra innan vi får nycklarna. Så dom kommer ju se hålen men göra något åt saken vet jag inte men hoppas .
    Här så får antingen tidigare hyresgäst betala en ganska saftig summa för hålen och hyresbolaget fixar, eller så får tidigare gäster fixa hålen och få ett godkänt på det. Så har vi det...Ibland kan man som ny hyresgäst okeja att det finns hål end¨å om man godkänner det.

Som i vår klägenhet där det satt massor med hål på övervåningen efter en spegelvägg och fd hyresgästerna skulle tapetsera om med samma fula tapeter som sattes upp för 20 år sedan, det var ju toalt onödigt med tanke på att hela lägenheten skulle toalarenoveras ett par mån senare =)
  • Anonym (NY)
    Zaria skrev 2011-02-12 14:27:11 följande:
    Här så får antingen tidigare hyresgäst betala en ganska saftig summa för hålen och hyresbolaget fixar, eller så får tidigare gäster fixa hålen och få ett godkänt på det. Så har vi det...Ibland kan man som ny hyresgäst okeja att det finns hål end¨å om man godkänner det.

Som i vår klägenhet där det satt massor med hål på övervåningen efter en spegelvägg och fd hyresgästerna skulle tapetsera om med samma fula tapeter som sattes upp för 20 år sedan, det var ju toalt onödigt med tanke på att hela lägenheten skulle toalarenoveras ett par mån senare =)
    Jag ska ta och ringa till hyresvärden på Måndag, får se vad hon säger om detta.
Svar på tråden Tapetsera om hyresrätt!