• Anonym (mia)

Socialt arbete/ bet.vetare/socionom - LÖN m.m.?

Snart klar med min utbildning och behöver lite hjälp runt hur ni andra har det. Ni som arbetar med människor, inom området socialt arbete, både kommun, privat och landsting... Ska nämligen söka sommarjobb, så lite funderingar har jag på lön och villkor;

När tog ni examen?

Vilka arbetstider har ni? Fasta/flexibla?

Vilken månadslön?

Hur mycket stress är det dagligen på arbetet?

TACK!! Glad

• Svar på tråden Socialt arbete/ bet.vetare/socionom - LÖN m.m.?
  • Anonym

Det kan natutligtvis skilja väldigt mycket beroende på vilken typ av arbete man har, tex om man jobbar på något boeende, behandlingshem eller som handläggare....
    Men, när jag gick min utbildning (välfärdsprogrammet med inritktning mot rehabilitering, resulterade i kandidatexamen i socilogi och jag är därmed klassad som beteendevetare) fick vi höra att man ska ha minst 20 000 i ingångslön. Jag tog examen 2007.

När jag började arbeta som timanställd beteendevetare/boendesödjare inom socialpsykiatrin (Eskilstuna kommun) startade jag med en lön på 125 kr/timmen.  (omräknat till månadslön blir det 20625 kr). Sen ökar ju lönen natruligtvis ju längre du jobbat. Men jag har fått uppfattningen av att det är en ganska normal lön vid första anställningen. 

Nu, nästan 2 år senasre ligger min månadslön på 22 200 kr. Sen tillkommer ju ob också.

De arbetsplatser jag varit på har haft bemmaning kl 7.30-21. Så arbetstiderna på dagpass är oftast 7.30-16/17 och kvällspass  oftast 12-21. Var tredje helg jobbar vi 7.30-21.  Tiderna är för det mesta flexibla eftersom det nästan alltid förekommer önskeschema, men det är ju ändå ett bestämt antal kvällar och helger man ska jobba under varje schemaperiod. 

Stressen kan vara ganska stor, både tidsmässigt men även psykiskt pga att det är ett arbete med sjuka människor och de som individer kan vara ganska påfrestande emellanåt.  Men själv är jag inte så stresskänslig så jag har inte upplevt något problem med detta, men vet att kollegor har mått dåligt med tex magont och sjuksrivningar som följd.

Det postitiva med en utbildning inom socialt arbete/beteensvetenskapligt område är ju dock att det är väldigt breda möjligheter när man söker jobb.... och troligtvis kommer man hitta något som passar en själv, både vad gäller arbetsuppgifter och arbetstider. 

• LabLover

Jag tog examen för 10 år sedan och jobbar som kurator inom landstinget. Har en heltidslön på 27500 kr, jobbar kontorstider.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Anonym

Jag jobbar som handläggare/utredare på statlig myndighet, är beteendevetare, jag har en lön på 23.000 kr.
    Tog min examen 2007.

• Anonym

Examen juni 2010. Arbetar som timanställd på ett behandlingshem för ungdomar samt på en rättpsykiatrisk avdelning. Har haft ett par korta vikariat på 1-2 mån styck.

Fast arbetsdag en dag i veckan, övrig skifttid med sovjour. Både dagtid, helger och natt. Oftast 14 timmar åt gången.

Snittar på 23.000 före skatt, exkl. OB.

Mindre stress på behandlingshemmet, ungdomarna älskar mig och det är mer som att åka och hälsa på kompisar. Rättspsykiatrin kan vara väldigt stressigt, speciellt vissa uppgifter.

• Anonym (mia)

Intressant!

Olika arbetsplatser med andra ord, va spännande! Behandlingshem hade inte slagit mig ännu, men det var en ny tanke... :)  Kan man börja som timanställd kanske någonstans? Det går kanske inte att börja som timmis som handläggare, men på boenden?

Men är det kvalificerade tjänster oftast på boenden, dvs vill de att man är sociolog/socionom? Är det som ungdomsboenden med t.ex missbrukande ungdomar ni jobbar på?

Kurator är väl påbyggnadsutbildning? Det är också intressant! KBT hade varit särskilt spännande att få veta mer om...hur lång är påbyggnaden? Det var väldigt hög lön du hade, det låter bra...

Hur brukar lönen se ut efter en tid t.ex. kanske några år för vår grupp socialt arbete?

Ja, stressen kan va knepig.... Jag arbetade som handläggare på ett företag innan jag började plugga och där var halva personalen sjukskriven pga stress....men kan tänka mig at om man arbetar med människor kan det bli ännu stressigare....både roligt och stressigt samtidigt troligen. Man kanske måste lära sig att distansera sig från att "ta in" för mycket och lämna jobbet så gott det går när man slutar arbetsdagen.....? Säkert en konst.. :)

• Anonym

Jag jobbar heltid och har en lön på 24028 kr/mån.

Exxades socionom maj 2008.

Jobbar dagtid - kontorstider

• LabLover

Det finns ingen vidareutbildning till kurator. De jobben får man med lite tur och personlig lämplighet. Det underlättar dock om man har läst t ex en Steg 1 utbildning men det har inte jag gjort, än 

• LabLover

Glömde skriva att jag är auktoriserad socionom, något som min arbetsgivare belönar med 600 kr/mån extra i lön.

• Bedhead

Jag tog en beteendevetenskaplig examen för 10 år sedan, jobbar inom kommunal flyktingmottagning, kontorstider. Tjänar 29000. Ej stressigt.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • LiroC

Arbetar som socialsekreterare sedan jan -09 då jag tog examen och har nu 26.300:-. Gick in på 23.500:-.

Svar på tråden Socialt arbete/ bet.vetare/socionom - LÖN m.m.?