• Skehamn2012

För eller emot avel på blandraser? (HUND)

Jag är självklart FÖR annars hade min fina hund inte funnits. Hon är blandras. Det snackas så mycket om rasism bland människor. Däremot så förekommer otrolig rasism i hundvärlden, det går inte att kalla det något annat. Dessa underbara blandraser. Enligt vissa borde dom inte få finnas. Det är människans påfund med olika raser. Varför egentligen. ALLA hundar är lika mycket värda.

Självklart ska man få avla på blandraser och dom uppfödarna borde också få regga sina valpar. Man får dagligen försvara sitt val av att skaffa blandras. Det ska man inte behöva. ALLA hundar är lika mycket värda. Lär er det någon gång renrasfanatiker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot avel på blandraser? (HUND)
  • enlitenbitkaka
    Självklart emot. Har inget emot blandraser, är uppvuxen med helt underbara blandraser som startade upp min kärlek till hunden. Men medveten avel av blandraser är ingenting jag stödjer eller vill beblanda mig med. När det gäller renraser har jag höga krav och det finns inte en chans att blandrasaveln skulle kunna leva upp till dem.

Min "plastmamma" frågade om hon fick låna min hane (labrador) till att para deras blandistik (schäfer/golden). Sade blankt nej. Tänker inte ens diskutera.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Skehamn2012
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 22:48:26 följande:
    Självklart emot. Har inget emot blandraser, är uppvuxen med helt underbara blandraser som startade upp min kärlek till hunden. Men medveten avel av blandraser är ingenting jag stödjer eller vill beblanda mig med. När det gäller renraser har jag höga krav och det finns inte en chans att blandrasaveln skulle kunna leva upp till dem.

Min "plastmamma" frågade om hon fick låna min hane (labrador) till att para deras blandistik (schäfer/golden). Sade blankt nej. Tänker inte ens diskutera.
    Okej så dom sönderavlade renraserna kan uppfylla dessa krav? Jag är extremt tveksam till det.
  • SunnyBunny

Rasism inom hundvärlden..det var nåt nytt! Aldrig hört det uttrycket;)

Jag har tyvärr haft nöjet och se baksidan av underbara blandraser.

När man korsar huller om buller, men ingen tanke om hur dessa valpar kommer klara sig i framtiden. Med rinnande ögon, fel på höfter, problem med mentalstatus, osv osv..Speciellt inom hundkamp. Där man korsar hundarna så de ska blir mer aggressiva och mer muskelösa.

Jag har tagit hand om många blandisar under mitt liv med problem, där dem korsat dem värsta raserna med varandra utan och kollat föräldrarna mentalitet eller vilka sjukdomar som finns bakåt. Det ger oss farliga hundar. Hundar som i slutändan måste avlivas. Därför är jag emot blandras aveln, baksidan.

• lykantrophona

Många av dagens raser skulle inte existera utan att man hade vid något tillfälle korsat två raser. Vad är det som säger att de raser vi har idag är perfekta?

Däremot, när man bestämmer sig för att ta fram en kull valpar, skall det ske på ett ansvarsfullt sätt, med friska föräldrar. Ifall det fanns någonsorts register över blandrashundar, skulle det lättare kontrolleras.

• UnderbaraMix

Emot, helt klart!

Möjligtvis skulle jag tycka att det vore okej om du blandade två raser i hopp om att få fram en bättre ras. Då ska hundar bli hälsoundersökta, mentaltestade och dessutom ska det gå att spåra föräldrar. Alltså bör djuren vara renrasiga.

Varför avla på hundar utan bakgrund?

• lykantrophona
    UnderbaraMix skrev 2011-02-13 01:53:40 följande:
    Varför avla på hundar utan bakgrund?
    Det finns många brukshundspopulationer som inte är fullständigt antecknade. Som kanske använts av en folkstam länge. Även raser som siberian husky, jindo och basenji härstammar från sådana hundar.

Så även om kan önska att det alltid finns en stamtavla osv, är det inte praktiskt möjligt om man pratar om ursprung för nya raser. Tror ni stamtavlor går att spåra hur långt tillbaka i tiden som helst?

