SunnyBunny skrev 2011-02-12 23:04:17 följande:
Rasism inom hundvärlden..det var nåt nytt! Aldrig hört det uttrycket;)
Jag har tyvärr haft nöjet och se baksidan av underbara blandraser.
När man korsar huller om buller, men ingen tanke om hur dessa valpar kommer klara sig i framtiden. Med rinnande ögon, fel på höfter, problem med mentalstatus, osv osv..Speciellt inom hundkamp. Där man korsar hundarna så de ska blir mer aggressiva och mer muskelösa.
Jag har tagit hand om många blandisar under mitt liv med problem, där dem korsat dem värsta raserna med varandra utan och kollat föräldrarna mentalitet eller vilka sjukdomar som finns bakåt. Det ger oss farliga hundar. Hundar som i slutändan måste avlivas. Därför är jag emot blandras aveln, baksidan.
Öh. Det är inte fel på många renrasiga hundar, då eller? En renrasig, prisvinnande hund jag såg på TV en gång var så liten och överpälsad att den, när den skulle posera för vinnarbilden, fick ligga på en islåda eller något sådant för att över huvud taget överleva. Det är bra avel?
Bulldoghundar som knappt kan andas för att ansiktena är för tillplattade=bra avel?
Rhodesian ridgebacks vars ridge beror på en missbildning i ryggraden som kan vara livsfarlig=bra avel?
Olika renrasiga hundar som har hett temperament pga hur de är avlade=bra avel?
Golden retrievers som ofta har fel på höfterna=bra avel?
Schäferhundar som har så sluttande ryggar och konstiga ben att vissa får avlivas för att de har för ont=bra avel?
Renrasiga hundar är även ofta närmre varandra i släkten än vad som egentligen är hälsosamt. Det finns då en mindre möjlighet för oönskade genmutationer att sållas bort eftersom inga friska gener från någon annan hundras kan komma och slå ut de sjuka generna.
Så frågade jag min biologilärare ifall han trodde att blandrashundar eller renrasiga hundar var genetiskt friskare och han ansåg att blandrashundar bör ha friskare gener eftersom mer blandning är lika med att fler mutationer sållas bort.
Jag är FÖR blandrasavel.