• mixen

hur får man hund och katt att bli polare - tips!

Vi har en flatkille på två år som är världens gladaste och gosigaste skit, han har aldrig visat någon sorts aggressivitet men kan bli ganska ivrig ibland på grund av sin nyfikenhet och leklust. Otroligt go och försiktig med barn.

Vi testade att skaffa en kattunge för ett år sen, men det gick inge vidare. då våran vovve nyfiket ville leka och nosa så fräste katten ifrån rejält och försökte klösas varpå vovven började skälla, fast fortfarande med svansen viftandes. Vi visste inte hur vi skulle lösa det och separerade djuren med ett kompostgaller stundtals och tänkte att kanske kan dom nosa och bekanta sig och vänja sig med varandra lite i taget.

Men efter ett par dagar fick sambons föräldrar ta hand om katten, de bor i ett hus på landet och det kändes mer rättvist att låta katten få flytta dit. Vi tänkte också att djuren kanske har lättare att lära känna varandra med en hel gård som spelrum snarare än i en lägenhet.

Svärföräldrarna är otroligt lyckliga över katten som är deras ögonsten, med konsekvensen att våran hund nu aldrig får träffa katten för svärföräldrarna är rädda att de två ska ryka ihop och att någon av dem ska bli skadad. När vi kommer flyttar dom snabbt katten in i sovrummet, vi har försökt propsa på att de två ska få träffas men utan framgång.

Nu bor vi själva i hus på landet med stor gård och min sambo är sugen på att skaffa katt igen, som isf får vara både ute och inne. Men frågan är om det kommer att funka, och isf hur får vi det att funka? Har våran hund börjat se katter enbart som ett byte pga att han aldrig riktigt fått bekanta sig med en? Har vi gjort så brutalt fel från början att det bara är att glömma drömmen om en katt och en hund som är vänner och kan gosa och leka och sova ihop?

Tips och råd emottages tacksamt!

• Svar på tråden hur får man hund och katt att bli polare - tips!
  • Villimey

Vår katt  fräste till ordentligt åt vår hund och det var bra hunden fick lite respekt. Är nog så den naturliga ordningen ska vara katter härskar och hundar lyderSkrattande Ja sen fiick dem växa ihop på sina egna villkor och när hunden gick bort (av ålder) så var dem bästa vänner. Tvinga inte ihop dem och låt dem alltid ha reträttvägar, katten kan få ha sin matskål på köksbänken eller byrå om hunden är där och slafsar.

• Teddyn87

Min katt hatade hundar när hon komme hit och min vovve var precis som din, otroligt nyfiken och allt var lek!
    Men kisse gömde sig och kom fram när hon tyckte kusten var klar!
    Och allt eftersom så tog hon ut svängarna och sniffade när hunden sov eller legat på ett ställe! :)
    Idag så går katten efter hunden som en efterhängsen lilla syrra ;) Det tog ca en vecka innan hon bjöd in henne till lek genom att ligga under soffan och leka med hundens svans, och när det blev för mycket så kröp hon tillbaka innåt! :) Efter det gick det som eftersom :)

Så visst går det :) så länge hunden inte visar att den vill attackera katten så är det lugnt! Och de hittar oftast sin "egen" väg till gemenskap!

Bara den har ställen att krypa undan på och inte blir upptryck till hunden eller så så brukar det lösa sig! Lite fräs o klös får man räkna med ;) ( inom rimliga gränser)

Hoppsa ni hittar en katt som ni alla kommer trivas med :)

• crossfit

Separera dem inte för att katten fräser. Se bara till att katten har någonstans att gå undan. Låt djuren göra upp själva utan er inblandning.

• mixen

tack så mycket för era svar! Nu fick jag mer hopp om saken:)
    Eftersom det finns mer spelrum nu än när vi försökte sist så borde det ju gå mycket bättre!

• borganas

Min erfarenhenhet, om än så liten, är att katter ofta är dom bästa hunddressörerna, har man sett en 2 kilos katt bemästra och fostra 3st 40 kilos schäferhundar på en å samma gång så blir man lite ödmjuk

• Teddyn87
    borganas skrev 2011-02-12 20:17:21 följande:
    Min erfarenhenhet, om än så liten, är att katter ofta är dom bästa hunddressörerna, har man sett en 2 kilos katt bemästra och fostra 3st 40 kilos schäferhundar på en å samma gång så blir man lite ödmjuk
    Haha det skulle jag vilja se :D men jao katter har som en "naturlig" instinkt att de är över hunden ;)

Min katt hade träffat min hund vid flera tillfällen redan som kattunge innan hon kom till mig men hon fräste ändå ;) hehe nu tycker tiken hoin e en pain in the butt!!

Nu är hon i löpen katten och min rottis valp på ca 6 månader tycker hon e fjantig som inte springer så han får "jaga" henne eller busa då hon ställer upp sig för honom gör honom lite konfunderad ;) haha
  • Tikka

Våra hundar HATAR katter! Min tax jagar dem, hugger efter dem och jämthundarna ser dem bara som ett mellanmål. Jag var ganska nervös när min svägerska kom hitdragandes med en kattunge till vår dotter. Katten hade bott i en ladugård i 6 månader och var van att göra som hon ville. Vi hade de stora jämthundrana där de sover och de ligger kvar om man såger till, taxen däremot lyssnar inte så bra så vi tog in bilburen som han satt i. (Han ör van den, brukar sova i den inne när flickorna löper) Katten gick runt och la sog till slut på taxens plats på kökssoffan. Men katten såg hundarna och tvärtom. Dagen efter hade vi taxen och katten i köket och vi satt alla på golvet i varsitt hörn. När taxen börja gå mot katten satte hon sig ner och när det var 2 dm kvar klöste hon honom lite rejält och fräste och så var den saken över. Han gick efter henne i några dagar och luktade, men på behörigt avstånd och kom hon inspringade från ytterdörren villa han gärna springa efter men bara vi sa nej så sluta han. Jämthundarna gick det ännu bättre med, de fick vara "lösa" en och en för att katten skulle få vänja sig och bara de hade fått lukta så gick det galant.
    Kan tillägga att katten fick 5 ungar efter sitt första löp och att se 3 hundar, kattmamma och 5 kattungar samsas på köksgolvet när man lagar mat gör en väldigt glad. De dricker vatten ur samma stora skål i köket och katterna går in till hundarna på natten. De kanske inte ligger tätt omslingrande men de accepterar varann och vi är aldrig oroliga att lämna alla djur inne för att åka på affären. Och då vet vi ändå att våra hundar hatar katter. 
    Lycka till och hoppas det går bra för er. Om er hund bara är nyfiken brukar det ju ge med sig och katten talar nog om när det är färdiginspekterat. I vårt fall trodde vi ju att de skulle attackera katten eftersom de gjort så förut så vi var ju oroliga men bara nyfiken som er hund, måsteman ju få vara :) 

Svar på tråden hur får man hund och katt att bli polare - tips!