Jag kan däremot vara ganska trött på utställningshysteri, att raser ska se ut på ett visst sätt osv. Jag tycker att hundrasers främsta egenskaper ska vara inom beteende och användningsområden. En schäfer ska kunna valla, det är långt viktigare än en viss vinkel på höfterna eller vilken färg den har.
  • pluvdo
    SunnyBunny skrev 2011-02-12 23:04:17 följande:
    Rasism inom hundvärlden..det var nåt nytt! Aldrig hört det uttrycket;)

Jag har tyvärr haft nöjet och se baksidan av underbara blandraser.

När man korsar huller om buller, men ingen tanke om hur dessa valpar kommer klara sig i framtiden. Med rinnande ögon, fel på höfter, problem med mentalstatus, osv osv..Speciellt inom hundkamp. Där man korsar hundarna så de ska blir mer aggressiva och mer muskelösa.

Jag har tagit hand om många blandisar under mitt liv med problem, där dem korsat dem värsta raserna med varandra utan och kollat föräldrarna mentalitet eller vilka sjukdomar som finns bakåt. Det ger oss farliga hundar. Hundar som i slutändan måste avlivas. Därför är jag emot blandras aveln, baksidan.
    Öh. Det är inte fel på många renrasiga hundar, då eller? En renrasig, prisvinnande hund jag såg på TV en gång var så liten och överpälsad att den, när den skulle posera för vinnarbilden, fick ligga på en islåda eller något sådant för att över huvud taget överleva. Det är bra avel?

Bulldoghundar som knappt kan andas för att ansiktena är för tillplattade=bra avel?
    Rhodesian ridgebacks vars ridge beror på en missbildning i ryggraden som kan vara livsfarlig=bra avel?
    Olika renrasiga hundar som har hett temperament pga hur de är avlade=bra avel?
    Golden retrievers som ofta har fel på höfterna=bra avel?
    Schäferhundar som har så sluttande ryggar och konstiga ben att vissa får avlivas för att de har för ont=bra avel?

Renrasiga hundar är även ofta närmre varandra i släkten än vad som egentligen är hälsosamt. Det finns då en mindre möjlighet för oönskade genmutationer att sållas bort eftersom inga friska gener från någon annan hundras kan komma och slå ut de sjuka generna.

Så frågade jag min biologilärare ifall han trodde att blandrashundar eller renrasiga hundar var genetiskt friskare och han ansåg att blandrashundar bör ha friskare gener eftersom mer blandning är lika med att fler mutationer sållas bort.

Jag är FÖR blandrasavel.
  • hmcc

Det handlar om ren okunnighet.

Ett argument är extremaveln MEN dom flesta blandraser är inte avlade av extremavlade hundar och då faller det argumentet pladask.
    Hur ofta är bulldog, pekinese och basset iblandade i blandrasaveln?

Alla dom renrasförespråkare vill också ha bort dom extrema raserna men inte köper man en rottis/staff (där raserna redan är sunt byggda) för att sedan köra det som argument.

Några tragiska blandningar har an sett genom tiderna men det glöms snabbt bort.

När det det ska blandas in tax med tyngre raser tex blir det vansinneskorsningar där hunden kan få ruskiga problem emd ryggen.

Ett annat är att blandraser är friskare men allt pekar på att det är tvärtom, föräldrar till blandraser är inte kollade för rasbundna sjukdomar och då kan det avlas det vidare på sjuka djur.

Att uppfödaren SÄGER att föräldrana är friska är inet detsamma som att dom är det.

Ögonlydning, röntgen osv visar hur det verkligen ligger till men dom pengarna lägger inte en blandrasuppfödare ut.

Om dom säger att dom är friska kräv att få se paper på alla rasbundna tester som gjorts (och det gäller alla raser som är inlblandade)

ÄVEN då man köper en kollad hund finns riskerna där för att något långt bak i ledet ska slå ut men man minimerar trikserna för varje generation då rasklubbarna jobbar hårt för att få bort alla sjukdomar.

Så varför köpa en som inte blivit uppkollad, då ökar riskerna enormt.

Att många väljer en annan ras att avla med kan bero på att den helt enkelt inte är godkänd för att få sina valpar reggade (fysiskt eller pykiskt) och därmed väljer en annan ras för att dom blir mer lättsålda med sitt "unika" utseende.
    När en sån hund inte borde avlas på alls.

