Hej! Vet inte om du redan tagit del av Motvikt programmet.
Det kan ha ändrats sedan jag tog del av det i 2006.
För mig var det fantastiskt att ta del av. Vi var en grupp på kanske 10 personer - både kvinnor och män i alla åldrar och med olika grad av övervikt. Jag vägde 135kg tror jag när jag började och när jag steg ur programmet 1 år senare hade jag nog gått ner 20-25 kg.
Det började med läkar besök och en massa olika medicinska prover (blod, urin mm). Jag behövde ta del av en ätstörningsterapi innan jag fick börja programmet. När jag fick börja startades med 2 intensiva veckor med närvaro på Motvikt varje vardag typ 8-17. Man äter frukost och lunch där samt förbereder en matlåda att ta med hem för kvällsmat. Man får träffa olika experter så som dietist, psykolog, doktorer, sjukgymnast mm.
Man får lektioner i att kunna göra bra matsal,, hjälpa en hur man ska hantera frestelser, nedgång, uppgång. Varje dag har man 1 eller två pass olika fysiska aktiviteter för att hjälpa deltagarna att hitta olika sätt att motionera. Efter de 2 veckorna så är det en period med veckovisa eller månadsvis möten och därefter kan man gå in och väga sig regelbundet. För mig var tiden med Motvikt ovärderlig.
Att jag slutade gå in för regelbunden vägning var pga att jag flyttade långt ifrån Stockholms län.
Lycka till!!