• Mandarina

    Hur gör man när man fått fiskungar i akvariet?

    Hur gör man när man fått fiskungar i akvariet?
    Har hört att man ska ta ut dem för det finns risk att de andra fiskarna äter upp dom??

    Nån som vet??

  • Svar på tråden Hur gör man när man fått fiskungar i akvariet?
  • ELHU

    Tror det säkraste är att ta dom till annat akvarie så de ej blir uppätna.. föra tillbaka dom när de växt på sig.


    Väljer du ändå att ha dom kvar så se till att det finns mkt att gömma sig i omgivningen. Men säkrast är att ta bort då de inte är lika snabba som de stora.

  • MrsMommy

    Stora eller små fiskar? Vi brukade lägga över "höggravida" småfiskar som guppy i ett yngelkar som flöt i akvariet så att ynglen föddes där i, men jag minns inte hur vi gjorde med de större.... Min bror hade flera stora akvarier, jag tror att han brukade ha ett mindre till yngel...

  • Vårflickan84

    åh jag sörjer min uppätna bebisfisk =((
    har väntat länge på att få en bebisfisk. förra veckan upptäckte vi äntligen en liten en i akvariet och maken fixade som ett nät där den kunde simma i avskilt från de andra fiskarna. men dagen efter var den borta!! har de sugit ut fisken eller?? =(

  • qenzo

    Vad har du för fisk till att börja med?
    Den vanliga levandefödande fiskarna (platy, guppy o.l) i handeln behöver sällan flyttas om man från början har ett yngelsäkert akvarium, dvs yngelsäkrat filter och gömställen i form av mossor, grottor eller andra tätväxande plantor.
    Många yngel börjar sitt liv på botten av karet men några infinner sig vid ytan, och där är gömställen vid ytan ett måste, ofast i form av flytväxter eller "yngeltrassel" (typ plasttrassel som finns att köpa eller en ihopsnurrad hög av ex. cabomba).
    Har du romspridare brukar man behöva odal av de i skillda kar där föräldrarna aldrig får åtkomst till äggen efteråt genom ex odling i ett nät där äggen i sin tur trillar ner på botten av karet. 

  • iaseia

    mina brukar simma in i filtret, man kan sätta en socka på filtret så kommer de inte in där.
    Jag brukar dock flytta över mina yngel i ett plastkar som ligger och flyter på ytan.
     

  • EmmaDahlin

    Vi har ett Skäggmunsmal par i vårt akvarium som lade ägg, de vaktades noggrannt av hanen så vi lät dem vara och 19 yngel klarade sig, som vi senare skänkte till djuraffären.

    Vårt Scalarepar har också lagt ägg vid tre tillfällen men de har ej ännu lyckats föda upp några yngel.

    //Emma

  • Sapato

    Hur stora i jämförelse med de fiskar man har i akvariet innan de kan simma tillsammans!

  • qenzo
    Sapato skrev 2011-05-21 11:20:42 följande:
    Hur stora i jämförelse med de fiskar man har i akvariet innan de kan simma tillsammans!
    Jag brukar som sagt inte ta bort ynglen ur burken alls utan de växer upp tillsammans med övriga fiskar, om de nu inte är rovfisk förstås.
    Annars utgå från munnens storlek. Det som är för stort för att passa munnen har större chans att klara sig.
Svar på tråden Hur gör man när man fått fiskungar i akvariet?