Det kan natutligtvis skilja väldigt mycket beroende på vilken typ av arbete man har, tex om man jobbar på något boeende, behandlingshem eller som handläggare....
Men, när jag gick min utbildning (välfärdsprogrammet med inritktning mot rehabilitering, resulterade i kandidatexamen i socilogi och jag är därmed klassad som beteendevetare) fick vi höra att man ska ha minst 20 000 i ingångslön. Jag tog examen 2007.
När jag började arbeta som timanställd beteendevetare/boendesödjare inom socialpsykiatrin (Eskilstuna kommun) startade jag med en lön på 125 kr/timmen. (omräknat till månadslön blir det 20625 kr). Sen ökar ju lönen natruligtvis ju längre du jobbat. Men jag har fått uppfattningen av att det är en ganska normal lön vid första anställningen.
Nu, nästan 2 år senasre ligger min månadslön på 22 200 kr. Sen tillkommer ju ob också.
De arbetsplatser jag varit på har haft bemmaning kl 7.30-21. Så arbetstiderna på dagpass är oftast 7.30-16/17 och kvällspass oftast 12-21. Var tredje helg jobbar vi 7.30-21. Tiderna är för det mesta flexibla eftersom det nästan alltid förekommer önskeschema, men det är ju ändå ett bestämt antal kvällar och helger man ska jobba under varje schemaperiod.
Stressen kan vara ganska stor, både tidsmässigt men även psykiskt pga att det är ett arbete med sjuka människor och de som individer kan vara ganska påfrestande emellanåt. Men själv är jag inte så stresskänslig så jag har inte upplevt något problem med detta, men vet att kollegor har mått dåligt med tex magont och sjuksrivningar som följd.
Det postitiva med en utbildning inom socialt arbete/beteensvetenskapligt område är ju dock att det är väldigt breda möjligheter när man söker jobb.... och troligtvis kommer man hitta något som passar en själv, både vad gäller arbetsuppgifter och arbetstider.