• Anonym (Johan)

Knöl i hårbotten...

Jag har en knöl i hårbotten som jag skulle vilja bli av med. Har haft den så länge jag kan minnas men vet inte vad det är för något. En läkare sa att det kunde vara en fettknöl. Den är lite mörkare i färgen än resten av huden i hårbotten men väldigt hård och cirka 1cm i diameter. Den stör något otroligt när jag ska borsta håret och är väldigt äcklig och ful. Vad tror ni det kan vara för något? Är det jobbigt att ta bort knölar som sitter på huvudet? Blir det en kal fläck där knölen suttit?

• Svar på tråden Knöl i hårbotten...
  • Anonym

Skulel inte rekomendera att ta bort den så vida de bedömmer den ofarlig.

• maey

Fettknölar har en tendens att växa och kan bli ganska stora. Jag har tagit bort min på vårdcentralen under lokalbedövning. Gick jättesmidigt och gjorde inte ont. Fick sy ett par stygn bara. Det blir ingen kal fläck där den har suttit. Hade plåster typ en dag bara.
     Ring och boka en tid på vårdcentralen så fixar de den!
    Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-12 14:35:01 följande:
    Skulel inte rekomendera att ta bort den så vida de bedömmer den ofarlig.
    Varför inte?
  • Anonym

Det där brukar vara lätt fixat. Ring vårdcentralen. Betona att den besvärar dig (gör ont, känns obehaglig när du borstar håret etc) då det smäller högre än att man vill ta bort den av kosmetiska skäl. Och som Maey skriver så blir det ingen kal fläck, de syr igen.

• Anonym (Johan)

Vad skönt att höra Den blöder ibland när jag borstar håret, men nu har jag ju lärt mig hur jag ska borsta för att det inte ska bli så. Ringer direkt på måndag!

• Amazina

Klart du ska ta bort den om du stör dig på den! Det är lätt fixat i lokalbedövning och om den sitter under huden, dvs inte är en leverfläck eller så så kan du ju behålla håret på den ytan också.

Svar på tråden Knöl i hårbotten...