• charlize80

grönt bajs

Min son som är 7 veckor har precis bajsat och det var grönt. är det normalt. han äter nan ersättning

• Svar på tråden grönt bajs
  • Pyssilullan

det kan vara så ibland..
    är det alg-grönt?

De är också ett tecken på en infektion i kroppen..
    Kanske börjar han bli förkyld?

• charlize80

jag är förkyld men jag tror inte han är det. usch nu blir jag orolig

• yttan

Det kan även vara ett tecken på att han har ont i magen och har mkt gaser.
    Det hade mina flickor iaf när dom bajsade grönt och det var svaret som jag fick av min BVC sköterska

• charlize80

han verkar inte ha ont i magen, han har sovit nästan hela dagen

• moka

Jag har också funderat mycket kring detta med grönt bajs och jag har hört mig för hos både sköterskan på BVC och med sjukvårdsupplysningen. Jag fick lite olika svar.....

1. En gammal virusförkylning som blivit magsjuka. Ingen fara alls!!
    2. Kanske är det tänder på gång. Ingen fara alls!!
    3. Om mamman är förstoppad eller hård i magen produceras något (vet ej vad) i mammas tarm och som sedan går över till bebisen som också bli lös magen. Ingen fara alls!!!
    4. Kan bara bli så ibland och under perioder när barnet äter lite oftare, t ex under tillväxtperioderna vid 6 veckor och 3 månader. Maten passerar tarmarna fortare än vanligt. Ingen fara alls!!!

Min lilla tjej har precis varit förkyld, jag är lite hård i magen och hon är även drygt tre månader, så flera av "teorierna" stämmer på oss. Hon har bajsat grönt i ca 1 1/2 vecka nu, men mår prima. Jag har varit orolig, men är det inte längre, för alla jag pratat med säger att det absolut inte är något ovanligt eller farligt.

Monika

• Jen80

Min kille bajsade oxå grönt, verkligen som alger... Jätteäckligt! Det har blivit bättre nu, men det varade säkert en vecka eller mer. Han var i och för sig förskyld då så det kanske var det. Han verkade annars må bra, så jag kollade inte upp det. Nu fick jag istället lite svar

• efterregnkommersolsken

min ena son bajsade grönt i veckan en gång.. jag tänkte inte så mycket på det..
    mer än att det såg annorlunda ut.. tror du kan vara lugn! Bajset kommer i alla möjliga former och färger..Min son äter oxå NAN.

• Felixxmor

Min son fick ersättning på neo när vi låg där, då bajsa han grönt.
    Fick igång ammningen då blev det annan färg.
    Nu äter han ersättning igen....grönt bajs.

• Sanber

Antagligen är det ingen fara som alla här ovan har sagt!
    det enda jag tänker på med grönt bajs är salmonella....då bajsar man grönt men samtidgt mår man ju väldrigt illa å kräks ofta oxå då..
    så det är väl knappast det!

verkar som om det är rätt vanligt ändå!

• talula

Min tjej (numera sex månader gammal) har under sin livstid bajsat i alla nyanser av grönt under längre och kortare perioder. Hon började faktiskt på BB. Vi har avklarat spenatgrönt och så hela vägen bort till (ja faktiskt!) neongrönt. BVC-tant samt läkare sade detta: Man vet inte riktigt vad det beror på men man tror att bajset ibland tar sig snabbare än vanligt genom tarmsystemet. När så sker kommer en hel del galla med i avföringen - därav den gröna färgen. Helt normalt och helt ofarligt. Och visst det kan bli grönt av allehanda mer eller mindre mystiska infektioner - men det troligaste är väl att det rör sig om en helt frisk bebis med helt normalt grönt bajs. Så slappna av bara - och fråga BVC-tanten. Det känns alltid bättre när man frågat BVC-tanten.

Svar på tråden grönt bajs