• Kalasbraigt

Några bra huskurer för FRUKTANSVÄRDA munblåsor/sår i munnen?

Har haft fruktansvärda (!!!) sår och blåsor i munnen sen en vecka. Gått ner i vikt, kan inte äta, inte svälja, knappt prata. Varit hos läkare 2 ggr och båda konstaterar att det är ett helvetesvirus som inte går att bota.
    jag har prövat allt från apoteket...
    Cordysal mungel, mucoangin, GUMs munspray som ska dämpa smärtan (det gör den inte kan jag säga), jag tar värktabletter som min läkare säger.... Det gör SÅÅÅÅÅ ont så jag tror jag ska svimma! Vita blåsor och sår i hela hela munnen!

Finns det några bra huskurer som funkar så jag iaf kan fungera någorlunda normalt? Just nu går jag runt med listerine i munnen, fruktansvärt ont gör det, men när jag har det konstant ont så värker det överallt istället för de där jävla såren som tar död på mig....
    Eller kanske nån varit med om samma? HJÄLP.

• Svar på tråden Några bra huskurer för FRUKTANSVÄRDA munblåsor/sår i munnen?
  • Menhir

Skrev inte läkaren ut Andolex? Det är ett receptbelagt munskölj som är smärtstillande.

Pröva kyla dvs glass, suga på isbitar...

En tröst kanske är att det rimligen snart blir bättre.

• paperplanes

Blåbär har jag för mig är en gammal huskur mot sprickor och sår i munnen.

• Kalasbraigt

Har köpt ungefär alla olika receptfria saker från apoteket, ingenting fungerar på mig. Kanske fungerar i 5 minuter sen tror jag att jag ska svimma igen... (det gör verkligen så ont, hela tungan är svullen av alla blåsor)

Läkaren ville inte skriva ut någor trots att jag berättade att jag inte kan sova om nätterna, vaknar av värk och feber, tror jag ska kvävas av den tjocknade halsen och av smärtan. Ingenting. Om det ionte blir bra till på tisdag (3 dagar) så ska jag tillbaka en tredje gång... suck.  Onödiga pengar eller vad. Kostar 150 kr att bara komma dit och höra att ingenting kan göras, tröttsamt.

• ängeln83

Smiter in...
    hade också dessa helvetes blåsor för några veckor sen, det var nog det värsta jag varit med om, tror jag hade dom i ungefär 10 dagar och under den tiden kunde jag varken, äta, prata och knappt svälja, och här hjälpte ingenting heller, tror jag testade allt, så jag tar också tacksamt emot tips om dom skulle komma tillbaka.

★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥ busenochbusan.blogspot.com/
  • misstristess

Det låter lite som om ni drabbats av afte. Mycket smärtsamt och obotligt, men det finns saker man kan göra för att lindra.
    Gå över till Zendium tandkräm, det har funkat för oss.
    För mer info titta in på afte.se, en sida med mycket info. 

• Kalasbraigt

Ja, det är kanske det vi drabbats av. Ängeln83, hade du det i 10 dagar? Hade du feber också? Mitt tandkött är svullet också, mina visdomständer (som är halvt uppe) gör sååå ont också i tandköttet, gud. Kan inte äta, svälja, prata. Gått ner 2,5 kilo bara över helgen.

Det är bara att härda ut då? Fy farao....

• En Åsa

Fy fasen det hade jag fär ett tag sedan, flera månader höll det i sig. Det enda som tillslut hjälpte var a tt smörja med Zendium tandkräm. Fråga mig inte varför men det fungerade!

• Priceless Perfection

Badda med citron.

Jag tycker att halstabletter lindrar för stunden.

Du är den enda som begränsar dig
  • Kalasbraigt

usch, nu hoppas jag inte att det håller i sig i flera månader "en åsa", det har jag inte råd med... kan ju inte jobba när jag mår sådär. Vägrar tro det!
    Ska dock prova med zendium, hört att det funkar rätt bra.

Ni andra som haft samma sak, svullnade ert tandkött upp också? Det känns ömt och jag kan inte stänga munnen helt för att tandköttet runt mina visdomständer svullnat så. Vill bara dra ut de där tandjävlarna just nu.

Svar på tråden Några bra huskurer för FRUKTANSVÄRDA munblåsor/sår i munnen?