Ytterligare ett är att dom är bättre mentalt, det är omöjligt att säga hur en hund blir vare sig det är en renras eller en blandning.
    En fördel för dom renrasiga är om dom gjort ett MH på föräldrana då har åtminstonde en liten vink om vart det bär hän på dess valpar.

Korsar man 2 raser där mentaliteten krockar kan man få nästintill ohanterliga hundar och dessa hamnar i oerfarna händer och går inte att placera om till någon som är duktig på hund då dom som kan hund är noga med vad dom köper.
    Så med såna hundar blri det tyvärr många gånger en avlivning som bästa lösning.

Sötare?
    Det är en smaksak men nej det håller givetvis inte.
    Något jag aldrig kommer förstå är cockerpoohägare som låter hundens päls växa hejvilt och dom många ser missskötta ut..
    Dom skulle behöva läsa på om pudelns päls (som är mycket svårskött) innan dom köper en sån hund.

Billigare?
    Ja, men bara aningen och då bara på inköpspriset.
    När det gäller försäkrigen ligger dom nånstams i mitten, dels för att försäkringsbolagen inte vet vart dom ska placera dom och skulle det vara så att dom skulle platsa bland dom dyrare skulle mångablandrasägare  inte försäkra sina hundar.
    Det är fler ägare av blandras som har köpt dom igenomtänkt än hundägare av hundraser som ligger bland dom dyrare i försäkringstabellen.
    Det som KOSTAR att ha hund kommer SEN, inte när man köper hunden.

En renras ligger på allt mellan 8000 - till 20000 och hur många blandraser ligger inte i det spannet också?
    (mina har legat mellan 7500 - 10.000)

När man är förstagångshundägare är en bra uppfödare a och o och tyvärr är pengar det viktigaste då en blandrasuppfödare säljer valpar.(känner till många som parar sina hundar för att dryga ut kassan)
    En renrasuppfödare har oftast en utbildning och ett intresse livet ut av sina sålda valpar.
    Självklart finns det dom som ser pengar där också men inte i samma utsträckning och dom tröttnar snart då valpköpare kan vara krävande.
    En blandrasköpare har inte samma krav och blir inte lika "jobbig"

När det gäller aktiverinh hade jag mycket nytta av att ha en rasklubb som kunde min ras att vända mig till.

Som blandrasägare står man ofta "ensam" och gnäller sedan över att andra inte har samma åsikt som en själv.

Att foik skulle vara "rasiter" vet dom är fel men använder detta uttryck då det är någon typ av martyrstämpel dom säter på sig själva.

Fråga istället:
    Varför har jag valt denna korsingen?
    Vad tilltalade mig i just dessa raser?
    Vad gjorde att jag vågade chansa mentalt och fysikt när jag köper okollade föräldrar?
    Har jag klart för mig VAD jag vill sysselsätta min hund med och att hur mycet vall en tex bordercolliekorsning har så får man inte gå på vallprov eller hur mycket en retieverkorsning än vill apportera så får jag inte gå på jaktprov?

Kan jag stå för att jag köpt en blandras och gynnat den osertösa aveln och sedan stå för det utan att gnälla på att alla andra är "dumma" som hare n annan åsikt och sitter inne med fakta som kanske är obehaglig att få EFTER jag gjort mitt ogenomtänkta köp?

Istället för att gnäll, njut av era hundar som dom är, var glada om ni fått stabila och friska hundar.

Dom flesta som startat med en blandras går över till renras till nästa hund eftersom dom vet vad dom vill ha.

När dom köper sin blandras får dom lita till turen precis som renrasköpare...man måste bara ha lite MER tur när man köper blandras.

• Virriga Vera
    Skehamn2011 skrev 2011-02-12 22:59:26 följande:
    Okej så dom sönderavlade renraserna kan uppfylla dessa krav? Jag är extremt tveksam till det.
    Och ändå så använder man de sönderavlade renraserna i sin blandrasproduktion? Blir de valparna friskare för att de har olika raser i sig?
  • emsoca

Har en renrasig jaktlabbe och till sommaren får vi förhoppningsvis hem en blandis jämthund wachtel. anledningen till att vi ska ha en blandsras är för att ingen renrasig hund lever upp till kraven då vi vill ha en hund att jaga gris med bla. 
    så jag är för planerad blandrasavel om den är seriös alla dessa blocket blandnigar är jag emot

Svar på tråden För eller emot avel på blandraser? (HUND)